آیا رسیدن به سرعت فراتر از نور، ممکن است؟

«درحال‌حاضر تحقیقات بسیاری پیرامون ساخت «ماشین وارپ» انجام و ایده‌ها و نظریات بسیاری نیز ارائه شده است؛ بنابراین امکان ایجاد ماشینی که بتواند در صفحه فضا و زمان فراتر از سرعت نور حرکت کند وجود دارد و بشر در تلاش برای ساخت چنین ماشینی است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماشین نخستین‌بار توسط «میگوئل آلکوبیر» فیزیکدان مکزیکی در حدود ۲۵ سال قبل پیشنهاد شد. طبق ایده وی که در سال ۱۹۹۴ مطرح شد، «ماشین وارپ» توپولوژی فضا را تغییر نمی‌دهد و به ابرفضا وارد نمی‌شود، این ماشین فضای مقابل را منقبض کرده و فضای پشت فضاپیما را گسترش می‌دهد و از هم باز می‌کند.

«ماشین آلکوبیر» به انرژی منفی زیادی در یک محل نیاز دارد که براساس فیزیک موجود امکان‌پذیر نیست، اما مطالعه جدید یک راه‌حل را مطرح کرده است. به گفته محققان مستقل فیزیک کاربردی در نیویورک، می‌توان انرژی منفی را فراهم کرد و یک «ماشین وارپ» ساخت، البته این ماشین کمی آهسته‌تر از آن گزینه‌ای است که مدنظر ماست.

اختر فیزیکدان «الکسی بوبریک» می‌گوید: «ما در مسیری متفاوت از ناسا و دیگران حرکت کردیم؛ تحقیقات نشان می‌دهد که درواقع چند دسته دیگر از «ماشین وارپ» در نسبیت عام وجود دارد. به ویژه دسته‌های جدیدی از ماشین‌های وارپ را فرمول‌بندی کردیم که مستلزم انرژی منفی نیستند.» برای بررسی و شناخت بیشتر «ماشین وارپ» با احسان تمنده، کارشناس‌ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

«ماشین وارپ» چیست؟

ایده طراحی و ساخت «ماشین وارپ» مربوط به دهه ۹۰ میلادی است و اگر بخواهیم این ماشین را بررسی کنیم باید به ویژگی‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده توجه کنیم. برای «ماشین وارپ» در ابتدا ویژگی‌هایی در نظر گرفته بودند و مهم‌ترین آن‌ها این بود که ساخت این ماشین نباید قوانین اصلی فیزیک را رد کند.

فعالیت اصلی که برای «ماشین وارپ» در نظر گرفته شد، این بود که شکل فضا و زمان خمیده را تغییر دهد؛ این مسئله باعث می‌شود اختلاف مفهومی بین زمان و مسافت تحت شرایط خاصی کاهش یابد و مسافران مستقر در «ماشین وارپ» بتوانند در مسافت‌های متغیر سریع‌تر از سرعت نور حرکت کنند.

ایده «ماشین وارپ» توسط چه کسی مطرح شد؟

ایده «ماشین وارپ» برای نخستین‌بار توسط دانشمندی مکزیکی در سال ۱۹۹۴ مطرح شد. نکته‌ای که در رابطه با این ایده وجود دارد، این است که توپولوژی فضا را به‌هم نمی‌ریزد و به اصطلاح «ماشین وارپ» برای حرکت سریع‌تر از نور وارد ابرفضا نمی‌شود.

آیا ایده «ماشین وارپ» از نظر علم فیزیک تأیید می‌شود؟

ایده «ماشین وارپ» به‌گونه‌ای بود که فضای جلوی فضاپیما را منقبض می‌کند و فضای پشت ماشین را گسترش می‌دهد که همین مسئله باعث می‌شود تغییری در فضا و زمان ایجاد شود و مسافت مدنظر را با سرعت بیشتری طی کند. با گذشت زمان فیزیکدان‌ها طی بررسی‌های مختلف متوجه شدند که این ایده مشکل اساسی دارد زیرا برای حرکت به انرژی منفی بسیاری نیاز خواهد داشت که وجود این انرژی منفی از نظر علم فیزیک وجود ندارد.

چرا «ماشین وارپ» به انرژی منفی نیاز دارد؟

مشکل اصلی «نسبیت عام» با قضیه سفر سریع‌تر از سرعت نور در فضا به دلیل مطرح شدن مسئله انرژی منفی است؛ درواقع اگر بخواهیم بیشتر از سرعت نور حرکت کنیم، نیاز داریم که انقباض و انبساط در فضا ایجاد کنیم که این مسئله نیازمند مقدار زیادی انرژی منفی است به همین دلیل برای ایجاد «ماشین وارپ» نیز به انرژی منفی نیاز داریم.

با توجه به مسئله «نیاز به انرژی منفی» آیا ایده «ماشین وارپ» رد می‌شود؟

خیر؛ امروزه فیزیکدان‌ها روش‌های بسیاری را بررسی کرده‌اند و مطالعات بسیاری پیرامون این ایده انجام داده‌اند و به راه‌حل‌هایی برای مرتفع کردن مشکل «ماشین وارپ» دست یافته‌اند. دانشمندان به راه‌حلی دست‌یافتند که به نوعی بتوانند انرژی منفی را ایجاد کنند؛ این طرح در ایالت متحده در حال بررسی است و دانشمندان در تلاش هستند که در نیویورک بتوانند «ماشین وارپ» را اختراع کنند.

برخی از اخترفیزیک‌دانان ایالات متحده اعلام کرده‌اند که با ناسا و شرکت‌های مختلف دیگری همکاری دارند و تحقیقات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. طبق گفته دانشمندان پروژه دست‌یابی به «ماشین وارپ» امکان‌پذیر است، اما در این نمونه فرمول ایجاد «ماشین وارپ» به‌گونه‌ای تغییر یافته که دیگر نیاز به انرژی‌های منفی مشاهده نمی‌شود و در از نظر علم فیزیک نیز منطقی خواهد بود.

«ماشین وارپ» مدنظر دانشمندان ایالات متحده چگونه عمل می‌کند؟

دانشمندان متوجه شدند، می‌توان با ایجاد یک میدان گرانشی قدرتمند از ایده «ماشین وارپ» استفاده کنیم؛ درواقع گرانش منجر به جابه‌جایی فضا و زمان خمیده می‌شود و با استفاده از این ایده می‌توان از «ماشین وارپ» استفاده کرد؛ البته این ماشین با نسخه اصلی تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

چه چالش‌هایی پیش‌روی ساخت «ماشین وارپ» وجود دارد؟

درحال‌حاضر مشکلی که موجب می‌شود، نتوانیم «ماشین وارپ» داشته باشیم «میدان‌گرانشی» است؛ درواقع برای ساخت چنین میدان گرانشی قدرتمندی به جرمی برابر با سیاره زمین نیازمندیم که این مسئله چالش‌های بسیاری ایجاد می‌کند. برای اینکه بتوانیم به طرحی ایده‌آل از «ماشین وارپ» دست‌یابیم، باید عملاً سیاره زمین را مانند توپی فشرده کنیم؛ البته در صورتی که این چالش را نیز پشت‌سر بگذاریم و بتوانیم میدان گرانشی لازم را ایجاد کنیم، مشکلات دیگری نیز پیش‌روی «ماشین وارپ» وجود دارد.

سخن آخر...

درحال‌حاضر تحقیقات بسیاری پیرامون ساخت «ماشین وارپ» انجام شده و ایده‌ها و نظریات بسیاری نیز ارائه شده است؛ بنابراین امکان ایجاد ماشینی که بتواند در صفحه فضا و زمان فراتر از سرعت نور حرکت کند وجود دارد و بشر در تلاش برای ساخت چنین ماشینی است.

کد خبر 597439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.