احتمال برداشتن ارز ترجیحی برای کاغذ در آینده

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه احتمال دارد ارز ترجیحی برای کاغذ در آینده برداشته شود، گفت: دولت به‌طور روزانه یک میلیارد تومان از رسانه‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فضایی زندگی می‌کنیم که در احاطه کامل رسانه، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هستیم. هرچقدر فناوری‌های نوین رشد کرده‌اند امکان ساخت خبر جعلی و نشر و توزیع گسترده آن بیشتر شده است و تردیدی نیست که اخبار جعلی بر اذهان و افکار عمومی تأثیر می‌گذارند و باید برای مبارزه با آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

آنچه مشخص است این‌که بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامه‌نگاری است و باید در کشور نهضت سواد رسانه‌ای به‌طورجدی ایجاد و تقویت شود تا از این مسیر سطح آگاهی و فهم و درک مخاطبان افزایش پیدا کند. هرچقدر که می‌توانیم باید از وسایل ارتباط‌جمعی برای ارتقا سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان استفاده کنیم و مردم را بیش‌ازپیش ترغیب کنیم که در مبارزه با اخبار جعلی همراه باشند.

از طرفی انتشار اخبار جعلی توسط سایت‌های غیرمجاز بی‌اعتباری رسانه و در پی آن بی‌اعتباری دموکراسی را به همراه خواهد داشت و افزایش استفاده گروه‌های سیاسی از اخبار جعلی برای بیرون کردن رقبا از میدان رقابت نیز درنهایت به ناامیدی و پایین آمدن مشارکت سیاسی مردم منجر خواهد شد. به همین دلیل برخی معتقدند یکی از دلایل انتشار اخبار جعلی، جدا از انگیزه‌های تجاری و اقتصادی، انگیزه‌های سیاسی باشد.

به این معنی که سیاستمداران با استفاده از اخبار جعلی اهداف سیاسی خود را اعم از بی‌اعتبار کردن رقیب سیاسی، از میدان بیرون کردن وی، پاپوش ساختن، بی‌حیثیت کردن و حتی ایجاد ناامیدی تعمدی در بین افکار عمومی به‌منظور پایین آوردن مشارکت سیاسی را دنبال می‌کنند.

یارانه باید به رسانه‌های فاخر تعلق بگیرد

ایمان شمسایی با اشاره به تهدیدهای رسانه‌های غیرمجاز اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم درزمینهٔ کاغذ حرکت به سمت خوداتکایی است و از ابتدای شروع دولت شاهد فعالیت کارخانه‌های نیمه تعطیل بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ارز ترجیحی برای کاغذ احتمالاً در آینده برداشته شود، گفت: دولت به‌طور روزانه یک میلیارد تومان از رسانه‌ها حمایت می‌کند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: راه‌اندازی رسانه‌ها در کشور رو به افزایش است و همین امر باعث می‌شود به رسانه‌هایی که سابقه طولانی دارند یارانه کمتری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی با پول قابل‌مقایسه نیست، افزود: عقیده ما بر این است که یارانه‌ها باید به رسانه‌هایی برسد که محتوای خوب و مطالب فاخر تولید می‌کنند.

در کشور با پدیده‌ای به نام «باج نیوز» روبه‌رو هستیم

شمسایی اضافه کرد: باید به رسانه‌های محلی توجه شود و این‌یک شعار نیست و این برنامه به‌عنوان یک اصل و نه یک شعار موردتوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وی گفت: امروز در کشور با پدیده‌ای به نام سایت‌های غیرمجاز و به عبارتی باج نیوز روبه‌رو هستیم که باید از روند افزایشی آن‌ها جلوگیری شود. از طرفی رسانه‌های محلی باید زیاد شود و از کثرت رسانه‌های سراسری کاسته شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: نگاه دولت در حمایت از نشریات به‌طور عدالت محورانه است و نشریات محلی که مطالبات مردم را انعکاس می‌دهند نگاه ویژه‌ای به آن‌ها در طرح‌های حمایتی‌مان خواهیم داشت.

کد خبر 597380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.