اخذ ویزای کار در آلمان: شرایط، مدارک، مراحل و هزینه آن

براساس یک قاعده کلی ایرانیان برای کاریابی و استخدام در آلمان به نوعی مدرک و عنوان اقامتی (اجازه اقامت یا ویزا) نیاز دارند.

مدرک اقامتی اطلاعاتی را در اختیار می‌گذارد که دسترسی داشتن یا نداشتن و میزان دسترسی اعطاشده به بازار کار آلمان را اعلام می‌کند. این مدرک‌های اقامتی شامل کارت آبی یا ویزای کاری آلمان می‌شود. مدارک و شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار آلمان را در این مقاله برای‌تان توضیح می‌دهیم و مراحل گرفتن ویزای کاری یا کارت آبی را برای کار کردن در آلمان شرح می‌دهیم.

انواع ویزای کار آلمان

بسیاری از انواع اجازه اقامت کار کردن در آلمان را برای خارجی‌ها ممکن می‌سازد؛ ویزای کار و کارت آبی تنها روش‌های ممکن برای استخدام شدن در آلمان نیستند.

کارت آبی

دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند به‌جای ویزای کار برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست بدهند.

ویزای آزادکاری

صاحبان کسب و کارها، آزادکاران و خویش‌فرمایان باید برای دریافت ویزای آزادکاری آلمان درخواست بدهند.

ویزای کاری

اکثر متقاضیان کار در آلمان برای ویزای کاری درخواست می‌دهند. با در دست داشتن ویزای کاری می‌توانید به عنوان نیروی کار در آلمان مشغول به کار شوید. زیر و بم گرفتن ویزای کاری آلمان را در این راهنما می‌خوانید.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری آلمان

اخذ ویزای کار در آلمان: شرایط، مدارک، مراحل و هزینه آن

  • باید از آلمان پیشنهاد شغلی داشته باشید: جاب آفر باید یک پیشنهاد شغلی مطمئن باشد، آگهی استخدام و شرح وظایف کافی نیست؛
  • باید مدرک دانشگاهی یا گواهی فنی حرفه‌ای داشته باشید: شغلتان باید مرتبط با تحصیلاتتان باشد. برای گرفتن ویزای کار آلمان لازم نیست حتماً مدرک دانشگاهی داشته باشید. آموزش فنی حرفه‌ای نیز کافی است. همچنین لازم نیست مؤسسه آموزشی محل تحصیلتان در آنابین (Anabin) معتبر باشد؛
  • کارفرمای‌تان باید در آلمان باشد؛
  • باید صلاحیت و شرایط لازم را برای به عهده گرفتن شغل مورد نظر داشته باشید؛
  • باید از ZAV تأییدیه داشته باشید: ZAV تأیید می‌کند که شهروندان اتحادیه اروپا نمی‌توانند در پست شغلی مورد نظر مشغول به کار شوند. اگر برای کارت آبی درخواست بدهید و درآمد سالانه‌تان بیش از ۵۶۴۰۰ یورو باشد، به تأییدیه ZAV نیاز نخواهید داشت و
  • باید بیمه خدمات درمانی آلمان و مکانی برای اقامت داشته باشید: باید مکانی را برای زندگی در آلمان پیدا کنید و بیمه خدمات درمانی آلمان را قبل از اپلای ویزای کاری تهیه کنید.

برای گرفتن ویزای کاری آلمان لازم نیست زبان آلمانی بلد باشید.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا

شرایط و مدارک لازم برای دریافت کارت آبی مانند ویزای کار آلمان است. البته دو شرط زیر نیز برای گرفتن کارت آبی ضروری است:

  • باید درآمد بالایی داشته باشید: درآمد سالانه‌تان قبل از کسر مالیات باید حداقل ۵۶۴۰۰ یورو باشد. اگر آلمان در حوزه تخصصتان با کمبود نیروی کار ماهر مواجه باشد، درآمد سالانه‌تان باید دست‌کم ۴۳۹۹۲ یورو باشد.
  • باید مدرک دانشگاهی داشته باشید: مدرکتان باید در آلمان معتبر باشد و به عنوان مدرک معادل (entspricht یا äquivalent) در پایگاه داده‌های آنابین به رسمیت شناخته شود. در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانید کارت آبی را بدون مدرک و با داشتن ۵ سال سابقه کار بگیرید؛ اما این جایگزینی در آلمان مصداق ندارد و مدرک دانشگاهی برای گرفتن کارت آبی از آلمان لازم است.

برای گرفتن کارت آبی لازم نیست آلمانی بلد باشید.

دو روش برای درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا

اخذ ویزای کار در آلمان: شرایط، مدارک، مراحل و هزینه آن

به یکی از دو روش زیر می‌توانید برای گرفتن کارت آبی و ویزای کار آلمان اقدام کنید:

  1. درخواست دادن از آلمان: از طریق درخواست دادن برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان به این کشور بروید، کار پیدا کنید، سپس از آلمان برای گرفتن ویزای کار یا کارت آبی اقدام کنید. تا زمانی‌که کارت آبی یا ویزای کار نگرفته‌اید، نمی‌توانید کار کنید، اما می‌توانید دنبال کار بگردید و برای مصاحبه اجازه اقامت آماده شوید. وقتی در آلمان باشید، پیدا کردن کار و خانه و تهیه بیمه خدمات درمانی طبعاً آسان‌تر می‌شود. ممکن است مجبور شوید چند ماه بدون هیچ درآمدی منتظر بمانید. این روش گران‌تر و پرخطرتر است.
  2. درخواست دادن از ایران: از طریق سفارت آلمان در ایران برای ویزای موقت درخواست بدهید، به آلمان بروید، سپس ویزای موقت را به ویزای کار یا کارت آبی تبدیل کنید. به محض رسیدن به آلمان می‌توانید مشغول به کار شوید. این روش ارزان‌تر و مطمئن‌تر است و تقریباً ۴ ماه طول می‌کشد. برای آن‌که سریع‌تر در آلمان کار پیدا کنید و برای دریافت کارت آبی یا ویزای کار اقدام کنید، می‌توانید از یک وکیل مهاجرتی یا موسساتی که خدمات کاریابی در آلمان را ارئه می‌دهند، کمک بگیرید.

مراحل دریافت ویزای کار از آلمان

مرحله ۱: رفتن به آلمان

  • مدارک لازم: باید ویزای جستجوی کار داشته باشید؛ البته شهروندان بعضی کشورها از این قانون معاف هستند.
  • دریافتی: این حق را دارید که به آلمان بروید و دنبال کار بگردید.

برای رفتن به آلمان به ویزای جستجوی کار نیاز دارید؛ با داشتن این ویزا می‌توانید به آلمان بروید و دنبال کار بگردید. ویزای جستجوی کار تا ۶ ماه معتبر است. البته با این ویزا اجازه کار در آلمان را ندارید. پس از پیدا کردن کار می‌توانید برای اجازه اقامت درخواست بدهید. با ویزای توریستی نمی‌توانید این کارها را انجام بدهید.

مرحله ۲: یافتن کار در آلمان

  • مدارک لازم: هیچ چیز.
  • برای گرفتن: پیشنهاد شغلی.

برای اپلای ویزای کار یا کارت آبی به پیشنهاد شغلی نیاز دارید؛ همچنین شغل پیشنهادی باید کاری تخصصی باشد که انجامش نیازمند مهارت باشد. برای کارهای غیرتخصصی نمی‌توانید کارت آبی یا ویزای کار بگیرید؛ برای مثال ویزای کاری به صندوقدار یا کارمند مرکز تماس داده نمی‌شود.

زمانی می‌توانید برای کارت آبی درخواست بدهید که دستمزد سالانه‌تان، قبل از کسر مالیات، حداقل ۵۶۴۰۰ یورو باشد. اگر کمبود نیروی کار ماهر در حوزه تخصصی‌تان وجود داشته باشد، دستمزد سالانه‌تان باید دست‌کم ۴۳۹۹۲ یورو باشد.

مرحله ۳: گرفتن پیش‌تأییدیه از ZAV

  • مدارک لازم: هیچ چیز؛
  • دریافتی: نامه‌ای از ZAV می‌گیرید که باعث می‌شود سریع‌تر به درخواست ویزای‌تان رسیدگی شود و
  • مدت زمان: تقریباً ۶ هفته.

ممکن است برای گرفتن ویزای کاری به تأییدیه ZAV نیاز داشته باشید؛ می‌توانید تأییدیه را پیشاپیش بگیرید. داشتن تأییدیه ZAV فرایند رسیدگی به درخواست اجازه اقامتتان را تسریع می‌کند.

در شرایط زیر به تأییدیه ZAV نیاز ندارید:

  • اگر از دانشگاه‌های آلمان مدرک گرفته باشید و مدرک مرتبط با شغلتان باشد؛
  • مدرس، دستیار علمی، دانشمند مهمان، مهندس یا تکنیسین در تیم پژوهشی یک دانشمند مهمان باشید؛
  • در یکی از مدارس ایالتی، مدارس خصوصی جایگزین مورد تأیید ایالت یا مدارس تکمیلی خصوصی معتبر تدریس کنید؛
  • برای Bundesfreiwilligendienst (خدمات داوطلبانه فدرال) درخواست بدهید یا
  • با حقوق سالانه بالای ۵۶۴۰۰ یورو برای کارت آبی درخواست بدهید.

مرحله ۴: افتتاح حساب بانکی (اختیاری)

  • مدارک لازم: پاسپورت، گواهی ثبت (در صورت امکان).
  • دریافتی: حساب بانکی.
  • مدت زمان: یک یا دو روز.

وقتی مشغول به کار می‌شوید، به یک حساب بانکی برای واریز حقوقتان نیاز خواهید داشت؛ همچنین داشتن حساب بانکی برای پرداخت اجاره خانه لازم است. بعضی بانک‌ها درخواست گواهی ثبت (Anmeldebestätigung) نیز می‌کنند. فقط زمانی می‌توانید گواهی ثبت بگیرید که آدرستان را ثبت کرده باشید، البته تمام بانک‌ها گواهی ثبت نمی‌خواهند.

هزینه دریافت ویزای کار آلمان چقدر است؟

هزینه ویزای کار آلمان و کارت آبی ۱۰۰ یورو است. البته اگر می‌خواهید برای پیدا کردن کار به آلمان بروید، باید هزینه‌های زندگی در آلمان را نیز در نظر بگیرید. اخذ ویزای جستجوی کار آلمان نیز تقریباً ۷۵ یورو هزینه دارد.

کد خبر 598051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.