تأمین امنیت وکلا از دغدغه‌های جدی این کانون است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: امنیت وکلا جزو دغدغه‌های جدی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر به شدت دچار خدشه شده است؛ گاهی حتی شاهد آزار وکلا در راهروهای مجتمع‌های قضائی هستیم و در سال‌های اخیر هم کشته‌شدن تعدادی از همکاران موجب نگرانی جدی جامعه وکالت شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از کانون وکلای استان اصفهان، اوایل مردادماه تفاهمنامه همکاری بین معاونت حقوقی و امور مجلس و دولت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران به امضا رسید. در راستای اجرایی شدن این تفاهمنامه، روز گذشته _سه‌شنبه بیست‌وپنجم مردادماه_ جلسه‌ای با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان، معاون حقوقی و امور مجلس و دولت فرماندهی انتظامی استان اصفهان و سایر مهمانان در محل کانون وکلای اصفهان برگزار شد.

آموزش حقوق شهروندی از دغدغه‌های کانون وکلا

در این جلسه لیلا رئیسی، رئیس کانون وکلای اصفهان با اشاره به مفاد این تفاهمنامه، اظهار کرد: کانون وکلای اصفهان همواره با نیروی انتظامی استان رابطه خوبی داشته و جهت همکاری، تفاهمنامه‌های مختلفی به امضا رسانده است. امید است با وجود یک تفاهمنامه کشوری و هم‌فکری گام‌های مثبتی در جهت هرچه بهتر اجرا و عملی شدن این تفاهمنامه برداشته شود.

وی افزود: بسیاری از بندهای این تفاهمنامه همواره از دغدغه‌های کانون وکلا بوده است و انتظار می‌رود با همکاری فرماندهی انتظامی به عمل نزدیک‌تر شود. آموزش حقوق شهروندی یکی از موارد مذکور است. اعتقاد بر این است که اگر بخواهیم در جامعه به معنای واقعی کلمه فرهنگ حقوقی را تثبیت کنیم، انتظار داشته باشیم که قوانین اجرا شوند و شاهد تحقق اصل حاکمیت قانون باشیم، نیازمند آگاهی‌بخشی و آموزش‌های حقوقی به شهروندان هستیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان ادامه داد: آموزش حقوق شهروندی به ضابطان انتظامی که در محاکم دادگستری و کلانتری‌ها حضور دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. ضابطان انتظامی باید کاملاً به حقوق شهروندان آگاه باشند تا خدمات بهتری به مراجعین ارائه کنند که در این تفاهمنامه به آموزش حقوق شهروندی به پرسنل نیروی انتظامی از طرف کانون‌های وکلا اشاره شده است.

لزوم رعایت شأن وکلا از سوی پرسنل نیروی انتظامی

وی با اشاره به لزوم رعایت شأن وکلا از سوی پرسنل نیروی انتظامی، تصریح کرد: رعایت حقوق وکیل و حفظ شأن وکلا از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. هرچند به واسطه افزایش آموزش حقوق شهروندی، در سال‌های اخیر شاهد بهتر شدن رفتار ضابطان انتظامی با وکلا هستیم، اما انتظار می‌رود شأن و احترام همکاران در هیچ موردی نقض نشود و به صورت جدی در همه مراجع قضائی و انتظامی رعایت شود.

رئیسی اضافه کرد: امنیت وکلا از سایر دغدغه‌های جدی است که متأسفانه در سال‌های اخیر به شدت دچار خدشه شده و آسیب دیده است؛ گاهی حتی شاهد اذیت و آزار وکلا در راهروهای مجتمع‌های قضائی هستیم و اخیراً هم کشته شدن تعدادی از همکاران موجب نگرانی جدی جامعه وکالت شده است. ضابطان انتظامی موظف هستند که امنیت را برای موکل، وکیل مدافع و مراجعان دستگاه قضائی فراهم کنند. حفظ امنیت وکلا در شرایط فعلی یکی از مطالبات جدی وکلا است که انتظار می‌رود از سوی مراجع انتظامی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ارائه خدمات مشاوره‌ای و معاضدتی

وی گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای و معاضدتی از سایر بندهای این تفاهمنامه است که به طور ویژه و خاص در قالب مؤسسه معاضدت از سوی کانون وکلا به همه شهروندان ارائه می‌شود، اما متأسفانه خدمات مذکور بازخورد بیرونی ندارد و برخی افراد با بهره‌برداری از فقدان آگاهی، به جای قدردانی از خدمات وکلا به قشر نیازمند جامعه، وکلا را متهم به انحصارگرایی و منفعت‌طلبی می‌کنند. یکی از انتظارات انعکاس خدمات کانون وکلا و وکلا به جامعه و روشنگری درخصوص نقش و آثار حضور وکلای توانمند و حرفه‌ای در مرحله پیشگیری و دفاع از حقوق مردم برای افکار عمومی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهار کرد: زمینه‌های همکاری میان کانون وکلا و فرماندهی انتظامی می‌تواند در ایجاد صلح و سازش و میانجیگری میان طرفین دعوا شکل بگیرد که به نوعی در کلانتری شاهد آن هستیم، جلسات صلح و سازش زمانی می‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد که همه ارکان آن فراهم باشد؛ اگر شاهد حذف وکیل از این جلسات باشیم علاوه بر اینکه به جایگاه وکیل اهانت می‌شود، روند صلح و سازش نیز به درستی اتفاق نمی‌افتد چراکه نقش وکیل به عنوان حلقه اصلی در این فرآیند نادیده گرفته شده است. این تصور که حضور وکیل مانع از تحقق صلح و سازش می‌شود، تصور صحیحی نیست و باید اصلاح شود.

فرهنگ‌سازی برای ایجاد امنیت و حفظ سلامت خانواده بزرگ قضائی

امیرحسین سجادیه، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهار کرد: شاید صدماتی که پلیس از سوی مجرمان متحمل می‌شوند به واسطه اینکه از نیروهای مسلح محسوب می‌شوند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و می‌توان گفت این آسیب‌ها درد مشترک جامعه وکالت و نیروی پلیس محسوب می‌شود.

وی افزود: می‌توان گفت پلیس و وکیل دادگستری منصوبان سیستم قضائی و دادگستری هستند. دادگستری ایجاد شد که در آن احقاق حق صورت گیرد که وکلا و پلیس نیز در همین راستا وظایفی برعهده دارند و به بیان دیگر همگی به نوعی اعضای یک خانواده هستیم. زمانی که تعرض و آسیبی نسبت به یکی از اعضای خانواده انجام می‌شود موقعیت، سلامت و امنیت کل خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر امروز در خبرها می‌شنویم که وکیل دادگستری مورد حمله و اصابت گلوله قرار گرفته است می‌توان انتظار داشت کل دستگاه قضا و ضابطین آن هم مورد تعرض خاطیان قرار بگیرد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تصریح کرد: برای ایجاد امنیت و حفظ سلامت خانواده بزرگ قضائی باید فرهنگ‌سازی انجام شود، این قبیل تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند زمینه توسعه و رشد حاکمیت قانون را در جامعه بیش از پیش فراهم کند، انتظار می‌رود فرماندهی انتظامی به جهت رابطه نزدیک با حاکمیت در وضع قوانین حمایتی، به نهاد وکالت در جهت امنیت شغلی وکلا در راستای انجام وظایف خود، کمک کند.

لزوم رعایت شأن و جایگاه واقعی پلیس

مجتبی اسدیان، عضو هیئت مدیره کانون وکلای اصفهان نیز اظهار کرد: نیروهای نظامی و انتظامی حافظ امنیت شهروندان هستند و باید شأن و جایگاه واقعی پلیس همواره در جامعه رعایت و حفظ شود. حفظ شأن و جایگاه پرسنل انتظامی در ظاهر و رفتار اجتماعی باید در جامعه نمود داشته باشد و این جنبه وجه شباهتی میان یک وکیل دادگستری و یک مأمور انتظامی است.

وی افزود: وکیل دادگستری نیز باید در ظاهر و پوشش و رفتار و منش اجتماعی به عنوان یک الگو در جامعه عمل کند. رعایت نظم و دقت در ارائه خدمات می‌تواند موجب اقتدار هرچه بیشتر پلیس شود. در قوانین مربوط به وکالت نیز چنین ضابطه‌هایی به صورت جدی دنبال می‌شود و حتی رعایت نشدن آن می‌تواند تخلف محسوب شود.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای اصفهان ادامه داد: پلیس قضائی که در گذشته وجود داشت بسیار کارآمد بود و بسیاری از ایشان به کسوت قضاوت درآمدند. واقعیت این است که پلیس قضائی باید در سطح یک کارشناس خبره امور حقوقی بر فرآیند انجام وظایف ضابطین تسلط داشته باشد. اگر ظرفیت پلیس قضائی را توسعه و کیفیت آن را افزایش دهیم به احیای حقوق عامه و دادرسی عادلانه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به حمایت قضائی از پلیس، تصریح کرد: مردم با دیدن و شنیدن نام پلیس باید احساس امنیت و آرامش پیدا کنند و درک عمومی از وظایف پلیس و اجرای صحیح این وظایف از سوی ضابطان انتظامی به حس آرامش و امنیت شهروندان کمک خواهد کرد.

آموزش دفاع شخصی اجرای اصول امنیت فردی وکلا

اسدیان اضافه کرد: قانونی که در مورد استفاده از سلاح در مجلس مطرح شده باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد چراکه این قانون با اشکالات متعددی روبه‌رو است و درعین حال اجرای قانون قبلی نحوه به‌کارگیری سلاح نیز برای یک مأمور پلیس در عمل دارای نواقصی است که محل اصلاح است، می‌توان با همکاری کانون وکلا و کارشناسان حقوقی فرماندهی انتظامی در جهت نگارش قوانین کارآمد و به روز در جهت اجرای صحیح قوانین و احیا حقوق شهروندی و حمایت از مأموران انتظامی گام مهمی برداشت.

وی با اشاره به امنیت وکلا، گفت: یکی از وکلای جوان هفته گذشته در مقابل چشم همسر و فرزند خود با شلیک چندین گلوله به قتل رسید و این یکی از موارد پر شمار تعرض به جان و مال وکلا در سال‌های اخیر است. ایجاد بستر لازم برای دفاع شخصی وکلا از خود در موارد لزوم و اختصاص سلاح سرد و آموزش دفاع شخصی و نحوه استفاده از سلاح و رعایت و اجرای اصول امنیت فردی وکلا از مواردی است که نیازمند همکاری و تعامل بیشتر میان کانون وکلا و فرماندهی نیروی انتظامی است که حتماً پیگیری خواهد شد و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد حمایت‌های هر چه بیشتر از جامعه وکلا از سوی نهادهای ذیربط و رعایت احترام متقابل باشیم.

ضرورت رعایت حقوق شهروندی و توجه فرماندهی کل انتظامی

سرهنگ نبی‌الله محمدی، معاون حقوقی و امور نمایندگان مجلس فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: برای پیگیری مفاد تفاهم‌نامه باید معاونت حقوقی و امور مجلس و دولت فرماندهی انتظامی استان اصفهان و کانون وکلای دادگستری اصفهان رابطی را مشخص کنند تا نظارت هر چه بهتری بر روند اجرایی شدن بندهای این تفاهم‌نامه وجود داشته باشد و به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق شهروندی و توجه فرماندهی کل انتظامی به این مسئله، افزود: در مسئله حقوق شهروندی که از دغدغه‌های مطرح شده در جلسه با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای اصفهان بود باید گفت آموزش ضابطان همواره در دستور کار قرار دارد و به صورت فصلی و ماهیانه حقوق شهروندی را به کارکنان از طریق سیستم اتوماسیون اطلاع‌رسانی می‌کنیم و به صورت مستمر در دوره‌های عرضی و کلاس‌های آموزشی، آموزش می‌دهیم. اگر بخواهیم در بحث حقوق شهروندی ورود کنیم باید برخی مباحث پرکاربرد را به صورت طبقه‌بندی شده دنبال و اولویت‌های جامعه را مدنظر قرار دهیم.

رعایت حقوق شهروندی متهمان

معاون حقوقی و امور مجلس و دولت فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: رعایت حقوق شهروندی متهمان نیز مورد توجه فرماندهی انتظامی است که از طریق ارائه فرم‌هایی به کلانتری‌ها، مأموران را مکلف کرده‌اند، حقوق متهمان را براساس آئین دادرسی کیفری رعایت کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت شأن وکلا در سطوح مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: رعایت شأن وکلا از جمله مواردی است که مورد تاکید است و این احترام باید از سوی وکلا و ضابطین قضائی به صورت دوطرفه وجود داشته باشد؛ چنانچه قصوری در این زمینه وجود دارد باید به صورت موردی بررسی و پیگیری شود.

سرهنگ محمدی افزود: از خدمات معاضدتی کانون وکلا برای کارکنان فرماندهی انتظامی استقبال می‌شود و امید است شاهد همکاری‌های دو جانبه مثمرثمری در این زمینه با کانون وکلای اصفهان باشیم.

وی با اشاره به آمارهایی از سوی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در زمینه موفق بودن صلح و سازش در کلانتری‌ها، گفت: آمار قابل قبولی از سوی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، ارائه شده که نشان از موفق بودن فراهم کردن زمینه صلح و سازش در کلانتری‌ها دارد، انتظار می‌رود در کنار انتقادات سازنده، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های فرماندهی انتظامی در زمینه خدمت‌رسانی به مردم به خوبی در جامعه بازتاب داده شود.

آموزش مباحث حقوقی از وظایف معاونت حقوقی استان

سرهنگ سعید نوری، رئیس اداره قوانین و مقررات معاونت حقوقی، انتظامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: یکی از وظایف معاونت حقوقی استان آموزش مباحث حقوقی از جمله حقوق شهروندی، آئین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی است.

کد خبر 597249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.