همه‌چیز درباره صدور شناسنامه فرش

فروش فرش کشورهای دیگر به نام فرش ایرانی باعث شد تا برای جلوگیری از چنین تقلب‌هایی، شناسنامه فرش از سوی دستگاه‌های متولی در اولویت قرار گرفته و مرکز ملی فرش با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب،از شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهد شناسنامه‌ای با مشخصات هویتی و مالکیتی صادر کند.

به گزارش خبرنگارایمنا، سال گذشته صادرات فرش ایران به کمتر از ۶۰ میلیون دلار رسید و بیشتر صادراتمان چمدانی بود، این در حالی است که اواخر سال ۹۷ و با اعمال شدن تحریم‌ها، صادرات فرش بیش از ۲۳۰ میلیون دلار بود.

کشورهای رقیب همچون هند، پاکستان، چین و ترکیه باوجود غیبت کشورمان در بازارهای جهانی بستر را برای صادرات مهیا دیدند و گوی سبقت را در این برهه ربودند و خبر آمده برخی از تجار این کشورها، قالی‌های خود را با ویژند (برند) فرش ایران می‌فروشند.

این موضوع باعث شد تا برای جلوگیری از چنین تقلب‌هایی، شناسنامه فرش از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی در اولویت قرار بگیرد و مرکز ملی فرش با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، از شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهد شناسنامه‌ای با مشخصات هویتی و مالکیتی که جایی برای متقلبان داخلی و خارجی باز نگذارد. زیرا برخی سودجویان در داخل کشور با قاچاق فرش‌های افغانستانی به داخل یا تولید فرش‌های بی‌کیفیت و حتی تقلبی از بازار متلاطم، سودجویی کنند.

با تأکید بر صدور شناسنامه فرش، شرکتی دانش‌بنیان به نام مجموعه «ایران گره» با تحقیق و آزمون‌وخطا و استفاده از برترین فناوری‌های جهان موفق به راه‌اندازی شناسنامه‌ای شد که می‌تواند گره مهمی از صادرات فرش ایران باز کند.

صدور شناسنامه فرش برای مقابله با تقلب

این شناسنامه گذشته از ذکر کامل مشخصات فرش ازجمله، نام بافنده، طراح، نقشه، محل بافت، تعداد گره‌ها، رجشمار، نوع رنگرزی، عکس فرش و قابلیت استعلام از سامانه‌ای که قرار است در اختیار مرکز ملی فرش قرار گیرد که زبر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تراشه‌ای در شناسنامه و فرش دارد که گذشته از ردیابی فرش، می‌تواند اطمینان کامل مشتریان را جلب کند.

این تراشه مبتنی بر فناوری RFID قابلیت ثبت کامل مشخصات فرش را دارد که هک کردن آن غیرممکن است. یکی از تراشه‌ها داخل جلد شناسنامه قرار می‌گیرد که دست‌کاری آن غیرممکن است. تراشه دیگر نیز در حاشیه فرش پلمب می‌شود و گذشته از اینکه در شست‌وشو آسیبی نمی‌بیند، امکان بیرون آوردن آن وجود ندارد، زیرا دست‌کاری آن برای انتقال به فرشی دیگر موجب تخریب آن می‌شود.

از سوی دیگر تجار ایرانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فعالیت دارند باوجوداین شناسنامه، فروش قالی‌های ایرانی را راحت‌تر از گذشته می‌بینند اما این کافی نیست. زیرا فعالان حوزه فرش از وزیر صمت می‌خواهند تا با صدور دستورالعمل اجرایی، صدور شناسنامه فرش را به‌صورت یک قانون ابلاغ کند.

پیش‌ازاین نیر مهدی بابایی، رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور از سنددار شدن و صدور شناسنامه برای فرش‌های نفیس ایرانی و نقل‌وانتقال آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی سخن گفته بود.

صدور شناسنامه فرش برای مقابله با تقلب

کد خبر 597275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.