بورس و مسکن با توافق به ثبات می‌رسد

یک اقتصاددان گفت: هیچ پتانسیل و امکان بالقوه‌ای در اقتصاد ایران، همانند احیای برجام نیست. اگر علاوه‌بر فروش نفت ایران، نرخ ارز نیز تثبیت شود، ثبات نسبی را به خصوص در بخش مسکن خواهیم داشت. با حصول توافق برخی گروه‌های ذی‌نفع برجام به واسطه ارتباطی که با شرکت‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد، رشد خواهند کرد.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شرایط به توافق نرسیدن در مذاکرات برجام دو اتفاق خواهد افتاد، اول اینکه ممکن است تحریم‌ها به شدت دوران ترامپ اعمال شود؛ به طوری که درآمد ارزی را از میزان فعلی نیز کاهش دهد و پیش‌بینی دوم این است که طرفین وضعیت کج‌دار و مریز فعلی را ادامه دهند.

وی افزود: اگر تحریم‌های جدید به واسطه شرایط عدم توافق به نحوی باشد که درآمد ایران را بازهم محدود کند، تورم حاصل از آن، مجدد تأثیر خود را در تمام بازارها می‌گذارد.

این اقتصاددان ادامه داد: در صورت احیای برجام، می‌توان انتظار بازگشت همان رشد متوسط قبلی را برای اقتصاد کشور داشت و نه چیزی بیشتر از آن؛ در واقع حتی اگر نتیجه برجام هم مثبت باشد فقط تحریم‌های تجاری برداشته می‌شود و می‌توان علاوه بر فروش نفت و گاز، پول‌های بلوکه شده را نیز دریافت کرد؛ برجام فعلی به معنای ورود جدی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیست و ورود آنان نیازمند اطمینان آن‌ها به فضای سرمایه‌گذاری در ایران است.

احتیاط در دستور کار سرمایه‌گذاران خارجی

معینی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بین‌المللی، احتیاط خواهند کرد چون در صورت بازگشت جمهوری‌خواهان آمریکا، ممکن است دوباره برجام متوقف شود.

وی با بیان اینکه تنها اقدامی که می‌تواند اقتصاد ایران را از وضعیت فعلی نجات دهد، برجام است، گفت: هیچ پتانسیل و امکان بالقوه‌ای در اقتصاد ایران همانند احیای برجام نیست. چون فروش نفت، گاز و ارتباطات تجاری با دیگر کشورها، تنها در صورت انجام توافق شکل می‌گیرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: واکنش دولت و جامعه در شدت و تأثیر این توافق برای بازگشت به دوران رشد اقتصادی مثبت، نقش بسزایی دارد.

معینی با بیان اینکه در صورت احیای برجام، اندکی کاهش را در بازار دلار خواهیم داشت گفت: حتی اگر این افت دلار اندک هم باشد، می‌تواند نرخ دلار را در یک مقطع زمانی تثبیت کند. البته ریزش نرخ دلار در شرایطی است که دولت قصد نداشته باشد، نرخ فعلی ارز را نگه دارد.

با برجام مسکن به ثبات می‌رسد

وی با بیان اینکه پس از انجام توافق می‌توان انتظار ایجاد ثبات نسبی در بازار را مسکن داشت، گفت: بخش زیادی از بالا بودن قیمت مسکن در کلان‌شهرها ناشی از قیمت زمین است. اگر علاوه فروش نفت ایران، نرخ ارز نیز تثبیت شود، پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی را به خصوص در بخش مسکن کلان‌شهرها داشته باشیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها به علت پایین بودن قیمت زمین، هزینه ساخت، بخش عمده هزینه‌های مسکن را تشکیل می‌دهد؛ در واقع می‌توان انتظار داشت که تورم ناشی از هزینه ساخت در آن مناطق ادامه داشته باشد.

معینی تصریح کرد: از آن جا که قیمت مسکن به هزینه ساخت وابسته است، آثار هزینه ساخت همچنان خود را نشان می‌دهد؛ به طور کلی در یک مقطع زمانی در بازار مسکن‌، می‌توان شاهد ثبات نسبی در این بازار بود.

در صورت انجام توافق، شاهد ثبات نسبی در بورس خواهیم بود

وی با بیان اینکه در صورت انجام توافق، شاهد ثبات نسبی در بورس خواهیم بود، گفت: برای بازار بورس پیش‌بینی می‌شود، شبیه همان اتفاقی بیفتد که از سال ۱۳۹۴ به بعد افتاد؛ یعنی رشد نسبی برخی گروه‌های ذی‌نفع برجام به واسطه ارتباطی که با شرکت‌های بین‌المللی دارند، شکل می‌گیرد.

این اقتصاددان گفت: از آن جایی که نرخ دلار نیمایی هم‌اکنون نزدیک به ۲۶ هزار تومان است، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه سود برای شرکت‌هایی که صادرات دلاری دارند را داشت اما تا حدودی ریسک تولید آن‌ها را کاهش خواهد داد.

معینی تاکید کرد: به طور کلی با احیای برجام، بازار بورس در وضعیت و افقی شفاف‌تر قرار خواهد گرفت و تا حدودی این بازار را از فضای نامطمئن فعلی خارج می‌کند.

کد خبر 597499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.