صادرات یک محموله نفت‌گاز به افغانستان در هفته گذشته

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از صادرات یک محموله نفت‌گاز به مقصد افغانستان با قیمت ۱۱۰۰ دلار به ازای هر تن خبر داد.

گزارش ایمنا و به نقل از شانا، جلیل سالاری در نشست هم‌اندیشی سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌های کشور به مناسبت روز خبرنگار و در آستانه هفته دولت با اشاره به اقدام‌های انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه پالایش و پخش اظهار کرد: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم، عملکرد شرکت بر مبنای آسیب‌شناسی، بررسی دقیق و به فراخور آن هم در بخش اجرا و هم در بحث قانون بودجه و تأمین منابع مالی اصلاحات و اقدام‌های پرشماری انجام شد.

وی با اشاره به فرآیند سوخت‌رسانی و ضرورت نوسازی نفتکش‌ها افزود: ۵۷ درصد از مسیر حمل و نقل با شعاع ۵۰۰ کیلومتر سوخت‌رسانی با نفتکش‌ها انجام می‌شد، بنابراین لازم بود که این روند ساماندهی شود و نوسازی و افزایش تعداد ناوگان در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در بخش شرکت‌های پالایشی، پالایشگاه‌ها مکلف شدند تا ۳۰ درصد از سود عملیاتی خود را به طرح‌های کیفی‌سازی تخصیص دهند.

سالاری با اشاره به اضافه شدن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای افزود: باتوجه به زیرساخت‌ها و زمینه‌های متوازن توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش، هیئت دولت طی تصویب نامه‌ای در تاریخ یکم مرداد ماه ۱۴۰۱، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای کشور اضافه کرد بنابراین از این پس، مجمع شرکت‌های زیر مجموعه که تاکنون متشکل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و نفت بود، به هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تغییر یافت که گام بلندی به‌منظور توسعه شرکت قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز اقدام‌های مهمی از جمله تعمیرات اساسی بعضی از پالایشگاه‌های کشورهای دوست نظیر ونزوئلا، سوریه و … انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که دریافت مجوز نوسازی پنج هزار ناوگان در دستور کار قرار گرفته است، درباره صادرات فرآورده‌های نفتی افزود: تولید گازوئیل در دولت سیزدهم سه درصد افزایش یافته و از ۱۰۸ میلیون لیتر به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است.

سالاری ادامه داد: تولید بنزین نیز امسال به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسیده و این در حالی است که مقدار تولید بنزین پارسال حدود ۹۶.۹ میلیون لیتر بود.

وی گفت: در بخش نیروگاهی مصرف گازوئیل ۸۰ درصد رشد داشته و حدود ۲ میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه مسیر ناوگان را توسعه دادیم و در بخش مسیر دریایی اقدام‌هایی انجام داده‌ایم، افزود: در نظر داریم بتوانیم با ایجاد قطب انرژی، اسکله‌های اختصاصی داشته باشیم و سوآپ و ترانزیت فرآورده را گسترش دهیم.

سالاری با بیان اینکه سالانه با افزایش ۸۰ هزار خودرو به چرخه حمل و نقل، یک میلیارد لیتر سوخت بیشتری مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف، معادل یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای است.

وی با تاکید بر تعهدهایی که از دولت گذشته برای دولت سیزدهم ایجاد شده بود، گفت: همه این تعهدات اجرایی شده است، این در حالی است که طرح‌ها و پروژه‌ها را غربالگری کردیم و ساماندهی ساختاری انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به تمرکز حساب‌ها در خزانه برای شفافیت بیشتر، افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی شعبه‌هایی نداشت، از شعبه‌های بانک ملی استفاده کردیم و همه حساب‌ها متمرکز شد تا پول فروش‌ها بلافاصله و به‌صورت مستقیم به خزانه واریز شود.

سالاری با اشاره به ایجاد درگاه ملی مجوزها گفت: با اقدام‌های بسیار جدی و انقلابی در پالایش و پخش، امضاهای طلایی در وزارت نفت از ابتدای امسال متوقف شده است.

وی درباره جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت تصریح کرد: در باره کنترل قاچاق، طرح‌هایی اجرا شده و به شدت پایش می‌شود تا ضمن اعمال نظارت و کنترل‌های لازم، عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده‌های نفتی متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: انضباط مالی خوبی در مجموعه پالایش و پخش شکل گرفته است که امیدواریم با اعمال مدیریت همه جانبه، پروژه‌ها و طرح‌ها در زمان خودشان به بهره‌برداری برسند.

سالاری افزود: مطالعات و طرح‌های اولیه پروژه‌ها انجام شده است و به‌دنبال مجوزهای شورای اقتصاد هستیم تا هزینه‌کرد پروژه‌ها از منابع بانکی پیش‌بینی‌شده تأمین شود.

کد خبر 597583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.