تلاش شورای ششم برای گره‌گشایی از زندگی مردم/ آزادگان پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تلاش اعضای شورای شهر در دوره ششم، برای گره گشایی از زندگی مردم گفت: دغدغه‌های دینی، فرهنگی و ارزشی در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار دارد که قابل تقدیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام علیرضا باطنی صبح امروز_ یکشنبه ۳۰ مردادماه_ با حضور در صحن علنی شورا به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی اظهار کرد: همزمانی ایام اسارت اهل بیت امام حسین (ع) را با سالروز آزادی آزادگان سرافراز ایران از چنگال رژیم بعثی گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه اسارت آزادگان، ادامه دوران رزم آن‌ها است، افزود: در اردوگاهی که دوران اسارت را در آن گذراندم، همه اسرا، جزو مفقودان بودند و نام و نشانی از آن‌ها به خانواده‌هایشان اعلام نشده بود، بنابراین شرایط متفاوتی داشتیم.

این آزاده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به سرنوشت رزمندگانی که به دست دشمن اسیر می‌شوند، گفت: گزینه‌های مختلفی پیش روی اسرا قرار دارد؛ نخست اینکه مأموریت خود را پایان یافته بدانند، دوم اینکه خواسته‌های دشمن را تحلیل و بررسی و گزینه مقاومت را انتخاب کنند.

دشواری‌های خواندن نماز و قرآن در اسارت

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اسرا در روزهای نخست اسارت، اجازه گرفتن برای نماز خواندن بود، یادآور شد: کسانی که نماز می‌خواندند مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند تا امکان برپایی نماز، حتی به شکل فرادا نیز وجود نداشته باشد؛ اما گزینه دوم یعنی مقاومت، آزادگان را به سمت نماز جماعت سوق داد و همین باعث شد، رژیم بعث به نماز فرادا بسنده کند.

حجت الاسلام باطنی با اشاره به دشواری‌های عزاداری ایام محرم در اسارت، گفت: عزاداری در اردوگاه ممنوع بود، اما قرار اسرا بر این شد که در تاسوعا و عاشورا عزاداری آشکار برگزار کنند به همین دلیل بسیار شکنجه می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: با اصرار فراوان و پس از یک سال، یک جلد قرآن به ما داده شد که ۱۳۰ نفر از آن استفاده می‌کردند و سهم هر نفر پنج دقیقه بود اما برای هر تنبیه آن را از ما می‌گرفتند و امکان قرائت قرآن با صدای بلند را نداشتیم.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تأثیر خواندن قرآن در دوران اسارت ادامه داد: همین پنج دقیقه قرآن خواندن‌ها در اسارت سبب شد که برخی حافظ کل و چندین جز شوند؛ شش ماه نیز طول کشید که دعای کمیل را تکه تکه و از بندهای مختلف با تبادل اطلاعات با اسرای بندهای دیگر جمع آوری کنیم.

یک سوم اسرا تحصیلات تکمیلی دارند

وی با اشاره به اینکه در دوران اسارت هرکس هر دانش و هنری داشت در اختیار دیگران قرار می‌داد، افزود: بچه‌های اسیر از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کردند، آن هم با ابزار و امکانات بسیار کم, زمانی که اسرا آزاد شدند بستر ادامه تحصیل برای آن‌ها فراهم شد و امروز یک سوم آن‌ها تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی دارند که مایه و آمادگی آن در دوران اسارت ایجاد شده بود.

باطنی با اشاره به خاطره نخستین روز مبادله اسرا یادآور شد: در اردوگاه ۱۸ بعقوبه یکی از بهترین آزادگان را با تیراندازی بعثی‌ها از دست دادیم، عراقی‌ها تلاش کردند که ما را بی خبر نگه دارند، اما دور از چشم آن‌ها اخبار ایران را می‌گرفتیم و خلاصه آن را به دیگر آسایشگاه‌ها منتقل می‌کردیم، بنابراین در جریان تبادل اسرا بودیم.

این آزاده دفاع مقدس با اشاره به خاطرات تبادل اسرا اظهار کرد: برخی از کسانی که خوش خدمتی کرده بودند یا در رفت و آمد بین کشورهای خلیج به اسارت درآمده بودند و یا وابستگان به منافقین، روزهای آخر از جاهای مختلف جمع آوری شده و برای حفاظت از مجموعه ما به آسایشگاه آمده بودند که روز مبادله اسرا آن‌ها را تنبیه کردیم و همین سبب یک حرکت بزرگی در آن ایام شد و نتیجه آن شهادت یکی از اسرا بود که با شعار مرگ بر صدام، جنازه او را در اردوگاه تشییع کردیم.

مقاومت همه‌جانبه عامل سرافرازی آزادگان

وی مقاومت همه جانبه را سبب سرافرازی آزادگان دانست و تصریح کرد: این مقاومت برای هدفی بود که برای آن به جبهه رفته بودیم و چیزی جز سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، نبود، امروز نیز آزادگان پای آرمان‌ها و ارزش‌ها ایستاده‌اند و از بی توجهی به آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های دینی ناراحت هستند.

حجت الاسلام باطنی اظهار کرد: ما وام‌دار شهدا هستیم و باید تلاش کنیم تا در اجرای مسئولیت خود در پیشگاه آن‌ها سربلند شویم.

وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر در دوره ششم، برای گره گشایی از زندگی مردم تلاش بسیاری دارند و دغدغه‌های دینی، فرهنگی و ارزشی در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار دارد که قابل تقدیر است.

این آزاده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف نسبت به جمع‌آوری و ثبت خاطرات رزمندگان ایثارگران و خانواده شهدا همت کرده‌اند در این راستا از شورای شهر درخواست می‌شود در این دوره همت کنند و خاطرات ایثارگران را در قالب چندین مجلد منتشر کنند که مجموعه ماندگاری خواهد شد.

وی پیشنهاد داد: لازم است اعمال قوانین و مقررات درباره ایثارگران فعال در مدیریت شهر بازبینی شود؛ این موضوع تکریم عملی ایثارگران خواهد بود که باعث سربلندی مجموعه شورا و شهرداری می‌شود.

کد خبر 598270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.