برچسب سوءپیشینه مشکلات زندانیان را دوچندان می‌کند/لزوم افزایش مجازات‌های جایگزین حبس

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان گفت: درحال‌حاضر ۲۵۰ هزار زندانی در حبس به سر می‌برند که آمار خوبی برای یک کشور اسلامی نیست و لازم است مجازات‌های جایگزین زندان افزایش یابد.

اسدالله گرجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره دلایل بازگشت مجرمان به تکرار جرم، اظهار کرد: یکی از دلایل تکرار جرم به علت بیکاری و شاغل نبودن آن‌ها است که باید به موضوع اشتغال به صورت ویژه پرداخته شود و آمار شاغلان و میزان آموزش‌های شغلی افزایش یابد؛ زیرا هر میزان آمار شاغلان در کشور بالاتر برود نسبت جرم و جنایت در کشور پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد، قانون ما حبس‌گرا است، افزود: برخی قوانین دارای ایراد است و خودبه‌خود حالت حبس‌گرایی دارد که این قوانین باید اصلاح شود و تمرکز را بر حبس‌زدایی بگذاریم.

ایجاد اشتغال؛ راه جلوگیری از بازگشت زندانیان به زندان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان، ضمن درخواست از خیران در موضوع ایجاد اشتغال با راه‌اندازی کارگاه‌های رایگان آموزش برای زندانیان، تاکید کرد: باید اشتغال‌زایی را در جامعه بالا ببریم و آموزش اشتغال را در زندان‌ها پیگیری کنیم تا فردی که از زندان بیرون می‌آید با آموزشی که فراگرفته است، بتواند خانواده خود را اداره کند.

گرجی‌زاده با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم بهتر از درمان آن است، ادامه داد: لازم است در موضوعات مختلف، هزینه‌های سنگینِ نگهداری در زندان کاهش یابد، به آموزش توجه شود و فرهنگ جامعه بالا برود تا این افراد در جامعه رها نشوند. پرکاربردترین مجازات در سیستم قضائی، مجازات حبس است که باید برای آن مجازات‌های جایگزین پیدا کرد.

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر ۲۵۰ هزار زندانی در کشور داریم که آمار خوبی برای یک کشور اسلامی نیست. هم‌اینک بیش از یک هزار زندانی جرایم مالی غیرعمد در اصفهان وجود دارد که جای آن‌ها در زندان نیست و لازم است از این موضوع با آموزش‌های لازم پیشگیری کرد و راهکارهایی ایجاد ساخت تا افراد به دلایل مالی و جرایم غیرعمد دچار زندان نشوند.

نقش موادمخدر در تکرار جرم و لزوم ارتقای فرهنگ برخورد با زندانیان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان با بیان اینکه لازم است فرهنگ جامعه درخصوص برخورد با زندانیان پس از آزادی بالا برود، خاطرنشان کرد: بسیاری از زندانیان به دلیل مشکلات مالی پس از خروج از زندان یا کمبود آموزش‌های شغلی لازم یا به دلیل طرد شدن از سوی خانواده و جامعه دوباره به ارتکاب جرم و زندان دچار می‌شوند.

وی با اشاره به نقش موادمخدر در تکرار جرم و بازگشت به زندان، گفت: زمانی که فردی گرفتار موادمخدر می‌شود، به آسانی نمی‌تواند خود را از این مواد رها کند و در جامعه نیز حمایتی از او صورت نمی‌گیرد؛ این فرد پس از آزادی نه شغلی دارد و نه جایی مسئولیت را برعهده می‌گیرد، بنابراین به انجام جرم‌های قبلی خود بازمی‌گردد؛ با توجه به این موارد لازم است از این افراد حمایت شود تا دیگر شاهد روی آوردن آنان به موادمخدر و انواع بزه نباشیم.

لزوم برنامه‌ریزی نهادهای اجتماعی برای کاهش مشکلات زندانیان

گرجی‌زاده با بیان اینکه نباید برای زندانیان پس از آزادی سوءپیشینه درست کرد و به آن‌ها مهر زندان‌رفته زد، تاکید کرد: در هر جایی که به این افراد توجه شده بسیاری از مشکلات آنان حل شده است، اما هر جا که کم‌توجهی صورت گرفته، شاهد روی آوردن این افراد به موادمخدر و بزهکاری بوده‌ایم. لازم است در جامعه به این افراد به عنوان افراد آسیب‌دیده نگاه شود و تا جایی که می‌شود این آسیب را برای آن‌ها درمان کنیم.

وی دبیرخانه مبارزه با موادمخدر در کشور را نهادی برای تعیین خط‌مشی برخورد با معتادان دانست و افزود: کمیته امداد باید برنامه‌ریزی کند تا زندانیان پس از آزادی دچار مشکل نشوند. بهزیستی می‌تواند به معتادان آسیب‌دیده کمک کند. باید به این موضوع توجه کنیم که این افراد نیاز به امکانات و شرایط شغلی دارند و نباید در جامعه سرخورده شوند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان اضافه کرد: در فصل زمستان برخی افراد نیز به دلیل نداشتن سرپناه مرتکب جرایمی می‌شوند که به زندان بازگردند، هر چند این موضوع بسیار کم است اما موارد این‌چنینی به دلیل برخوردار نبودن از کمترین امکانات اولیه وجود دارد. البته برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری برای این افراد سرپناهی به وجود آورده‌اند که باعث کاهش جرم به دلیل کمبود امکانات می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد شغل و آغوش باز جامعه به روی این افراد پس از رهایی از زندان معجزه‌گر است، تاکید کرد: به جای اینکه این افراد را سرخورده کنیم، لازم است حمایت‌های لازم از سوی مردم و نهادهای مختلف از آن‌ها صورت بگیرد.

کد خبر 597389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.