آبله میمونی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود/تزریق دز چهارم تنها در ۴درصد مردم استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آبله میمونی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود. با توجه به اینکه تاکنون تنها یک مورد ابتلا در ایران شناسایی شده، می‌توان گفت که این بیماری تاکنون در کشور ما حاد نشده است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت ابتلای بیماری آبله میمون در کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون تنها یک مورد ابتلاء در ایران شناسایی شده، می‌توان گفت که وضعیت این بیماری تاکنون در کشور ما حاد نشده است.

آبله میمون نیز مانند سایر بیماری‌های واگیردار، یک بیماری ویروسی است که راه انتقال آن از طریق ترشحات دهان و بینی و بثورات پوستی مانند آبله مرغان، سرخک و سرخچه است. بنابراین تماس مستقیم با این ترشحات و بثورات پوستی و لباس فرد آلوده می‌تواند عامل انتقال باشد.

وی با بیان اینکه تشخیص این بیماری به صورت کلینیکی و به صورت آزمایش است، تصریح کرد: تست پی‌سی‌آر که برای کرونا استفاده می‌شود، برای آبله میمونی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای آبله میمون نیازی به واکسیناسیون نیست اما برای کشورهایی مانند اوکراین که کشوری جنگ زده است امکان تزریق واکسن آبله وجود دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه امکان همه‌گیری این ویروس مانند کرونا به هیچ عنوان وجود ندارد، افزود: نه قدرت سرایت‌پذیری و نه مرگ و میر در حد کرونا برای آبله میمون وجود ندارد و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

وی اضافه کرد: در موارد ابتلاء به آبله میمون، غدد لنفاوی برجسته‌تر و برای پزشک قابل تشخیص است. هرگونه بثورات پوستی که افراد پیدا کنند، باید مورد بررسی قرار بگیرد که در کنار مجموعه عوامل می‌تواند احتمال ابتلاء فرد به آبله میمون وجود داشته باشد و تیم بهداشتی این افراد را از لحاظ انواع و اقسام بیماری‌ها ازجمله آبله میمونی بررسی و رصد می‌کنند و در صورتی که مشکوک شوند به عنوان مورد مشکوک نمونه‌گیری را ارسال می‌کنند تا پاسخ آن را دریافت کنند.

وبا به اصفهان نرسید

عقدک با اشاره به وضعیت بیماری وبا در کشور، تاکید کرد: وبا از یکی دو ماه قبل در کردستان عراق شیوع پیدا کرد که به دلیل رفت و آمد ایرانیان در این منطقه اندکی در شهرهای کردستان ایران و کرمانشاه انتشار پیدا کرد که خوشبختانه به شهرهای مرکزی کشور مانند اصفهان نرسید. وبا یک بیماری گوارشی روده‌ای است که با علائم اسهال، بدن را با کم‌آبی مواجه می‌کند و می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: مردم باید برای خورد و خوراک و شست‌وشوی مواد غذایی به طور حتم از آب بهداشتی سالم استفاده کنند تا جلوی بسیاری از این مخاطرات گرفته شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همان مراقبت‌های مربوط به کرونا باید در آبله میمونی نیز رعایت شود، گفت: رعایت فاصله، زدن ماسک، شستن دست‌ها و موارد این‌چنینی ازجمله مواردی است که در زمان شیوع آبله میمونی باید مورد توجه قرار بگیرد.

تنها حدود ۴ درصد مردم استان دز چهارم واکسن کرونا را تزریق کردند

وی درخصوص امکان همه‌گیری مجدد کرونا، اضافه کرد: تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد احتمال جهش‌های مختلف این ویروس و در نتیجه همه‌گیری مجدد آن وجود دارد. بنابراین لازم است افرادی که همچنان واکسن تزریق نکردند هر چه زودتر به این موضوع مبادرت ورزند تا این ویروس کم‌رنگ و در نهایت مانند ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا شود.

عقدک با اشاره به میزان واکسیناسیون در استان، ادامه داد: ۸۶ درصد دز اول، ۷۷ درصد دز دوم، ۳۹ درصد دز سوم و حدود چهار درصد از مردم استان دزهای مختلف واکسن را تزریق کردند که نشان می‌دهد از دز سوم و چهارم استقبال خوبی نشده و لازم است افراد برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه در قدم اول برای تکمیل واکسیناسیون اقدام و در گام بعدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

از ۴ شهرستان قرمز هفته گذشته به ۱۱ شهرستان رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه لازم است در تجمعات فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود، تهویه مناسب وجود داشته باشد و ماسک به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد، گفت: هم‌اکنون رنگ‌بندی کرونایی استان نسبت به هفته گذشته وضعیت بدتری دارد؛ در هفته گذشته چهار شهرستان قرمز وجود داشت که درحال‌حاضر به ۱۱ شهرستان قرمز و هفت شهرستان نارنجی رسیده و هر چه به زمان اربعین نزدیک می‌شویم درصورتی که کنترل‌های لازم صورت نگیرد وضعیت بدتر می‌شود.

کد خبر 598148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.