دغدغه شورای ششم در یک سال گذشته چه بود؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به عملکرد یک ساله شورای ششم، گفت: رویکرد متفاوت شورای ششم شهر نسبت به دوران گذشته در چهار شاخصه جدی مردم‌باوری و مردم‌محوری، عدالت و توزیع خدمات و منابع، شفافیت در تمام امور، سلامت اداری و تسهیل فرایندها خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در یک برنامه برخط رادیویی با بیان اینکه یک سالگی فعالیت شورای اسلامی شهر را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: در این مدت ۵۱ جلسه علنی، ۱۷۲ جلسه کمیته نظارتی در مناطق مختلف شهر و ۴۸۱ جلسه کمیسیون‌های تخصصی برای نظارت بر امور شهر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته در شورای اسلامی شهر ۲۱۸ مصوبه شامل ۱۷۸ لایحه و هشت طرح داشتیم، ادامه داد: در مجموع اعضای شورای اسلامی شهر در این مدت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساعت برای بررسی مسائل شهر وقت صرف کرده‌اند، این در حالی است که بر اساس آئین‌نامه شورای اسلامی شهر میزان موظفی در کلان‌شهرها ۶۰ ساعت است، اما حجم زیاد موضوعات و مسائل می‌طلبید که همکاران بیشتر وقت بگذارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رویکرد متفاوت شورای ششم نسبت به دوران گذشته در چهار شاخصه جدی مردم باوری و مردم‌محوری، عدالت و توزیع خدمات و منابع، شفافیت در تمام امور، سلامت اداری و تسهیل فرآیندها خلاصه می‌شود؛ این چهار شاخص از مطالبات جدی مردم قبل از استقرار شورای ششم بوده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار موضوع شفافیت آرا در اصفهان در شورای ششم به صورت رسمی اجرا شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس جامع‌ترین طرح شفافیت شوراهای اسلامی شهر در اصفهان به تصویب و در قالب ۲۵ بند و وظیفه به مجموعه مدیریت شهر ابلاغ شد.

صالحی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر و شهرداری از تمام جزئیات همچون قراردادها، پیمانکاران، تصمیم‌گیری‌ها و آرای منتخبان باخبر شوند، افزود: منع به‌کارگیری بستگان و دریافت وجوه غیرقانونی از دیگر اولویت‌ها در طرح شفافیت است.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری بزرگی که در سال اول فعالیت شوری اسلامی شهر و مدیریت شهر گرفته شده است، گفت: دریافت وجوه غیرمصوب در شهرداری در سال نخست فعالیت مدیریت شهری به پایان رسید، چرا که نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت؛ با توجه به جهش قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد و به‌روز نشدن عوارض و قیمت‌های منطقه، شهرداری برای پر کردن شکاف درآمدی خود از توافقات استفاده می‌کرد که در آن وحدت رویه وجود نداشت و موجب به وجود آمدن تبعیض، رانت و رفتارهای غیرقانونی شده بود.

غیرحضوری شدن فرایند شهرسازی اولویت مدیریت شهری در دوره ششم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری برای اینکه این موضوع پایان بپذیرد کار سختی نبود، تصریح کرد: برای رفع این مشکل از ۳۰ درصد درآمد شهرداری که معادل ۱۵۰۰ تا نهایتاً دو هزار میلیارد تومان است، چشم‌پوشی کردیم تا حق مردم ضایع نشود، چرا که معتقد هستیم شهر باید با درآمد سالم اداره شود، بنابراین با این اقدام و با کمک همکاران در مدیریت شهر کسب درآمد غیرسالم در مجموعه شهرداری متوقف شد.

وی با بیان اینکه این کاهش درآمد با استفاده از روش‌های‌های نوین درآمدی جبران می‌شود تا خللی در اداره شهر اتفاق نیفتد، ادامه داد: اجرای طرح دریافت عادلانه عوارض صدور پروانه از دیگر اولویت‌های شورای ششم شهر و شهرداری بود، در این راستا با توجه به شرایط اقتصادی، جهش قیمت مسکن و ساختمان روال غیرمعقولی داشت و شکاف بین محله‌ها را بیشتر کرده بود، بنابراین تمرکز بر این موضوع بسیار اهمیت داشت. ارزش پول در محله‌های کم‌برخوردار و محله‌هایی که خدمات بهتری داشتند، عادلانه رشد نمی‌کرد و متغیرهای خدمت‌رسانی نیز با ضریب متفاوت در مناطق افزایش می‌یافت.

صالحی با بیان اینکه در دوره ششم تلاش شد تا میزان قابل توجهی از محلات کم‌برخوردار به میزان کمتری نزدیک به ۱۰ درصد افزایش عوارض داشته باشند، گفت: در محله‌های برخوردار به دلیل آن که خدمات بیشتری ارائه و همچنین هزینه بیشتری صرف می‌شود، باید عوارض بیشتری پرداخت شود تا شکاف بین محلات کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: غیرحضوری شدن فرایند شهرسازی نیز از دیگر اولویت‌های مدیریت شهر و شورای ششم بود که گام مهم و دشواری قلمداد می‌شد، چرا که باید تسهیل فرآیندها و ایجاد سلامت اداری را دنبال می‌کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ابطال مصوبه دریافت جریمه کسر پارکینگ از سوی شهرداری توسط دیوان عدالت اداری، گفت: به دلیل اینکه دیوان عدالت اداری این مصوبه را باطل کرده است، مسیر دریافت پروانه طولانی شده است و باید با هماهنگی بین دستگاهی این مشکل را رفع کرد؛ البته این موضوع برای تمام شهرهای کشور مشکل ایجاد کرده است که به زودی با پیگیری از طریق منابع قانونی رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در یک سالگی فعالیت و حضور شهردار اصفهان هستیم که با رأی اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب شد، افزود: شهردار اصفهان در نخستین روز فعالیت خود در مناطق کم‌برخوردار همچون حصه و عمان سامانی حضور یافت تا نشان دهد در این دوره مدیریت شهر عزم جدی بر کاهش شکاف بین محلات و توجه به عدالت وجود دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه شورای ششم نیز ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محلات شهر اختصاص داده است، اظهار کرد: در این راستا ابتدا محلات اولویت‌بندی شدند؛ به این ترتیب برای محلاتی که در رأس کار قرار گرفتند، پروژه‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی تعریف شده است.

شاهد تحول جدی در محلات حصه، ارزنان و عمان سامانی خواهیم بود

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال شاهد تحول جدی در محلاتی همچون حصه، ارزنان و عمان سامانی خواهیم بود همچنان که اکنون طرح‌های خوبی در این محله‌ها اجرا شده است، گفت: احداث بازیکده کودکان و نوجوانان، بهسازی معابر، اجرای پروژه تقاطع غیرهم‌سطح آیت‌الله غفاری، تکمیل رینگ ترافیکی چهارم و رفع معضل نبود کلانتری به رغم آن که جزو وظایف شهرداری نیست از جمله اقدامات انجام شده در محله حصه است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در محله عمان سامانی عرصه ۴۱۵ هکتاری صحرای سودان که آرزوی دیرینه شهرداران و اهالی بود، تعیین تکلیف شد، تصریح کرد: باغ غدیر کوچکی در این محدوده ساخته خواهد شد تا کیفیت زندگی در این محله ارتقا یابد.

وی با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی جاده ادامه خیابان عاشق اصفهانی در میدان جوان موسوم به جاده مرگ که وقوع حوادث متعدد باعث از دست دادن شهروندان می‌شد، افزود: این جاده حد فاصل محله ارزنان، حصه و جلوان است که شهرداری به دلیل وجود اراضی کشاورزی، اجازه ورود به این محدوده را نداشت، در این راستا با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان امکان ورود شهرداری فراهم شد و به زودی شاهد تعریض این معبر خواهیم بود. با تاکید شورای اسلامی شهر تیمی به ریاست مشاور و دستیار شهردار در امور محلات مطالبات مردم را احصا کردند؛ بر این اساس پروژه‌ها بر اساس اولویت محلات اجرا خواهد شد.

صالحی با اشاره به فعالیت سامانه سوت‌زنی شورای ششم و شهرداری، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۸۲۰ تماس و گزارش در قالب این سامانه و شماره ۳۸۹۰ ثبت شده است که تمام این گزارش‌ها در بازرسی و حراست پیگیری می‌شود، این سامانه به اهداف خود رسیده است.

وی با اشاره به ساماندهی مادی‌های شهر، افزود: در بودجه سال‌جاری ارقامی دیده شده است تا با ترمیم و ساماندهی مادی‌ها این داشته‌های محلات حفظ شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در آغاز کار مدیریت شهری شعار «اصفهان من، شهر زندگی» مطرح شد، ادامه داد: بر این اساس به منظور تحقق این شعار شهردار فرهنگی انتخاب شد، چرا که معتقد هستیم شهر علاوه‌بر زیرساخت‌های عمرانی به روح فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد، در این راستا مردم‌سپاری از اولویت‌های مهم در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود، زیرا شهرداری مجری خوبی برای حوزه فرهنگی نیست، اما پشتیبان خوبی است.

وی اظهار کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های انجام شده حمایت مادی و معنوی از مراکز مردمی چهار برابر افزایش یافته است، بر این اساس مشارکت مجموعه‌های فرهنگی در اداره شهر از حدود ۴۰ مرکز در بعضی از فراخوان‌ها به ۳۵۰ مرکز رسیده است که رشد قابل توجهی است، بنابراین می‌توانیم با مشارکت خود مردم موضوعات فرهنگی و اجتماعی را پیش ببریم.

تصویب طرح ۱۳۰ هکتاری شهید کشوری بعد از ۲۰ سال و مشخص شدن تکلیف ۱۶ هزار خانوار

صالحی با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه زاینده رود، گفت: با اینکه مدیریت شهر تکلیف روشنی برای پیگیری موضوع زاینده رود ندارد، اما برای شکل‌گیری گفتمان واحد و مطالبه و پیگیری این موضوع دبیرخانه زاینده‌رود فعال شده که ثمره آن پیگیری حقوقی و شکایات مطرح شده است؛ این دبیرخانه در سفر ریاست‌جمهوری به اصفهان بازوی خوبی برای مدیریت استان در راستای تبیین مسئله بوده است.

وی نشاط و شادابی مردم را از دیگر اولویت‌ها دانست و با تاکید بر اینکه اتفاقات خوبی را در نوروز و ماه رمضان با برگزاری مسابقات ورزشی تفریحی در شهر شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های تفریحی اصفهان همچون شهر رویاها، ناژوان و صفه بیش از دو سال تعطیل بود که مورد بازیابی قرار گرفت و با تخفیف در اختیار مردم قرار داده شد. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان در دستور کار است، زیرا معتقد هستیم به دانش‌بنیان‌ها در اداره کم‌هزینه و بهره‌ورتر شهر و موضوعاتی مانند ترافیک، تولید بذر، محیط زیست، تفریح و گردشگری نیاز داریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: رفع مسائل کهنه شهر تاکید جدی شورای اسلامی شهر است؛ در این راستا موضوعاتی که بیش از ۵۰ سال مردم اصفهان را درگیر کرده بود با تاکید شورای ششم شهر و پیگیری مدیریت شهر و تعامل مدیریت ارشد استان رفع شد.

وی تصویب طرح ۷۰ هکتار زمین‌های علی‌آباد کلنگان بعد از ۵۰ سال و تعیین تکلیف ۳۵۰۰ خانوار، تصویب طرح ۱۳۰ هکتاری شهید کشوری بعد از ۲۰ سال و مشخص شدن تکلیف ۱۶ هزار خانوار، تعیین تکلیف اراضی پرتمان و شش طرح دیگر که ۱۰ تا ۲۰ سال بلاتکلیف بودند، از اقدامات انجام شده در این مدت دانست و گفت: احیای بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر با تصویب پروژه ورودی‌های میدان امام (ره) و محورهای گردشگری، ارائه بسته‌های تشویقی ۷۰ درصدی برای احیای بافت فرسوده از اقدامات قابل توجه بوده است. در مدت یک سال ۱۷۳ اتوبوس و ۱۰۰ میدل‌باس برای معابر ۱۲ متری خریداری شد؛ در مجموع طی یک سال ۲۷۳ اتوبوس خریداری شده است که به مرور به چرخه ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

ضرورت تسریع در احداث خطوط متروی اصفهان

صالحی با بیان اینکه تسریع در احداث خطوط مترو را در دستور کار است، گفت: در این راستا هم‌زمان حفاری از دو سمت تونل خط دوم مترو از سمت زینبیه و کهندژ در حال انجام است، همچنین هم‌زمان برای ۱۶ ایستگاه مترو قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است و با امضای قرارداد با بزرگ‌ترین شرکت رهیاب جنوب غربی آسیا که شرکتی ایرانی است، فناوری خطوط همچون تجهیزات، برق و الکترونیک در دست تأمین است تا خط دو به سرنوشت خط یک که احداث آن ۲۰ سال طول کشید، دچار نشود.

وی اظهار کرد: برای مترو از تأمین مالی خارجی ۶۸۰ میلیون یورو به عنوان فاینانس بهره خواهیم برد که به نرخ امروز عددی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که تا پنج سال آینده مدیریت شهر را در تأمین مالی پروژه یاری می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خرید دیون و استفاده از برات‌کارت با هدف ایجاد نقدینگی پروژه‌ها از دیگر اقدامات مدیریت شهری در این دوره است، افزود: ارائه تخفیف در پرداخت عوارض ساختمانی به مدت هفت ماه برای بخش مردم ساخت مسکن برای ساختمان‌های کمتر از سه طبقه انجام شده است تا در این شرایط اقتصادی راحت‌تر صاحب خانه شوند و هزینه کمتری پرداخت کنند. در بودجه شهرداری سهم سرمایه‌گذاری را دو برابر کردیم تا وابستگی شهرداری به درآمدهای ساختمانی کاهش یابد و در حوزه گردشگری تخفیف ۹۹ درصدی برای تعرفه هتل‌سازی در شهر اختصاص دادیم.

وی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق را از دیگر طرح‌های مهم دانست و گفت: در ۱۵ سال گذشته حدود ۶۰۰ کیلو وات برق از این محل تأمین و تولید شده است که مدیریت شهر امسال تنها حدود ۶۰۰ کیلو وات برق تجدیدپذیر به شبکه شهرداری اضافه می‌کند.

صالحی با بیان اینکه تولید انرژی از زباله و پسماند به‌زودی در شهر انجام خواهد شد، افزود: استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز رشد دو برابری داشته است، تا شهری شاداب داشته باشیم.

کد خبر 597125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.