کاهش ۱۵ درصدی وزن صادرات استان اصفهان در ۴ ماهه ۱۴۰۱

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در چهارماه نخست سال، ۹ هزار و ۹۹ فقره اظهارنامه صادرات به ارزش ۴۲۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۲۰ میلیون دلار از استان اصفهان داشته‌ایم. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد چندانی از نظر ارزشی نداشته و وزن صادرات ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی‌پژوه امروز _شنبه بیست‌ونهم مردادماه_ در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان اظهار کرد: در چهارماهه ۱۴۰۱، ۹ هزار و ۹۹ فقره اظهارنامه صادرات به ارزش ۴۲۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۲۰ میلیون دلار از استان داشته‌ایم؛ این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چندانی از نظر ارزشی نداشته و وزن صادرات ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: محصولات سرامیکی، میوه‌های خوراکی، چدن و آهن، محصولات شیمیایی غیرآلی، فرش و کف‌پوش از اصفهان به کشورهای عراق، امارات، چین، تایلند، اندونزی، پاکستان، افغانستان، هند، ترکیه، ایتالیا، غنا، ارمنستان، ترکمنستان، میانمار، کره‌جنوبی و آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در چهارماهه ۱۴۰۱، در بخش واردات ۱۲۲۵ فقره اظهار نامه به ارزش ۲۰۰ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۹۴ هزار دلار و وزن بیش از ۳۳ میلیون کیلوگرم داشته‌ایم و درآمد گمرکات استان بیش از سه هزار میلیارد ریال بوده است.

بخش خصوصی مشتری دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است

محمد عسگری، عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: در بخش دیپلماسی اقتصادی ۲۲ ابزار وجود داشته که دو مورد آن در اختیار بخش خصوصی است. در بخش داخلی عموماً بخش حاکمیتی در دیپلماسی اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کند. بخش خصوصی مشتری دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است اما معمولاً نگاه بالا به پایین به این بخش وجود دارد.

وی افزود: دیپلماسی اقتصادی فقط در بخش صادرات اهمیت نداشته و باید در واردات نیز دیپلماسی اقتصادی باید به کار گرفته شود تا تراز تجاری کشور معادل یک باشد. آنچه از دیپلماسی اقتصادی انتظار داریم کمک به خروج از خام فروشی و افزایش توجه به کالاهایی است که خلق ثروت می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صادرکنندگان استان اصفهان گفت: در معاملات با کشورهای همجوار موضوع تراکنش‌های مالی، حمل و نقل و سفرهای خارجی مشکل‌آفرین شده است. تجار برای دریافت ویزا روزهای زیادی باید معطل شوند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات، بالا بودن هزینه‌های ارتباط با کشورهای مقصد به دلیل استفاده از واسطه‌ها است. نقل و انتقالات پولی اکنون با مشکلات زیادی مواجه است و این موضوع هزینه‌های صادرات را افزایش داده است.

بازار تجارت عربستان در حال از دست رفتن است

وی افزود: یکی از بازارهای بزرگ صادراتی ایران، عربستان بوده که به دلیل هزینه‌های زیاد در حال از دست رفتن است. یکی از هزینه‌های عمده یک صادرکننده بازاریابی است. با توجه به امکانات ارتباطی سفارتخانه‌ها، پیشنهاد می‌شود میزی در سفارت کشورهای عمده صادراتی همچون امارات، روسیه، قطر، عمان و ترکیه در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود تا بازاریابی و شناسایی محیطی را از این طریق انجام دهند.

کاهش ۳۶ درصدی صادرات ایران به عراق

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان استان اصفهان گفت: در چهارماهه ۱۴۰۱، صادرات ایران به عراق ۳۶ درصد کاهش یافته و صادرات ترکیه به عراق در همین مدت زمان افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد ترکیه درحال گرفتن بازارهای صادراتی ایران است. هزینه ریسک تولید کننده نسبت به رقبا افزایش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد دیپلماسی اقتصادی برای بخش خصوصی موفق عمل نکرده است.

کد خبر 598030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.