جزییات کامل تفاوت هتل و متل

هتل و متل با هم تفاوت دارند. هتل (HOTEL) یک واژه فرانسوی است که خود بر گرفته از HOTE به معنای میزبان است.

متل یا MO-TEL مخفف دو کلمه MOTORIST به معنای راننده و هتل Hotel است. یعنی کلمه‌ای است از ترکیب دو واژه و بیان‌گر افراد راننده‌ای که با سبک گردشگری خودمانی سفر کرده و در جایی اقامت می‌کنند، به وجود آمده است. موتوریست و هتل ترکیبی است که واژه متل از آن استخراج شده است. متل مقصد اقامتی لاکچری‌گردها نیست در حالی که هتل و بوتیک هتل، محبوب عاشقان سفرهای لوکس است.

نقطه مشترکی که همه متل‌ها دارند آن است که در فضاهای بین راهی طراحی و ساخته می‌شوند تا محل استقرار موقت مسافران بین راهی باشند. بر خلاف هتل که سازنده آن به فکر بهترین خدمات با بهترین کیفیت به مهمانانشان هست، سازنده متل به فکر ارائه خدمات ارزان برای استقرار موقت مهمانان است و به همین خاطر، قیمت هر شب اقامت در متل به مراتب کم‌تر از هر شب اقامت در هتل چند ستاره است.

در طراحی متل ها، سعی می‌شود که دسترسی سریع و راحت به خودرو شخصی و نزدیکی به ورودی اتوبان‌ها مورد توجه قرار گرفته و بعضاً فاصله کمی با پمپ بنزین و گاز دارند. متل، امکانات اولیه را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا طیف گوناگونی از مسافران با سلایق و بودجه‌های متفاوت، بتوانند از پس هزینه برآمده و از خدمات متل استفاده کنند. لذا اکثر مسافران توان پرداخت هزینه یک شب اقامت در متل را دارند.

اگر به متل های اطراف جاذبه‌ها و مقصدهای گردشگری بین راهی یا درون شهری نگاه کنید، متوجه می‌شوید که طراحی متل به گونه‌ای است که فرض بر آن بوده که مسافر، بیش‌تر وقت خود را بیرون متل گذرانده و صرفاً برای استراحت و گذراندن شب به اقامت‌گاه باز می‌گردد. در حالی که اتاق‌های هتل با این هدف که مسافر بتواند حداکثر بهره‌مندی از فضای استراحت خود را در مدت اقامت داشته باشد، طراحی شده است.

اتاق‌های هتل‌ها با توجه به منظره بیرونی و دکوراسیون داخلی و نوع خدماتی که در طول روز مسافران دریافت می‌کنند و هم‌چنین دسترسی به رستوران و کافه، متفاوت است. اما تقریباً قیمت اتاق‌های متل‌ها یکسان است چون خدمات اولیه به مسافر ارائه می‌شود و بر خلاف هتل که خدمات هتلینگ در اختیار مسافر قرار می‌گیرد، این سرویس ارائه نشده و لذا پولی بابت سرویسی که مسافران متل دریافت نمی‌کنند، اخذ نمی‌شود.

ورودی اتاق‌های متل معمولاً رو به بیرون ساختمان متل بوده تا اقامت کننده بتواند به راحتی به خروجی دسترسی داشته باشد. کم‌تر اتفاق می‌افتد که متل دارای چند طبقه و چندین راهرو باشد. یا لابی شیک و مجللی مثل فضای هتل‌های لوکس برای آن تعبیه شود. اگر یک متل دارای استخر هم باشد، در فضای خارج از ساختمان قرار گرفته و هیچ متلی دارای استخر سرپوشیده نیست.

تهیه غذا در متل و هتل

در بسیاری از متل‌ها، تهیه غذا به عهده مسافران است. مثل هاستل که به هیچ وجه غذا سرو نکرده اما مسافر می‌تواند از امکانات پخت و پز آشپزخانه استفاده کرده و غذای مورد نظر را طبخ کند. در هاستل و متل، وعده‌های غذایی سه گانه سرو و فروخته نمی‌شود. اما در هتل، بر خلاف متل و هاستل، رستوران و کافه وجود داشته که مسافران بتوانند در صورت نیاز، از غذای گرم و سرد و نوشیدنی سرد و گرم استفاده کنند.

در متل مثل هاستل، آشپزخانه مرکزی اشتراکی وجود دارد تا مسافران بتوانند غذای خود را طبخ کنند. در هتل‌ها معمولاً یک وعده غذایی مثل صبحانه، رایگان بوده و برای مسافران به صورت سلف سرویس سرو می‌شود. اما متل این گونه نیست.

در هتل، شست و شوی لباس‌ها، مشمول هزینه است اما در هاستل، مشتریان می‌توانند خود در ساعت مشخصی از روز، با پرداخت هزینه، از خدمات لباسشویی و خشک کن برقی استفاده کنند. در حالی که معمولاً در متل، چنین خدماتی در اختیار مسافران قرار ندارد.

هتل و هاستل معمولاً در مرکز شهر یا حاشیه شهر که فاصله معقولی با مرکز شهر داشته باشد طراحی و ساخته می‌شوند تا دسترسی همه نوع مسافر با سلایق و بودجه متفاوت، امکان پذیر بوده و مسافران بتوانند با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو و تاکسی، به هاستل و هتل دسترسی داشته باشند. اما متل، اکثراً بیرون شهر است. فاصله زیادی تا مرکز شهر داشته و محبوب کوله پشتی گردها و مسافران بی راهی است.

جزییات کامل تفاوت هتل و متل

مکان‌یابی هتل و متل

از دیگر تفاوت‌های اصلی متل و هتل، در بحث مکان‌یابی است. متل معمولاً در نزدیکی جاده‌های اصلی یا حاشیه‌ای یا اتوبان‌ها ساخته شده و در فاصله بین شهرهای اصلی قرار دارد و سازندگانش خود را مقید به احداث ابنیه نزدیک فرودگاه‌ها و ترمینال‌های اتوبوس رانی و ایستگاه قطار نمی‌دانند. چون معمولاً مسافران و مشتریان آنها، مسافران هواپیما و اتوبوس و قطار نیستند.

چون فاصله متل ها تا مقصدهای گردشگری مهم یک شهر، زیاد است، گزینه جذابی برای اقامت مسافرانی که به منظور بازدید از مناطق توریستی معروف به یک شهر سفر می‌کنند، نیست. لذا هاستل و هتل را ترجیح می‌دهند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های بین هتل و متل آن است که هزینه هر شب اقامت در متل به مراتب کم‌تر از هتل است اما الزاماً کم‌تر از hostel نیست.

متل‌ها امکاناتی مثل ترنسفر رایگان فرودگاهی یا صبحانه رایگان یا خدمات ALL-INCLUSIVE ندارند.

تفاوت اصلی متل و هتل

  • هتل معمولاً در بهترین نقاط شهری احداث می‌شود که دسترسی مسافر به مقصدهای گردشگری و پاساژها و مراکز خرید و خدمات شهری آسان باشد. اما متل در بیرون شهرها و نزدیک جاده و راه‌های اصلی احداث می‌شود.
  • مسافران هتل را معمولاً گروه‌های مختلف سنی از کودک تا بزرگسالان تشکیل می‌دهد و گاهاً یک سوم ظرفیت هتل را کودکان و نوجوانان اشغال می‌کنند. اما مسافران متل اکثراً بزرگسالان هستند.
  • در هتل، امکان پخت و پز و شست و شو توسط خود مسافر وجود ندارد اما متل دارای آشپزخانه اشتراکی و تجهیزات شست و شوی البسه توسط مسافران است.
  • هتل‌ها فضای بزرگی برای استقرار شمار قابل توجهی از مسافران دارند اما متل ها، فضای کمی داشته و معمولاً یک یا دو طبقه هستند.
  • هتل برای اقامت کوتاه مدت و بلند مدت مسافران داخلی و بین المللی مناسب است و متل ها معمولاً برای اقامت کوتاه چند شبی یا حتی یک شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد اقامت کوتاه مدت دارید می‌توانید با اجاره ویلا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • هزینه هر شب اقامت در متل کم‌تر از اقامت هر شب اقامت در هتل است.
  • معمولاً در متل، خدمات هتلینگ در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرد. در حالی که یکی از خدمات هتل، خدمات هتلینگ به مسافر در مدت اقامت است.
  • متل ها مشمول رتبه بندی و دریافت ستاره نیستند اما هتل‌ها متناسب با خدمات و تجهیزات و امکاناتی که دارند و ارتقا می‌دهند، مشمول استاندارد و اخذ ستاره خواهند بود که زمینه افزایش نرخ هر شب اقامت در این اقامت‌گاه‌ها را نیز فراهم می‌کند. لذا متل یک ستاره یا دو ستاره نداریم. همان طور که هاستل چند ستاره نداریم.

جزییات کامل تفاوت هتل و متل

اگر قصد اقامت در متل و اقامت‌گاه های بوم گردی و هتل‌های لوکس در شهرهای ایران دارید از خدمات رزرواسیون سفرمارکت با لینک https://safarmarket.com/hotels استفاده کنید.

کد خبر 598022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.