تماس بسیار نزدیک، عامل ابتلا به آبله میمونی/نیاز به واکسیناسیون گسترده نیست

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه برای انتقال بیماری آبله میمونی از فردی به فرد دیگر باید تماس بسیار نزدیک و زیادی صورت گیرد، گفت: بیشتر مبتلایان افرادی بودند که تماس بسیار نزدیکی با بیماران مبتلا به این بیماری داشتند؛ باید رعایت موارد بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ظاهراً فرد شناسایی شده مبتلا به آبله میمونی در ایران با فردی از کانادا تماس داشته است، اظهار کرد: برای انتقال بیماری آبله میمونی از فردی به فرد دیگر باید تماس بسیار نزدیک و زیادی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود از طریق هوا نیز این بیماری منتقل می‌شود، افزود: در بررسی‌های بالینی بیشتر مبتلایان افرادی بودند که تماس بسیار نزدیکی با بیماران مبتلا به این بیماری داشتند.

نحوه انتقال بیماری آبله میمونی

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به نظر می‌رسید نحوه انتقال این بیماری بیشتر از طریق ارتباط جنسی بوده است، تصریح کرد: البته این‌گونه نیست که هر فرد مبتلا به این بیماری با فرد آلوده به این ویروس تماس جنسی داشته باشد اما تماس بدنی بسیار نزدیکی با فرد مبتلا داشته است. این بیماری مشابه بیماری کرونا نیست که با عطسه فرد مبتلا در یک جمع سایر افراد نیز به این بیماری مبتلا شوند.

وی با بیان اینکه درپی درگیر شدن افراد بسیاری با این بیماری احتمال آلوده کردن افراد بیشتری نظیر خانواده و همسر فرد مبتلا وجود دارد، ادامه داد: سرایت این بیماری از حیوان به انسان تاکنون گزارش نشده است و درحال‌حاضر انتقال انسان به انسان شیوع دارد.

واکسیناسیون به صورت گسترده در سطح جامعه توصیه نمی‌شود

عمادی با اشاره به علائم این بیماری، گفت: بیمار مبتلا به این بیماری معمولاً تب می‌کند و همانند بیماری آبله مرغان تاول‌های پوستی روی بدن وی ایجاد می‌شود. اختلاف بالینی دو بیماری آبله مرغان و آبله میمونی این است که غدد لنفاوی فرد مبتلا به آبله میمونی نیز بزرگ می‌شود و فرد با این علائم مشکوک به بیماری آبله میمونی است.

وی با بیان اینکه هنوز این بیماری در جهان به صورت جدی شایع نشده و با بیماری کووید قابل مقایسه نیست، اضافه کرد: مباحثی مبنی بر مبتلا نشدن افراد واکسینه شده در برابر بیماری آبله به این بیماری وجود دارد اما هنوز به صورت قطعی و صددرصد تأیید نشده است. واکسیناسیون به صورت گسترده در سطح جامعه توصیه نمی‌شود اما شاید برای پرسنل پزشکی لازم باشد تا واکسنی جهت مقابله با این بیماری تزریق کنند.

گزارش ۱۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری در سراسر جهان

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری در سراسر جهان گزارش شده که بیشترین تعداد مبتلایان در کشورهای غربی نظیر ایالات متحده و کشورهای اروپایی بوده است. اضافه کرد: قبل از آغاز اپیدمی این بیماری در جهان، دو شرکت داروسازی برای واکسن و داروی این بیماری مجوز گرفته‌اند و به همین علت احساس می‌شود که شاید کار دست انسان باشد. واکسن‌های مجوز گرفته به قدری کم است که در کشورهای غربی و آمریکایی نیز یافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نگرانی خاصی درخصوص این بیماری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: افراد نداشتن تماس جنسی خارج از چارچوب با افراد ناشناس و رعایت موارد بهداشتی را در دستور کار دهند؛ چراکه رابطه جنسی در زمان کنونی به علت احتمال ابتلا به این بیماری، رفتاری پرمخاطره محسوب می‌شود. رعایت نکردن موارد بهداشتی در روابط جنسی احتمال مبتلا شدن به سایر بیماری‌ها نظیر HIV و هپاتیت را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 597498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.