اهمیت وجود درختان در شهرها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین بحران‌های قرن بیست‌ویکم در شهرها به‌شمار می‌رود که علاوه بر ایجاد مشکلات سلامت برای ساکنان، چالش‌های بسیاری را نیز پیش روی مدیران قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات اقلیمی مشکلات بسیاری را در شهرها به وجود آورده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهدید سلامت انسان و وقوع فجایع مختلفی نظیر سیل اشاره کرد. در همین رابطه، برنامه‌ریزان در شهرهای سراسر جهان می‌کوشند به روش‌های مختلف و از طریق ارائه نوآوری‌ها، به کاهش انتشار کربن در شهرها بپردازند و از این طریق، نه‌تنها آلودگی هوا را به حداقل برسانند، بلکه اثرات جزایر گرمایی را نیز کاهش دهند. تاکنون استراتژی‌های مختلفی در نقاط مختلف دنیا برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر شهرها پیاده شده است، با این حال به نظر می‌رسد که کاشت درختان از اثربخش‌ترین آن‌ها بوده است، چراکه مزایای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

اهمیت وجود درختان در شهرها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

درخت‌ها به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند

این‌که پوشش‌های گیاهی به جذب دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن کمک می‌کند، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در همین راستا، هرچه تعداد درختان موجود در یک شهر بیشتر باشد، میزان انتشار گازهای آلاینده در هوا کمتر است که این امر به سهم خود، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به حداقل می‌رساند.

امروزه افزایش جمعیت شهرنشینی در سراسر دنیا به توسعه بی‌رویه شهری منجر شده و همین امر، قطع درختان و پوشش‌های گیاهی در شهرها را در پی داشته است. در نتیجه این امر، همواره بر نرخ انتشار گازهای آلاینده در هوا افزوده می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند اثرات تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را در شهرها تشدید کند.

گزارش‌ها حاکی است که همه ساله حدود ۱۰ درصد کل انتشارات کربن سراسر جهان در اثر تغییر کاربری زمین‌های شهری و قطع درختان در آن‌ها اتفاق می‌افتد؛ چراکه فرآیند قطع آن‌ها، انتشار کربن به هوا را در پی دارد.

اهمیت وجود درختان در شهرها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

حفظ جنگل‌های شهری بسیار آسان است

حتی اگر درختان نقش بسیار کمی در کاهش تغییرات اقلیمی ایفا کند، وجود آن‌ها در شهرها برای کاهش انتشار کربن بسیار حائز اهمیت است زیرا پرورش و حفظ آن‌ها، نسبت به سایر اقداماتی که برای به حداقل رساندن بحران آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی در شهرها انجام می‌شود، کمترین هزینه و زحمت را برای مدیران شهری در پی دارد. در واقع، بسیاری از محققان و مدیران شهری به تازگی و پس از انجام مطالعات متعدد متوجه شده‌اند که کاشت درختان در مناطق، علاوه بر زیباسازی چشم‌اندازهای شهری و دیگر مزایا، از مقرون‌به‌صرفه‌ترین استراتژی‌های کاهش گازهای آلاینده به‌شمار می‌رود که می‌تواند نقش مهمی در به حداقل رساندن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا کند.

وجود درختان شهری برای سازگار سازی با اقلیم ضروری است

بدیهی است که درختان می‌تواند مزایای چشمگیری برای سازگار سازی با تغییرات اقلیمی در شهرها به ارمغان بیاورد و مانند مانعی قدرتمند در مقابل تهدیدهای ناشی از انتشار گازهای آلاینده در شهرها عمل کند. در شهری مانند جاکارتا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اندونزی، کمترین تعداد درختان و جنگل شهری وجود دارد و همین امر به مشکلات زیادی مانند تغییرات اقلیمی در آن منجر شده است. در واقع، کمبود پوشش گیاهی در جاکارتا، نرخ انتشار کربن در آن را در سطح بسیار بالایی قرار داده است، ضمن این‌که همین ویژگی به منبعی برای انتشار گازهای آلاینده در این شهر منجر شده است. از سوی دیگر، وجود پوشش گیاهی بسیار کم در جاکارتا، سازگارسازی مناطق را با تغییرات اقلیمی با مشکل مواجه کرده و حتی به کاهش تاب‌آوری آن‌ها در مقابل انتشار گازهای آلاینده منجر شده است.

اهمیت وجود درختان در شهرها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

طبق گزارش‌ها، مناطقی از پایتخت اندونزی با تعداد درخت قابل قبول، بیشترین سازگاری را در مقابل تغییرات آب‌وهوایی دارد؛ چراکه از یک سو انتشار کربن در آن‌ها بسیار پایین است و از سوی دیگر، فضای کاشت درختان مانند اسفنجی برای جذب آب باران عمل می‌کند و همین امر جاری شدن آب در فضاهای شهری را به حداقل می‌رساند و در نتیجه، خطر وقوع سیل به حداقل می‌رسد.

کاهش نابرابری با افزایش تعداد درختان در شهر

چنان‌چه مدیران شهری به درستی از مزایای وجود درختان در مناطق برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در شهرها آگاه شوند، آن‌گاه اشتیاق بیشتری برای کاشت آن‌ها پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر، توسعه فضاهای سبز از طریق کاشت درختان می‌تواند نابرابری را در مناطق به حداقل برساند چراکه دسترسی یکسان شهرنشینان به این پوشش‌های گیاهی را در بر دارد، ضمن این‌که مزایای آن‌ها را برای همه ساکنان به طور برابر به ارمغان می‌آورد. امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا، توزیع نابرابر فضاهای سبز و درختان در مناطق غنی‌نشین، حس نابرابری میان ساکنان را به طور قابل توجهی افزایش داده و حتی سلامت آن‌ها را تهدید کرده است.

اهمیت وجود درختان در شهرها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

کد خبر 598249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.