۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
آتش در کمین شهر

شهرهای استان گیلان با وجود افزایش احداث ساختمان‌های بلندمرتبه از داشتن نردبان‌ آتش‌نشانی محروم هستند و این موضوع زنگ خطری جدی در زمان اطفای حریق و امدادرسانی به شهروندان در ساختمان‌های چند طبقه است. آتش در کمین شهر است و هنوز هیچ کدام از مصوبه‌ها برای تامین نردبان آتش‌نشانی اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اطفای حریق و نجات جان افراد گرفتار در ساختمان‌های بلندمرتبه، به‌کارگیری خودروهای نردبان آتش‌نشانی لازم و ضروری است تا آتش‌نشانان بتوانند به‌سادگی در بالاترین نقاط ساختمان‌ها، آتش‌سوزی را مهار و به شهروندان امدادرسانی کنند. در سال‌های اخیر، با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و تمایل سرمایه‌گذاران به انبوه‌سازی و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرهای استان گیلان افزایش چشمگیری داشته است، اما تنها شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان دارای خودروی نردبان آتش‌نشانی بوده است و سایر شهرهای استان، از داشتن این تجهیزات محروم هستند و این موضوع زنگ خطری جدی در زمان اطفای حریق و امدادرسانی به شهروندان در ساختمان‌های چند طبقه است.

شهروندان از این موضوع نگران هستند، چرا که آتش در لحظه جان و مال آنها را می‌گیرد و نبود نردبان آتش‌نشانی در شهر به این نگرانی دامن زده است؛ لذا می‌طلبد مدیران شهری در راستای تأمین تجهیزات آتش‌نشانی شهر به ویژه نردبان تلاش کنند تا رضایت خاطر شهروندان و امنیت شهر تأمین شود. بندر انزلی، آستارا و لاهیجان از جمله شهرهایی هستند که تجهیزات آتش‌نشانی کاملی ندارند و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای دردناک در این شهرها رخ دهد.

هزینه تأمین برخی تجهیزات آتش‌نشانی برای شهرداری‌ها بسیار سنگین است و خرید تجهیزات آتش‌نشانی نیازمند مساعدت دولت به شهرداری‌ها است، بیشتر این تجهیزات ایمنی باید از دیگر کشورها وارد شود و تهیه آن به دلیل تأمین نشدن اعتبار لازم سال‌ها به تعویق می‌افتد که ممکن است در این مدت حوادث بزرگی رخ دهد و جان افراد را به خطر بیندازد.

آتش در کمین شهر

شرق گیلان نیازمند نردبان آتش‌نشانی است

بهمن کنعانی، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در خصوص تأمین نشدن تجهیزات آتش‌نشانی در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شرق استان گیلان به ویژه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لاهیجان برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه نیازمند خودروی نردبان آتش‌نشانی است.

وی می‌افزاید: اگر در شهر لاهیجان ساختمان بلندی دچار حریق شود، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر به دلیل نداشتن خودروی نردبان آتش‌نشانی برای اطفای حریق و نجات جان شهروندان، با مشکل و بحران جدی مواجه می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان تاکید می‌کند: از مسئولان استانی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انتظار داریم برای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان، امکانات و ماشین‌آلات لازم را در اختیار شهرداری‌هایی مانند لاهیجان که جزو شهرهای گردشگرپذیر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند، قرار دهد.

نبود نردبان آتش‌نشانی معضل بزرگ شهر انزلی

شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به کمبود تجهیزات آتش‌نشانی و احتمال بروز حوادث ناگوار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نبود خودروی نردبان برای اطفای حریق و امدادرسانی به شهروندان در ساختمان‌های بلندمرتبه یکی از مشکلات جدی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر است.

وی می‌افزاید: از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیگیر دریافت دو خودروی اطفای حریق و یک خودروی نردبان برای انجام عملیات‌ها در ساختمان‌های بلندمرتبه هستیم و تاکنون اختصاص یک خودرو قطعی شده است.

آتش در کمین شهر

امدادرسانی در ساختمان‌های بلند مرتبه آستارا امکان‌پذیر نیست‏

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر بندر مرزی آستارا با بیان اینکه باید نردبان آتش‌نشانی برای شهر آستارا خریداری شود به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا برای اطفای حریق و نجات جان شهروندان در ساختمان بلندمرتبه نیازمند خودروی نردبان آتش‌نشانی است.

وی می‌افزاید: حدود ۲۰ سال پیش ساختمان‌هایی با بیش از دو طبقه در شهر آستارا وجود نداشت، اما اکنون ساختمان‌های ۱۰ طبقه ۹۰۰ واحدی مسکن مهر در این شهر احداث شده است که در صورت آتش‌سوزی در طبقات آتش‌نشانان آستارا با بحران مواجه می‌شود و در آنها اطفای حریق و نجات افراد گرفتار امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، شهرداران وقت پیگیر خرید خودروی نردبان برای آتش‌نشانی این شهر از مسئولان متولی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نبوده‌اند، خاطرنشان می‌کند: در دوره سوم شورای اسلامی یکی از ساختمان‌های چند طبقه آستارا دچار حریق شد و در آن زمان رئیس اسبق آتش‌نشانی و نایب رئیس آن دوره شورای اسلامی شهر آستارا در صحن شورای اسلامی شهر موضوع خرید خودروی نردبان آتش‌نشانی را مطرح کرد، که در نهایت نصب شیرآلات آتش‌نشانی در ساختمان‌های بیش از سه طبقه مشروط به صدور پایان کار، در شورای اسلامی شهر مصوب شد، اما این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه خودروی نردبان آتش‌نشانی برای شهر آستارا باید خریداری شود، تصریح می‌کند: دولت می‌تواند شرایطی فراهم کند تا شهرداری با کمک دستگاه‌های اجرایی مرتبط نردبان آتش‌نشانی را از خارج کشور خریداری و بدون دریافت عوارض و مالیات از طریق گمرک آستارا به راحتی وارد این شهر کند.

آتش در کمین شهر

تنها رشت مرکز گیلان نردبان آتش‌نشانی دارد

شهرام مؤمنی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با تاکید بر اینکه ‏خرید نردبان آتش‌نشانی در شهرها ضرورت دارد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در استان گیلان تنها شهر رشت دارای چهار نردبان آتش‌نشانی با طول ۳۲، ۴۲، ۴۴ و ۵۵ متری بوده که نردبان ۳۲ متری ۳۰ سال قدمت دارد و به طور کامل فرسوده شده است.

وی می‌افزاید: قرارداد خرید خودروهای نردبان ۴۲ متری، پلتفرم ۴۴ متری و پلتفرم ۵۵ متری اسکانیا، در سال ۱۳۹۵ در کشور آلمان امضا شده بود که در سال ۱۳۹۹ به ناوگان خودرویی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت اضافه شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با بیان اینکه طول نردبان آتش‌نشانی نسبت به ساختمان‌های بلندمرتبه بین ۳۲ تا ۷۲ متر است و این خودرو در ایران تولید نمی‌شود، تصریح می‌کند: یک نردبان آتش‌نشانی ۳۲ متری بیش از ۳۵ میلیارد تومان قیمت دارد و تهیه آن از خارج از کشور برای شهرداری‌ها بسیار سنگین و دشوار است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌های گیلان باید پیش از صدور مجوز احداث ساختمان‌های بلندمرتبه، تجهیزات و امکانات لازم از جمله نردبان آتش‌نشانی را برای خدمات‌رسانی به شهروندان خریداری کند، می‌گوید: ساختمان‌های بیش از سه طبقه باید بر اساس ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان ایمن احداث و به سیستم اطفای حریق تجهیز شود.

مؤمنی تصریح می‌کند: به دلیل مسافت طولانی امکان انتقال سریع خودروی سنگین نردبان آتش‌نشانی رشت به سایر شهرهای گیلان وجود ندارد و طبق قانون نیروهای آتش‌نشانی تنها باید در محدوده شهر خود به مأموریت‌ها اعزام شوند، بنابراین انتظار می‌رود مدیران شهرهایی که در آنها ساختمان بلندمرتبه وجود دارد، هرچه سریع‌تر نسبت به خرید نردبان آتش‌نشانی اقدام کنند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی خبرنگار سرویس پارلمان شهری ایمنا

کد خبر 597134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.