چرا تبادلات ارزی ایران و عراق هنوز بر مبنای دلار است؟

متاسفانه تبادل ارز ایران و عراق بر مبنای دلار صورت می‌گیرد و این امر سبب عدم ثبات برنامه‌ریزی برای زائران شده است در حالی که می‌توان با ایجاد یک قرارداد مبنا و تبادلات دو کشور بر مبنای ارز یکدیگر این مسئله را حل کرد.

به گزارش ایمنا، هر ساله میلیون‌ها عاشق و دلداده حسینی برای زیارت عتبات مقدسه عراق راهی این کشور می‌شوند اما هیچ بانک یا مرکز رسمی، ارز مورد استفاده زوار را در اختیار آنان قرار نمی‌دهد و در این میان تنها چند صراف غیررسمی در مرزها، ارز کشور عراق را با چند درصد اضافه به مردم ارائه می‌کنند.

از طرفی هر ساله زائران فراوانی از عراق برای زیارت امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علیها به ایران می‌آیند اما با این حال تاکنون هیچ شعبه رسمی بانکی برای تبدیل ارز دو کشور به یکدیگر ایجاد نشده است.

متأسفانه تبادل ارز این دو کشور بر مبنای دلار صورت می‌گیرد و این امر سبب عدم ثبات برنامه‌ریزی برای زائران شده است در حالی که می‌توان با ایجاد یک قرارداد مبنا و تبادلات دو کشور بر مبنای ارز یکدیگر این مسئله را حل کرد.

حال که بحث از بین رفتن سیادت دلار جدی شده، آیا زمان آن نرسیده است که دولت و خاصه وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد و وزارت فناوری اطلاعات با طراحی مکانیسم اقتصادی صحیح، این تبادلات را تبدیل به تبادل مستقیم کنند و واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها از بین برود؟

آیا زمان آن نرسیده است که با طراحی کارت بانک‌های معتبر و ارز دیجیتال معتبر در دو کشور، تبادلات این دو کشور در این مرحله و در مراحل بعدی تبادل با کشورهای منطقه صورت بگیرد؟

چرا باید همچنان تبادلات بین ایران عراق و ایران سوریه، ایران لبنان بر اساس دلار باشد!؟ چرا هنوز در بانک‌های رسمی ما، ارز کشورهای حامی استکبار عرضه می‌شود اما از ارز کشورهای مقاومت خبری نیست؟

نخستین تقاضا از دولت آقای رئیسی این است که برای اربعین تمهیدی دیده شود تا تهیه ارز کشور عراق بدون واسطه دلال‌ها و صراف‌ها و از مبادی رسمی بانکی و کاملاً سهل‌الوصول در تمام استان‌های کشور صورت گیرد و در مراحل بعدی ان‌شاالله با طراحی ارز مشترک فیزیکی و دیجیتال، این تبادلات به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 597880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.