از نشست با فعالان اقتصادی استان تا ترسیم دورنمای مراودات تجاری

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه در سفری دو روزه به اصفهان، پس از بازدید از مرکز همایش‌های بین‌المللی و گفت‌وگو با مدیریت شهری، در بیست‌وسومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در سفری دو روزه به اصفهان، پس از بازدید از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان و گفت‌وگو با مدیریت شهری، ابتدا در بیست‌وسومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور شرکت کرد، سپس در نشست بررسی نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات در اتاق بازرگانی و کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان حضور یافت. وی در آخرین برنامه سفر خود در شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان، حضور به هم رساند و با فعالان اقتصادی گفت‌وگو کرد.

گزارش ایمنا از سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به اصفهان

مهدی صفری، عصر روز جمعه _بیست‌وهشتم مردادماه_ در بیست‌وسومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، اظهار کرد: تا زمانی که مذاکرات نهایی نشده است متن آن دائم تغییر می‌کند؛ برای مثال برای آزمون راستی‌آزمایی تعهدات زمانی ۱۰ میلیون پس از آن ۲۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده بود که اکنون به ۵۰ میلیون بشکه رسیده و تا زمان نهایی شدن این عدد نمی‌توان اطلاعات مشخصی را اعلام کرد.

وی با اشاره به تغییر تضمین دولت‌ها و سیاست‌های آن‌ها، افزود: تضمین‌های نهایی نیز می‌تواند با تغییر دولت عوض شوند حتی اگر این تضمین‌ها مالی باشند البته نامه‌هایی از سوی وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور درباره تضمین خارج نشدن از توافق وجود دارد. تنها درباره فعالیت‌های بانکی، مسائل نفتی و دارایی‌های بلوکه شده در زمان ۱۲۰ روزه تعیین شده راستی‌آزمایی انجام می‌دهیم تا روزی که اجرای توافق آغاز شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تضمین‌های اجرای توافق هسته‌ای را در مقاطع گوناگون متفاوت دانست و افزود: تمام جزئیات این موارد در مصاحبه کاملی از سوی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده توضیح داده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که توافق جدید به طور حتم از امتیازاتی نسبت به قبل برخوردار است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد از جمله اینکه در صورت بروز هر مشکل، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا سه سال به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: اثرات توافق هسته‌ای به زودی در جامعه، وضعیت اقتصادی و فروش نفت پدیدار شود و گفت: تغییرات دولت‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در اجرای توافق است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در این دولت تلاش می‌کند منافع حداکثری از این توافق را به دست آورد البته دولت سیزدهم منتظر برجام نشد و از ظرفیت‌های خفته در سیاست خارجی استفاده کرد و آنها را به فعل درآورد.
ارزآوری از اهداف مهم برجام است

صفری، نخستین اولویت دولت سیزدهم را برقراری روابط نزدیک با کشورهای همسایه بیان کرد و افزود: توسعه روابط با هند، چین، آفریقا و آمریکای لاتین از جمله ظرفیت‌های خفته‌ای بود که استفاده از آنها باعث حل بسیاری از مسائل کشور می‌شد به همین دلیل وزارت خارجه با سیاست‌های دولت سیزدهم هشت فاکتور را تعریف کرد تا بتواند از این ظرفیت‌های خفته استفاده و منافع کشور را تأمین کند.

وی یکی از اهداف مهم برجام را ارزآوری برای کشور معرفی کرد و گفت: صادرات، واردات و انتقال تکنولوژی نیز می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند که در زمینه انتقال تکنولوژی تجربه موفق خودکفایی در تولید بنزین یا کاتالیست‌ها وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه سومین راه تأمین ارز را خدمات مهندسی دانست و تاکید کرد: اجرای پروژه‌های خارجی نیز می‌تواند اهدافی مانند ایجاد اشتغال و ارزآوری را محقق کند به طور کلی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای ارزآوری در کشور وجود دارد که در صورت احیای آنها می‌توان به دستاوردهای بزرگی دست یافت.

تولید ۹۵ درصد داروهای بایویی مورد نیاز در داخل

وی با اشاره به دستیابی نخبگان داخلی به تکنولوژی‌های به روز دنیا، ادامه داد: در فناوری‌هایی مانند نانو، آی‌تی و محصولات دانش‌بنیان در لبه تکنولوژی قرار داریم و ظرفیت‌ها و صادرات خوبی ایجاد شده است به عنوان مثال در زمینه تجهیزات پزشکی، داروهای سرطانی داروهای و بایو در صورتی که سالانه دو میلیارد دلار دارو وارد کنیم و چهار قلم آن بایویی باشد باید بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای این داروها هزینه کنیم درحالی‌که اکنون بالای ۹۵ درصد داروهای بایویی مورد نیاز در کشور را خودمان تولید می‌کنیم.

صفری ساخت پالایشگاه را مقدمه‌ای برای کاهش وابستگی به صادرات نفت بیان کرد و یادآور شد: اگر در گذشته پالایشگاه ساخته بودیم، امروز به صادرات یک بشکه نفت نیز نیاز نداشتیم بلکه محصول و زنجیره آن را صادر می‌کردیم.

وی با اشاره به فضای روانی و تأثیرات مثبت برجام برای کشور، ادامه داد: در دولت سیزدهم همواره مذاکره مورد توجه بوده است اما در صورت امضای توافقنامه هسته‌ای نیز صادرات بنزین، داروها و تجهیزات پزشکی متوقف نخواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یکی از ظرفیت‌های کشور را موقعیت ترانزیتی دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت می‌تواند درآمد زیادی برای کشور ایجاد کند، بنابراین ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را برای تأمین نیازمندی‌های کشور و به ویژه رشد اقتصادی تبدیل به فعل کنیم.

وی با اشاره به اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین، تاکید کرد: در برخی از زمینه‌هایی که باید با چینی‌ها به توافق برسیم، تأخیر وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را جبران کنیم همچنین قراردادهای بسیار خوبی در زمینه بالادستی و پایین دستی نفتی با روس‌ها بسته شده است که این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در حال اجراست.

صفری با اشاره به وجود ظرفیت‌های نادیده گرفته شده بین دو خط، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت لغو برجام در آینده، کشورهای دیگر با ما همکاری کنند اما با روند کنونی احساس نمی‌کنیم که کشورهای چین و روسیه بخواهند مانند غربی‌ها در کارهای خود توقف ایجاد کنند.

وی درباره رایزنان بازرگانی در کشورهای خارجی نیز یادآور شد: تفاوت رایزن بازرگانی با دیپلمات اقتصادی این است که این فرد از سوی وزارت صمت تعیین می‌شود تا فعالیت‌های بازرگانی را در یک بسته صادرات، واردات، تکنولوژی و تحلیل را انجام دهد، در زمانی که دولت سر کار آمد دو رایزن اقتصادی وجود داشت که اکنون این تعداد به ۱۲ نفر رسیده و قرار است تا پایان سال به ۲۵ نفر افزایش یابد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه سقف تعیین شده برای تعداد رایزنان اقتصادی را ۳۵ نفر برشمرد و ادامه داد: در سفارتخانه‌هایی که پست دیپلمات اقتصادی غیر فعال شده بود آن را آزاد کردیم اما این دیپلمات‌های اقتصادی باید پیش از اعزام مدت دو تا سه ماه آموزش ببینند و به استان‌های مختلف سفر کنند تا با ظرفیت‌های اقتصادی آنها آشنا شوند.

گزارش ایمنا از سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به اصفهان

منتظر برجام نمانده‌ایم / صادرات دارو در حال انجام است

مهدی صفری روز شنبه _بیست‌ونهم مردادماه_ با شرکت در نشست بررسی نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات که در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در دولت سیزدهم کشورهای چین، روسیه، هند و کشورهای آفریقایی و آمریکای‌لاتین در اولویت دیپلماسی اقتصادی قرار گرفتند و فعالیت در همه این کشورها به صورت موازی انجام شد.

وی افزود: دولت به‌دنبال به نتیجه رسیدن برجام است و این کار به صورت قوی در حال پیگیری است، اما در این مدت منتظر نتیجه برجام نبوده و استفاده از پتانسیل‌های تجارت با کشورهای همسایه مورد توجه قرار گرفت‌. همزمان با کشورهای آمریکای‌مرکزی، لاتین و جنوبی و کشورهای آفریقایی دارای پتانسیل نیز مراوداتی در حال انجام است.

ارزآوری، هدف وزارت امور خارجه است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ارزآوری، هدف وزارت امور خارجه است، گفت: گوشت، برنج، گندم، کود شیمایی و محصولاتی از این دست مورد توجه قرار گرفت، در این خصوص خرید از چند کشور انجام شده و هزینه صادرات نیز با فروش کالا تأمین شده است. نیاز وارداتی کشورهای هدف شناسایی شد و در جهت تأمین امنیت غذایی با این کشورها وارد معامله شدیم.

تولید کود فسفات و پتاس در بندر عباس

صفری اضافه کرد: تاکنون ۳.۵ میلیون تن گندم از روسیه و ۱.۵ میلیون تن از قزاقستان به کشور وارد و هزینه آن از راه‌هایی همچون سوآپ نفتی و گازی تأمین شده است؛ همچنین خودکفایی و انتقال تکنولوژی نیز در دستور کار قرار گرفت. در این راستا با اقدامات انجام شده کود فسفات و پتاس در بندرعباس تا ماه‌های آینده تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: به دنبال خودکفایی در تکنولوژی کالاهایی که به واردات آن وابسته بوده‌ایم، هستیم؛ تاکنون در تولید ۱۴۰ نوع کاتالیست به خودکفایی رسیده و به تازگی صادرات کاتالیست به روسیه نیز داشته‌ایم. صادرات خدمات فنی مهندسی نیز یکی از اهداف وزارت امور خارجه است. این کار در کشورهای آمریکایی و آفریقایی در حال انجام است و ازجمله آن می‌توان به انجام تعمیرات پالایشگاه توسط مهندسان ایرانی در یکی از این کشورها اشاره کرد تا نفت ایران در آنجا پالایش شده و بنزین به فروش برسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ترانزیت کالا یکی از مواردی است که وزارت خارجه به آن توجه دارد، این کار از مسیرهای اینچه‌برون، سرخس، آستارا، بندر انزلی و امیرآباد در دستور کار قرار گرفته است و اکنون زغال‌سنگ از مسیر سرخس، به هند ترانزیت می‌شود. همچنین به دنبال اجرایی شدن کریدور آستارا - رشت هستیم.

انجام ۵۳۷ میلیون صادرات دانش‌بنیان در چهارماهه ۱۴۰۱

صفری اضافه کرد: وزارت امور خارجه کمیته‌ای تشکیل داده است تا اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان را در سایت وزارتخانه قرار دهد. معاونت علمی ریاست‌جمهوری ۳۵۰ شرکت به این سایت معرفی کرده و تاکنون خانه‌های فناوری نوین در چهار کشور تشکیل شده است. در این مدت ۵۳۷ میلیون دلار صادرات دانش‌بنیان انجام شده و برنامه داریم که این میزان تا پایان سال به دو میلیارد دلار برسد.

آغاز کشت فراسرزمینی در قزاقستان

وی ادامه داد: کشت فراسرزمینی در قزاقستان آغاز شده و در چند روز آینده سمیناری برای معرفی مهندسان ایرانی برگزار خواهد شد، همچنین قرار است یک شعبه بانک ایرانی در این کشور تأسیس شود؛ انجام سوئیفت نیز در دستور کار است و حتی اگر برجام برداشته شود این کار ادامه خواهد یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه منتظر برجام نمانده‌ایم، گفت: افزایش انتقال برق از قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در دستور کار است. با انجام سوآپ این کشورها به ایران وابسته خواهند شد؛ همچنین صادرات دارو نیز در حال انجام است.

امکان صادرات پنج میلیارد دلار مصالح ساختمانی، به روسیه

صفری اضافه کرد: به‌تازگی قراردادی با روسیه سپید بسته شده تا کود پتاس از این منطقه وارد شود و چینی‌ها نتوانند در این خصوص کشور را تحت فشار قرار دهند. روسیه اکنون به کالاهای مصرفی در حوزه مصالح ساختمانی و قطعات نیاز دارد. می‌توانیم تا سقف پنج میلیارد دلار به روسیه و دو میلیارد دلار مصالح ساختمانی به قزاقستان صادر کنیم که درآمد ارزی خوبی به همراه دارد؛ همچنین برخی از قطعات مورد نیاز شرکت سایپا از روسیه وارد شده که رضایت‌مندی این شرکت را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: قرارداد انتقال کالا از چابهار به هند تمدید شده است. صادرات زعفران، پای مرغ، مرکبات، میگو و آبزیان به چین نیز در دستور کار بوده، اما لازم است تولید این محصول افزایش یابد تا نیاز این کشور تأمین شود؛ همچنین ارسال تجهیزات پزشکی به اندونزی هم در دستور کار است.

افزایش ۶۰۰ درصدی صادرات به تاجیکستان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: صادرات ایران به تاجیکستان امسال ۶۰۰ درصد افزایش یافته است؛ اکنون دو هزار و ۵۰۰ واگن نیاز است تا مصالح ساختمانی به این کشور صادر شود.

صفری خاطرنشان کرد: چینی‌ها در بندرانزلی و سرخس در حال سرمایه‌گذاری هستند تا کالاهای خود را از این مسیر به اروپا صادر کنند.

وی در ادامه این سفر در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان حضور به عمل رساند و علاوه بر شنیدن مشکلات فعالان اقتصادی، راه کارهایی را برای حل مشکل آنها ارائه داد.

گزارش ایمنا از سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به اصفهان

ایران نگاه ویژه به غرب یا شرق ندارد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان شرکت کرد و گفت: برای افزایش صادرات به عراق، راهکارهایی همچون استفاده از کشورهای همسایه یافت شد و اکنون نیز حدود یک ماه است محدودیت‌های صادراتی به عراق برداشته شده است.

صفری افزود: روس‌ها اکنون به قطعات یدکی خودرو نیاز دارند که صادرات آن را شروع کرده‌ایم. همچنین صادرات کاتالیست و خدمات هایتک به روسیه در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. لیست کالاهای مورد نیاز روسیه به سازمان توسعه تجارت ارسال شده است و تجار می‌توانند به کمک آن صادرات خود را افزایش دهند.

وی گفت: نمی‌توانیم سیاست‌های کشورهای هدف را تغییر دهیم اما دیپلماسی اقتصادی متناسب با این سیاست‌ها در نظر گرفته می‌شود. امکانات زیادی برای صادرات به چین ایجاد شده و ترانزیت کالا به هند نیز از سر گرفته شده است. برای ارسال مصالح ساختمانی از سرخس به تاجیکستان دو هزار و ۵۰۰ واگن نیاز داریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: برای ترانزیت کالا و گندم مجوزی داده شده است تا گندم به ایران وارد، به آرد تبدیل و به کشورهای همسایه صادر شود. کنسولگری ما در آستاراخان به مرکز ترانزیت کالا برای کشورهای همسایه تبدیل شده است.

صفری ادامه داد: ارزش صادرات شرق به غرب بسیار بالاست که نشان می‌دهد کالاهای تولیدی چین کیفیت بالایی دارد. اما تجار ایرانی کالاهای بی‌کیفیت چینی را با ارزش کم خریداری و به کشور وارد می‌کنند. کشورهای اروپایی حتی با امضای برجام نیز سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران نخواهند داشت و فقط به فاینانس رضایت می‌دهند که سود چندانی برای ایران ندارد.

وی گفت: غربی‌ها برای حل مشکل گاز خود به ایران مراجعه نکردند و این همکاری را با قطر انجام می‌دهند. ایران سیاست متوازنی دارد و به شرق یا غرب نگاه ویژه‌ای ندارد؛ هرکس بتواند منافع ما را تأمین کند هدف تجارت ایران خواهد شد. ایران امتیازی به روس‌ها نداده و با ارتباط با این کشور توانسته صادرات خود را افزایش دهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ارزش صادرات ایران در چهارماهه ۱۴۰۱، ۴۲ درصد افزایش یافته و کاهش ارزش وزنی صادرات نباید به معنای کاهش صادرات در نظر گرفته شود زیرا محصولات صادراتی دانش‌بنیان بوده و وزن کمتری دارد.

صفری ادامه داد: به تازگی مشکل ویزای رانندگان برای عبور از آلمان رفع شده است، زیرا پیش از این از طریق بلغارستان ویزا دریافت می‌کردیم و این موضوع منجر به درخواست آلمان‌ها برای صدور ویزا شد. به زودی چند کشور از آسیای مرکزی نیز ویزا را برای ایرانیان حذف خواهند کرد؛ همچنین روس‌ها وعده حذف ویزا برای تجار ایرانی را داده‌اند.

وی گفت: وزارت خارجه به عنوان دیده‌بانی است که فضاهای جدید برای افزایش تجارت را ایجاد می‌کند و با همه ارگان‌ها و سازمان‌ها هماهنگ است. بیشترین سرمایه‌گذاران خارجی افغانستانی و عراقی هستند. ترانزیت کالا با چندین کشور همسایه سبز شده و به دنبال تسهیل در ترانزیت هستیم.

گزارش ایمنا از سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به اصفهان

بارگذاری تولیدات صادراتی شرکت‌های دانش بنیان در سایت وزارت امور خارجه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در بعدازظهر شنبه _بیست‌ونهم مردادماه_ در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، حضور به عمل رساند و با فعالان اقتصادی گفت‌وگو کرد.

در این جلسه صفری از بارگذاری محصولات صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سایت وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: رویکرد وزارت خارجه بازاریابی برای شرکت‌های دانش بنیان در دنیا است اما باید استراتژی و چشم‌انداز مرکز را روی تقویت بخش‌هایی تعریف کنید که مورد نیاز کشور هستند.

صفری اظهار کرد: زحماتی که سال‌های گذشته در شهرک علمی تحقیقاتی کشیده شده است، امروز با عشق و علاقه مطرح می‌شود و همین موضوع ۷۰ درصد عامل موفقیت به شمار می‌آید.

وی حمایت از بخش خصوصی را دیگر امتیاز فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دانست و افزود: از زمانی که مقام معظم رهبری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه صادرات آن‌ها را مطرح کردند، جلسه‌ای در تشکیلات وزارت خارجه از فروردین‌ماه شکل گرفت و در نشست‌های هفتگی با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و علوم، موضوعات گوناگون در این زمینه مطرح و ارزیابی می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به دستور معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور درباره ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان ارزیابی شدند که به زودی این تعداد به ۶۵۰ شرکت افزایش یابد و مشخصات محصولات تولیدی این شرکت‌ها را روی سایت وزارت امور خارجه بارگذاری می‌شود.

صفری از بارگذاری تمام مزایده‌های کشورهای دنیا در سایت وزارت امور خارجه خبر داد و تاکید کرد: در نشست با سفرا اقدامات انجام شده برای بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در هر یک از قاره‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و در صورت نیاز کشورها به دست کم سه محصول دانش بنیان، جمهوری اسلامی ایران در آن‌ها مراکز نوآوری و نمایشگاهی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد خواهد کرد.

وی حجم صادرات ۵۴ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان را قابل قبول دانست و ادامه داد: ارزش افزوده‌ای که صادرات این محصولات ایجاد می‌کند در مقایسه با محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی قابل توجه است.

گزارش ایمنا از سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به اصفهان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره رقابت شهرک‌های علمی و تحقیقاتی کشورهای همسایه از جمله ترکیه با ایران گفت: بسیاری از این شرکت‌های دانش بنیان، اروپایی یا آمریکایی هستند و با هدف استفاده از نیروی کار ارزان‌تر در مناطق دیگر فعالیت می‌کنند، در حالی که خودمان این پروژه‌ها را تعریف کردیم همان‌گونه که نخستین بار در فناوری نانو وارد شدیم و صفر تا صد این فناوری را در کشور بومی کرده‌ایم.

صفری از تلاش وزارت خارجه برای افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان خبر داد و تاکید کرد: شرکت‌هایی که توان صادراتی داشته باشند، می‌توانند محصولات خود را برای بارگذاری در سایت وزارت امور خارجه ارائه دهند، در این صورت اطلاعات آن‌ها برای تمام سفرا و رایزنان اقتصادی قابل دستیابی است.

وی با اشاره به اهمیت ارزآوری برای کشور گفت: صادرات، واردات، صدور خدمات مهندسی و انتقال تکنولوژی از مهم‌ترین راهکارهای ارزآوری برای کشور به شمار می‌رود، به ویژه در زمینه تولید مواد اولیه داروهای شیمیایی نیاز جدی برای کاهش وابستگی به واردات در کشور وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه تولید محصولاتی مانند تجهیزات سرچاهی و کاتالیست‌ها خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سوی تولید محصولات مورد نیاز کشور هدایت شوند؛ به عنوان مثال در مقوله بهداشت، شرکت‌های داخلی در تولید دارو و تجهیزات پزشکی از توانمندی مناسبی برخوردار هستند و لازم است که تکنولوژی مورد نیاز کشور تعریف شود و در اختیار دانشجویان در بخش پزشکی، دارو و تجهیزات قرار گیرد.

صفری از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست از عملکرد جزیره‌ای بپرهیزند و تاکید کرد: رویکرد وزارت خارجه برای دانش‌بنیان‌ها در دنیا بازاریابی است اما باید استراتژی و چشم‌انداز مرکز را روی تقویت بخش‌هایی تعریف کنید که مورد نیاز کشور هستند، به عنوان مثال در صورتی که دو پالایشگاه دیگر به طرفیت کشور اضافه شود به یکی از تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهیم شد.

کد خبر 598268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.