توسعه روابط با همسایگان نخستین اولویت دولت/ایران به دنبال منافع حداکثری در مذاکرات است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: توسعه روابط با هند، چین، آفریقا و آمریکای لاتین از جمله ظرفیت‌های خفته‌ای بود که استفاده از آنها باعث حل بسیاری از مسائل کشور می‌شد به همین دلیل وزارت خارجه با سیاست‌های دولت سیزدهم هشت فاکتور را تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی صفری، عصر امروز جمعه _بیست و هشتمین مرداد ماه_ در بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، اظهار کرد: تا زمانی که مذاکرات نهایی نشده است متن آن دائم تغییر می‌کند برای مثال برای آزمون راستی‌آزمایی تعهدات زمانی ۱۰ میلیون پس از آن ۲۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده بود که اکنون به ۵۰ میلیون بشکه رسیده و تا زمان نهایی شدن این عدد نمی‌توان اطلاعات مشخصی را اعلام کرد.

وی با اشاره به تغییر تضمین دولت‌ها و سیاست‌های آنها، افزود: تضمین‌های نهایی نیز می‌تواند با تغییر دولت عوض شوند حتی اگر این تضمین‌ها مالی باشند البته نامه‌هایی از سوی وزیر امور خارجه و رئیس جمهور درباره تضمین خارج نشدن از توافق وجود دارد. تنها درباره فعالیت‌های بانکی، مسائل نفتی و دارایی‌های بلوکه شده در زمان ۱۲۰ روزه تعیین شده راستی‌آزمایی انجام می‌دهیم تا روزی که اجرای توافق آغاز شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تضمین‌های اجرای توافق هسته‌ای را در مقاطع گوناگون متفاوت دانست و افزود: تمام جزئیات این موارد در مصاحبه کاملی از سوی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده توضیح داده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که توافق جدید به طور حتم از امتیازاتی نسبت به قبل برخوردار است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد از جمله اینکه در صورت بروز هر مشکل، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا سه سال به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: اثرات توافق هسته‌ای به زودی در جامعه، وضعیت اقتصادی و فروش نفت پدیدار شود و گفت: تغییرات دولت‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در اجرای توافق است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در این دولت تلاش می‌کند منافع حداکثری از این توافق را به دست آورد البته دولت سیزدهم منتظر برجام نشد و از ظرفیت‌های خفته در سیاست خارجی استفاده کرد و آنها را به فعل درآورد.

ارزآوری از اهداف مهم برجام است

صفری نخستین اولویت دولت سیزدهم را برقراری روابط نزدیک با کشورهای همسایه بیان کرد و افزود: توسعه روابط با هند، چین، آفریقا و آمریکای لاتین از جمله ظرفیت‌های خفته‌ای بود که استفاده از آنها باعث حل بسیاری از مسائل کشور می‌شد به همین دلیل وزارت خارجه با سیاست‌های دولت سیزدهم هشت فاکتور را تعریف کرد تا بتواند از این ظرفیت‌های خفته استفاده و منافع کشور را تأمین کند.

وی یکی از اهداف مهم برجام را ارزآوری برای کشور معرفی کرد و گفت: صادرات، واردات و انتقال تکنولوژی نیز می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند که در زمینه انتقال تکنولوژی تجربه موفق خودکفایی در تولید بنزین یا کاتالیست‌ها وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه سومین راه تأمین ارز را خدمات مهندسی دانست و تاکید کرد: اجرای پروژه‌های خارجی نیز می‌تواند اهدافی مانند ایجاد اشتغال و ارزآوری را محقق کند به طور کلی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای ارزآوری در کشور وجود دارد که در صورت احیای آنها می‌توان به دستاوردهای بزرگی دست یافت.

تولید ۹۵ درصد داروهای بایویی مورد نیاز در داخل

وی با اشاره به دستیابی نخبگان داخلی به تکنولوژی‌های به روز دنیا، ادامه داد: در فناوری‌هایی مانند نانو، آی تی و محصولات دانش‌بنیان در لبه تکنولوژی قرار داریم و ظرفیت‌ها و صادرات خوبی ایجاد شده است به عنوان مثال در زمینه تجهیزات پزشکی، داروهای سرطانی داروهای و بایو در صورتی که سالانه دو میلیارد دلار دارو وارد کنیم و چهار قلم آن بایویی باشد باید بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای این داروها هزینه کنیم درحالی که اکنون بالای ۹۵ درصد داروهای بایویی مورد نیاز در کشور را خودمان تولید می‌کنیم.

صفری ساخت پالایشگاه را مقدمه‌ای برای کاهش وابستگی به صادرات نفت بیان کرد و یادآور شد: اگر در گذشته پالایشگاه ساخته بودیم، امروز به صادرات یک بشکه نفت نیز نیاز نداشتیم بلکه محصول و زنجیره آن را صادر می‌کردیم.

وی با اشاره به فضای روانی و تأثیرات مثبت برجام برای کشور، ادامه داد: در دولت سیزدهم همواره مذاکره مورد توجه بوده است اما در صورت امضای توافقنامه هسته‌ای نیز صادرات بنزین، داروها و تجهیزات پزشکی متوقف نخواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یکی از ظرفیت‌های کشور را موقعیت ترانزیتی دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت می‌تواند درآمد زیادی برای کشور ایجاد کند، بنابراین ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم آنها را برای تأمین نیازمندی‌های کشور و به ویژه رشد اقتصادی تبدیل به فعل کنیم.

وی با اشاره به اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین، تاکید کرد: در برخی از زمینه‌هایی که باید با چینی‌ها به توافق برسیم، تأخیر وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را جبران کنیم همچنین قراردادهای بسیار خوبی در زمینه بالادستی و پایین دستی نفتی با روس‌ها بسته شده است که این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در حال اجراست.

ظرفیت‌های نادیده گرفته شده

صفری با اشاره به وجود ظرفیت‌های نادیده گرفته شده بین دو خط، گفت: هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت لغو برجام در آینده، کشورهای دیگر با ما همکاری کنند اما با روند کنونی احساس نمی‌کنیم که کشورهای چین و روسیه بخواهند مانند غربی‌ها در کارهای خود توقف ایجاد کنند.

وی درباره رایزنان بازرگانی در کشورهای خارجی نیز یادآور شد: تفاوت رایزن بازرگانی با دیپلمات اقتصادی این است که این فرد از سوی وزارت صمت تعیین می‌شود تا فعالیت‌های بازرگانی را در یک بسته صادرات، واردات، تکنولوژی و تحلیل را انجام دهد، در زمانی که دولت سر کار آمد دو رایزن اقتصادی وجود داشت که اکنون این تعداد به ۱۲ نفر رسیده و قرار است تا پایان سال به ۲۵ نفر افزایش یابد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه سقف تعیین شده برای تعداد رایزنان اقتصادی را ۳۵ نفر برشمرد و ادامه داد: در سفارتخانه‌هایی که پست دیپلمات اقتصادی غیر فعال شده بود آن را آزاد کردیم اما این دیپلمات‌های اقتصادی باید پیش از اعزام مدت دو تا سه ماه آموزش ببینند و به استان‌های مختلف سفر کنند تا با ظرفیت‌های اقتصادی آنها آشنا شوند.

کد خبر 597859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.