قانون جدید درآمد پایدار شهری منجر به تعطیلی شهرها خواهد شد

عضو شورای عالی استان‌ها با انتقاد از قانون جدید درآمد پایدار شهری از ارائه طرح دو فوریتی برای رفع مشکل ساخت‌وساز در کلانشهرها خبر داد و گفت: این قانون با تعطیلی شهر همراه خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو با اشاره به ارائه طرح دو فوریتی در خصوص اصلاح فرآیند ساختمان سازی کلانشهرها، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون درآمدهای پایدار شهرداری توسط رئیس جمهور از اول شهریور، شهرداری‌ها ملزم هستند تا تغییری در بحث تراکم ایجاد کنند، همچنین اجرای شیوه‌نامه در گذشته و تسریع در ساخت و ساز را لغو و پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده می‌شود که این اتفاق با تعطیلی شهر همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: به لحاظ ضابطه‌مندی قوانین شهرسازی این اقدام خوب است، اما ارجاع آن به کمیسیون ماده ۵ که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی است، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اولین مشکل قانون جدید درآمد پایدار شهری این است که در کمیسیون ماده ۵ به برخی پرونده‌ها تا سه سال رسیدگی نمی‌شود و بار سنگین بر دوش این کمیسیون با قانون جدید گذاشته خواهد شد در حالی که توقع داریم پرونده‌های ساختمانی کلان شهرها به سرعت و طی دو هفته پاسخ داده شود.

وی گفت: وقتی مدت زمان زیادی منتظر پاسخ بمانیم، ساخت و ساز در شهر تعطیل می‌شود که این موضوع با طرح دولت در خصوص جهش تولید مسکن به طور کامل تضاد دارد و کمکی به حوزه مسکن نمی‌کند.

حاجی بگلو با بیان اینکه در برخی نقاط شهری طرح تفصیلی نداریم، افزود: حاشیه شهر مشهد که یک سوم جمعیت شهری را تشکیل داده طرح تفصیلی ندارد. از این رو ضرورت توجه دولت و مجلس به این موضوع در قانون احساس می‌شود.

وی از ارائه طرح دو فوریتی در شورای عالی استان‌ها خبر داد و گفت: طرحی در شورای عالی استان‌ها در این رابطه آماده کرده‌ایم که بیش از ۶۰ امضا دارد.

عضو شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: برای طرح دو فوریتی رفع مشکل ساخت و ساز در کلانشهرها باید دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در اختیار کلانشهرها قرار داده شود، این در حالی است که کلانشهری مانند تهران مشکلی در این زمینه ندارد، چرا که دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در شهرداری مستقر بوده و دبیر آن شهردار است.

وی ادامه داد: درخواست شوراها از مجلس و دولت این است که دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ را در اختیار کلانشهرها قرار دهند و این طرح را اجرایی کنند تا کلانشهرها نیز مانند شهر تهران از این طرح به درستی استفاده کنند.

کد خبر 598064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.