مراقب گرگاس‌ها باشید!

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست، پیگیری برای تأیید شهادت محیط‌بان نجفی، افزایش ۶۰ درصدی مرگ‌ومیر با گرمای شب، گرگاس‌های درنده‌خو تهدید انسان و حیات وحش، سرانه تولید پسماند در تهران ۱۶۴ گرم بالاتر از متوسط جهانی و سریال خشکاندن درختان در پایتخت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند دهه گذشته مصرف پلاستیک در قالب ظروف مصرفی و کیسه‌های خرید برای سهولت انجام کار بسیار افزایش یافته است، در صورتی که این پلاستیک‌ها تجزیه نمی‌شوند و تنها در جریان آب و باد به ذرات ریزتر تبدیل و وارد چرخه غذایی می‌شوند.

هر ایرانی روزانه به‌طور میانگین سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که متوسط عمر استفاده از هر کیسه تنها ١٢ دقیقه است، در حالی‌که برای حذف هر کدام از این کیسه‌ها از طبیعت زمان زیادی نیاز است. علاوه بر این ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، سفره‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌های پلاستیکی و غیره در کشور به مقادیر زیاد تولید شده‌اند که به دلیل تغییر سبک زندگی مردم در دهه‌های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و فشاری دوچندان بر محیط زیست وارد کرده است.

یکی از دغدغه اصلی بسیاری از حامیان محیط‌زیست و حتی مردم عادی آلودگی ناشی از پلاستیک‌های یک بار مصرف برای سلامتی انسان، جانوران و به‌طور کلی کیفیت محیط زیست است چراکه انواع پلاستیک‌ها از جمله کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ترکیباتشان تجزیه ناپذیرند و صدها سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی می‌مانند و مواد شیمیایی آن به‌تدریج به خاک و آب راه پیدا می‌کنند و علاوه بر آلوده کردن آن، حیوانات را قربانی می‌کنند و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می‌شوند.

هر ساله میلیون‌ها تن پلاستیک که بیشتر از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود به محیط‌زیست نفوذ پیدا می‌کند و به قطعات کوچک و کوچک‌تر تجزیه می‌شود. نفوذ این ذرات در خون نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند در سراسر بدن حرکت کند و ممکن است در اندام‌ها مستقر شوند.

ژان فرانسوا گیگلیون، از محققان فرانسوی گفت: ۱۰ سال پیش تصور نمی‌کردیم که میزان قابل توجهی از میکروپلاستیک‌های کوچک وجود داشته باشد که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نباشد و در اطراف ما وجود داشته باشد و ما هنوز قادر نبودیم آنها را در بدن انسان متصور باشیم. اکنون در مطالعات انجام گرفته به‌طور فزاینده‌ای میکروپلاستیک‌ها در برخی از اندام‌های انسان از جمله ریه‌ها، طحال، کلیه‌ها و سایر اندام بدن شناسایی شده‌اند همچنین اینکه ما این ذرات موجود در هوا را تنفس می‌کنیم، ممکن است چندان شوکه کننده نباشد.

در ماه مارس نیز مطالعه دیگری انجام گرفت که اولین نشانه‌های وجود ترکیب "پلی‌اتیلن ترفتالات" را در خون گزارش داد. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، برخی از متخصصان بر این باورند که هنوز برای نتیجه گیری زود است اما نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر مواد پلاستیکی در جریان خون نفوذ پیدا کنند ممکن است به همه اندام‌ها منتقل شوند. تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان یا حیوانات مزرعه هنوز ناشناخته است اما کارشناسان نگران هستند زیرا در بررسی‌های آزمایشگاهی میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رساند و در حال حاضر این موضوع نیز تأیید شده است که ذرات آلودگی هوا وارد بدن و باعث مرگ زودهنگام میلیون‌ها نفر در سال می‌شوند.

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست/هشدار افزایش «گرگاس‌ها»

پیگیری برای تائید «شهادت» محیط بان نجفی

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به روند پرونده محکومیت محیط‌بان برومند نجفی، اظهار کرد: پس از آنکه قضات پرونده محیط‌بان نجفی رأی خود را مبنی بر قتل عمد مرحوم فلاحی صادر کردند و رأی به قصاص محیط‌بان دادند، ما وکیلی به نام آقای خلخالی را با پیشنهاد خانواده محیط‌بان نجفی برای او گرفتیم که روی پرونده کار می‌کرد. از حدود ۹ ماه پیش هم دو وکیل به‌صورت افتخاری به روند دفاع از محیط‌بان پیوستند و در مجموع تیم وکالت به سه نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پس از انتصاب دکتر سلاجقه به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، حکم قطعی قصاص محیط‌بان نجفی در دیوان عالی کشور تأیید شد، اظهار کرد: دکتر سلاجقه از ابتدای شروع فعالیت در سازمان، در هیئت دولت و قوه قضائیه به‌صورت مستمر پیگیر پرونده این محیط‌بان بود و سرانجام با تلاش او و مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفاع جدی که از محیط‌بان در دادگاه به عمل آمد، موفق به اعاده دادرسی پرونده برابر ماده ۴۷۴ شدیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست افزود: موازی با اقدامات حقوقی، ما به دنبال جلب رضایت خانواده متوفی هم بودیم. به عنوان مثال معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری این موضوع به استان کرمانشاه سفر کرد که با وجود هماهنگی با پدر مقتول برای دیدار با سلاجقه و قول مساعد وی، در محل ملاقات حاضر نشد. رئیس سازمان محیط زیست یک بار هم به‌صورت تلفنی با او حدود نیم ساعت صحبت و تلاش کرد رضایت خانواده مقتول را جلب کند.

وی ادامه داد: خود من هم چندین بار برای ایجاد سازش و جلب رضایت این خانواده به کرمانشاه رفتم و با مسئولان محلی، ریش‌سفیدان و متنفذان جلسات زیادی برگزار کردیم اما متأسفانه خانواده فلاحی به هیچ عنوان حاضر به رضایت نبودند و مرتب می‌گفتند باید محیط‌بان بیاید پای چوبه‌دار و آنجا رضایت می‌دهیم که این هم می‌توانست یک ترفند باشد. حدود دو ماه پیش مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هزینه وکالت آقای خلخالی از طریق اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به حساب خانواده محیط‌بان برومند نجفی واریز شد.

وی با اشاره به طرح موضوع قطع حقوق محیط‌بان گفت: محیط‌بان برومند نجفی از پرسنل رسمی و پیمانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نبود و با سازمان قرارداد کار معین داشت. برابر قانون چنانچه افراد با قرارداد کار معین یک روز هم سر کار نیایند، حقوق آنان از سوی سازمان اداری و استخدامی قطع می‌شود بنابراین سازمان نمی‌توانست کار غیرقانونی انجام دهد اما اداره کل استان از محل‌هایی که در اختیار داشت مبالغی را هر دو یا سه ماه یکبار تحویل خانواده او می‌داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در خصوص شهادت محیط‌بان نجفی تصریح کرد: محیط‌بان ما از قصاص مبرا و در رأی صادره، قتل عمد به شبه عمد تبدیل شده بود. او را در حین بدرقه و دست و پا بسته در یک عملیات ناجوانمردانه و تروریستی به شهادت رساندند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از وقوع این حادثه پیگیری‌های گسترده‌ای را هم برای دستگیری عامل جنایت و هم تأیید بحث شهادت محیط‌بان نجفی انجام داده‌اند که ان‌شاءالله هرچه زودتر تحقق پیدا کند.

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست/هشدار افزایش «گرگاس‌ها»

افزایش ۶۰ درصدی مرگ و میر جهانی با گرم شدن شب‌ها

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گرم شدن شب‌ها بر اثر تغییرات آب و هوایی می‌تواند میزان مرگ و میر جهانی را تا ۶۰ درصد افزایش دهد! بر اساس یک مطالعه بین‌المللی که توسط دانشگاه Chapel Hill انجام شده است، دمای گرم‌تر در شب‌ها میزان مرگ و میر جهانی را در دهه‌های آینده تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. کارشناسان گزارش می‌دهند که با اختلال در الگوهای خواب طبیعی در شب‌های بسیار گرم، میزان ابتلاء به بیماری‌های مختلف افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، اختلال خواب می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از خطرات خطرناک برای سلامتی شود که آسیب سیستم ایمنی گرفته تا خطر بالاتر بیماری قلبی، بیماری‌های مزمن و مسائل مربوط به سلامت روان از جمله این خطرات هستند. این مطالعه اولین مورد از نوع خود است که تأثیر شب‌های گرم‌تر را بر خطر مرگ و میر ناشی از تغییرات آب و هوایی تخمین می‌زند. نتایج این تحقیق که بر اساس مطالعه در در ۲۸ شهر در شرق آسیا انجام شده، نشان می‌دهد که میانگین شدت شب‌های گرم تا سال ۲۰۹۰ تقریباً دو برابر خواهد شد و از ۶۸.۷ درجه فارنهایت به ۱۰۳.۵ درجه می‌رسد. با در نظر گرفتن این موضوع، نرخ مرگ و میر بسیار بالاتر از نرخ پیش‌بینی‌شده بر اساس افزایش میانگین دما خواهد بود.

دکتر یوچیانگ ژانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: خطرات افزایش دما در شب اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما ما در مطالعه خود متوجه شدیم که گرم شدن هوا در شب با سرعت بیشتری نسبت به تغییرات متوسط دمای روزانه رخ می‌دهد. فراوانی و میانگین شدت شب‌های گرم تا سال ۲۱۰۰ به ترتیب بیش از ۳۰ و ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و این در حالی است که میانگین دمای روزانه کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

محققان در این تحقیق تعداد مرگ و میر ناشی از گرما را در ۲۸ شهر در سراسر چین، کره جنوبی و ژاپن بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل کردند. با مدل‌سازی این داده‌ها و با دو سناریوی اقلیمی آینده، کارشناسان تخمین زدند که خطر مرگ در شب‌های بسیار گرم افزایش می‌یابد و این آمار تا سال ۲۱۰۰ شش برابر خواهد شد.

Earth نوشت؛ محققان بر این باورند که برای مبارزه با خطر سلامتی ناشی از افزایش دما در اثر تغییرات آب و هوایی باید راه‌های کارآمدی برای کمک به سازگاری مردم طراحی کنیم. به طور مثال، طراحی سیستم هشدار موج گرما به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر و جوامع کم‌درآمد که ممکن است قادر به پرداخت هزینه اضافی تهویه مطبوع نباشند، باید در نظر گرفته شود. همچنین، استراتژی‌های از جمله همکاری‌های جهانی باید برای کاهش اثرات آتی گرمایش در نظر گرفته شود.

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست/هشدار افزایش «گرگاس‌ها»

"گرگاس‌های درنده‌خو" تهدید مشترک انسان و حیات وحش!

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تهدید سگ‌های ولگرد برای انواع گونه‌های حیات وحش اظهار کرد: قطعاً سگ‌های بدون صاحب از مهم‌ترین تهدیدات حیات وحش محسوب می‌شوند. زاد و ولد این سگ‌ها بسیار زیاد است و گستره جمعیت آن‌ها به زیستگاه حیات وحش کشیده شده و انواع گونه‌های حیات وحش را تهدید می‌کند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه زندگی گله‌ای سگ‌ها قدرت آن‌ها را در مواجه با حیات وحش بیشتر می‌کند، افزود: نوزادان حیات وحش بیشتر از گونه والد در معرض خطر حمله سگ‌های بدون صاحب قرار دارند. علاوه بر این موضوع انواع بیماری‌های مشترک میان سگ‌ها و حیات وحش خطر دیگری است که زیستگاه جانوران را تهدید می‌کند. تعداد زیاد سگ‌های بدون صاحب که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد این تهدیدات را بیشتر می‌کند.

وی به ظهور گونه‌های هیبرید حاصل از آمیزش سگ با گرگ و شغال اشاره کرد و گفت: آمیزش سگ و گرگ، گونه گرگاس را به وجود می‌آورد که بسیار خطرناک و درنده‌خو است و از نظر ژنتیکی نیز هیچ ارزشی ندارد. ما در کارگروه‌ها و جلسات متعدد با سایر نهادهای مربوطه و ادارات ذی‌ربط در رابطه با راهکارهای مهار این تهدید حیات وحش رایزنی کرده‌ایم و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که به‌زودی اجرا می‌شود.

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست/هشدار افزایش «گرگاس‌ها»

سرانه تولید پسماند در تهران ۱۶۴ گرم بالاتر از متوسط جهانی

محمدمهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص زمینه‌های همکاری متقابل این سازمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید این سازمان استفاده از طرح‌های فن آورانه و نوآورانه در مدیریت پسماند پایتخت بوده که در این زمینه امید است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سطح تمام فعالیت‌ها و پروژه‌های زیست محیطی این سازمان بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر بروز رسانی ابزار و تجهیزات مدیریت پسماند شهر تهران اظهار کرد: طبق گزارش طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران سرانه تولید پسماند در شهر تهران ۷۶۴ گرم است که این میزان از سرانه تولید پسماند در جهان که حدود ۶۰۰ گرم است، بالاتر است. از این رو، امیدواریم با جلب همکاری ارگان‌های برون سازمانی و کاربرد روش‌های بدیع در مدیریت پسماند این میزان به حد استاندارد برسد.

میکروپلاستیک‌ها بلای جان انسان و محیط‌زیست/هشدار افزایش «گرگاس‌ها»

سریال خشکاندن درختان در پایتخت / خشکاندن و قطع ۱۸۷ درخت در مجموعه ورزشی انقلاب

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره قطع درختان مجموعه ورزشی انقلاب تهران، اظهار کرد: متأسفانه جریان اخبار قطع درختان در شرایطی که با کمبود فضای سبز کارآمد مواجه هستیم، ناراحت کننده است؛ به ویژه اگر درختان قدیمی و با ارزش اکولوژیک، به دلایل مختلف در معرض آسیب خشکاندن و قطع قرار بگیرند.

وی افزود: تعدادی از درختان مجموعه انقلاب طی سال‌های گذشته خشکانده و قطع شده اما هیچکس تاکنون پیگیر آن نشده است! و مردم از دستگاه قضائی انتظار دارند موضوع را پیگیری و نتیجه را به آنها اعلام نماید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تعداد درختان این مجموعه در سال ۹۸ را ۱۹ هزار و ۵۲۴ اصله درخت عنوان کرد و گفت: این تعداد درخت در حال حاضر به ۱۹ هزار و ۳۲۵ درخت کاهش یافته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۹۸ تعداد ۱۳۰ اصله درخت این مجموعه خشک شده و ۵۷ درخت نیز قطع شده که مجموع آنها ۱۸۷ درخت است.

پیرهادی با بیان اینکه موضوع قطع درختان به مجموعه ورزشی انقلاب تهران اعلام شده اما این مجموعه تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است، اظهار کرد: سازمان بوستان‌ها باید نسبت به بررسی مجدد این مجموعه و دلایل خشکیدن و قطع شدن درختان سرعت عمل لازم را داشته باشد؛ و علت این امر را به سمع و نظر شهروندان برساند.

وی تاکید کرد: باید بررسی احتمالی و الزام به غرس درختان جدید در این مجموعه انجام شود. با توجه به سابقه تاریخی و قدمتی که باشگاه انقلاب برای ارائه خدمات ورزشی به شهروندان دارد، از وزارت ورزش می‌خواهم بررسی موضوع را در اسرع وقت انجام و دلایل این مسئله را اعلام کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: این موضوع که در مجموعه‌ها و سازمان‌ها درختان با بن بالا که دارای ارزش اکولوژیکی زیادی هستند باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند، از شهروندان خواست نسبت به اقدامات مشابه خشکاندن و قطع درختان حساس باشند و موضوع را به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اطلاع دهند.

وی با تاکید بر اینکه درختان در مجموعه‌های عمومی و دولتی نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرند و باید نسبت به برخورد قانونی با خاطیان خشک و قطع کردن درختان در اماکن عمومی و دولتی اقدام ویژه صورت گیرد، اظهار کرد: این کمیسیون موضوع قطع درختان را در سال ۱۴۰۱ به طور جدی پیگیری کرده و خواهد کرد.

کد خبر 597742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.