سمنان صاحب طرح تفصیلی می‌شود؟

طرح تفصیلی بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، چگونگی کاربری اراضی شهری در سطح محلات شهر، مساحت دقیق برای هر یک از آن‌ها، صورت دقیق شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت، تراکم در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی را تعیین می‌کند، اما سمنان هنوز ار داشتن این طرح محروم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح‌های تفصیلی شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی شهرها، محسوب می‌شود و در حقیقت بستری برای تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزئی در مناطق و محلات شهری و طراحی آن‌ها است که هدف نهایی تهیه این طرح‌ها، عملیاتی کردن اهداف طرح جامع شهر برای بهتر کردن و ارتقای کیفیت محیط، رفع کمبودها، ساماندهی محلات و افزایش توان نظارتی سازوکار مدیریت شهری است.

در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزئیات قابل اجرا تعیین می‌شود. با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را کم‌کم و برحسب اولویت در برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد.

این طرح بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر، موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن‌ها وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به مناطق و بهسازی، نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری و موقعیت تمام عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت، بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزئیات قابل اجرا تعیین می‌شود. با استفاده از این طرح‌ها برنامه‌های مشخص کردن جزئیات قابل اجرا تعیین می‌شود. با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه‌ها را کم‌کم و برحسب اولویت، در برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد. طرح تفصیلی باید تداوم داشته باشد.

طرح تفصیلی طرحی جدا از طرح جامع شهری نیست و در واقع بخشی از آن محسوب می‌شود، اما محتوای طرح تفصیلی با طرح جامع، در جزئیات تفاوت دارد. آنچه در طرح جامع به طور کلی آمده، در طرح محتوای طرح تفصیلی با توجه به تعریفی که در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن شده، به‌طور جزئی مشخص می‌شود.

در حالی که امروزه بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای کشور ما دارای طرح‌های جامع و تفصیلی هستند، اما شهر سمنان هنوز از وجود این طرح‌ها بی‌بهره مانده است.

رونمایی از طرح تفصیلی سمنان تا پایان سال جاری

مجید نظری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان می‌گوید: اسنادی که برای مطالعات یک شهر در دستور کار قرار می‌گیرد و به عنوان سند بالادستی و سطح اول تلقی می‌شود، طرح جامع شهری است؛ پس از آن که طرح جامع یک شهر تهیه و تصویب می‌شود، طرح سطح دوم و مطالعاتی شهر که طرح تفصیلی است، باید تهیه شود و به تصویب برسد.

وی می‌افزاید: مهمترین مواردی که در طرح جامع شهر به آن پرداخته می‌شود، بحث محدوده و حریم شهرها است که به تبع میزان جمعیت شهرها و وسعت آن و سرانه کاربری‌های مختلف قابل تغییر است و طبق قانون برای ادوار ۱۰ ساله از تاریخ تصویب قابلیت بازنگری دارد که جهت تصویب، اعتبار ۱۰ ساله به خود می‌گیرد و برای دوره‌های بعد باید طرح مطالعاتی آن مجدد انجام شود، لذا خط محدوده و حریم یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در طرح جامع باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بازه زمانی بازنگری این طرح ۱۰ ساله است، در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که قانون‌گذار شرایطی را ایجاد می‌کند که بخشی از محدوده شهری توسعه پیدا کند یا به عبارتی اراضی داخل حریم به محدوده ملحق شود.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از جایگاه‌های قانونی که جهت بازنگری اتفاق می‌افتد، بحث شورای برنامه‌ریزی است و به‌تبع آن نظرات شورای برنامه‌ریزی به شورای عالی شهرسازی ارجاع می‌شود که صحه نهایی توسط وزارتخانه داده شود.

نظری تصریح می‌کند: هنگامی که طرح تفصیلی پس از طرح جامع شهر به تصویب می‌رسد، اصول آن بر مبنای طرح مصوب جامع است، یعنی در بررسی طرح تفصیلی، خط محدوده و حریم‌ها تغییری پیدا نمی‌کند و همان مواردی که در طرح جامع شهر مصوب شده است، در طرح تفصیلی به واسطه پلاک‌های شهری، شبکه معابر شهری و خدماتی که می‌تواند در ابعاد محله‌ای داده شود، مورد بازنگری دقیق قرار می‌گیرد، زیرا قسمت‌هایی از شهر ممکن است ظرفیت نوسازی و بهسازی داشته باشد یا خدمات خاصی را بتوان در یک محله تعریف کرد که به عنوان پروژه‌های محرک توسعه برای محله‌های شهر تلقی شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه طرح جامع شهر سمنان سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده بود و از سال ۱۳۹۵ روند فعالیت مشاور طرح تفصیلی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت، بنا به دلایل مختلف طرح تفصیلی شهر سمنان هنوز تهیه و تصویب نشده است تا اینکه در سال گذشته با تغییر شورای دوره پنجم شهر و دلایلی که شهرداری به صحن شورا مبنی بر دلایل تأخیر در تصویب طرح تفصیلی ارسال کرد، با مشاور قبلی طرح خاتمه قرارداد صورت گرفت و نسبت به معرفی مشاور جدید اقدام شد که مشاور جدید از اوایل سال ۱۴۰۱ کار خود را آغاز کرده است تا طرح تفصیلی شهر سمنان بتواند تا پایان سال جاری روند تصویب را طی کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان ادامه می‌دهد: طرح تفصیلی جدا از طرح جامع شهر نیست و اساس آن، همان طرح جامع شهری است، اما با ریزبینی و دقت بسیار بیشتری به واسطه بررسی کاربری‌های اراضی، شبکه‌های ارتباطی، مساحت پلاک‌ها و سرانه‌ها مبنای کار تهیه طرح قرار می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت تملک املاکی که در مسیر اجرای طرح‌های شهرداری قرار دارد، می‌گوید: طبق قانون بخشی از طرح‌های تعریض معابر به عنوان اولویت مدیریت شهری تلقی می‌شود که آن نیز در بودجه مصوب هر سال پیش‌بینی می‌شود، اما ممکن است مشاوری که طرح تفصیلی را به واسطه طرح جامع ابلاغی مطالعه می‌کند، متوجه این موضوع شود که بسیاری از کوچه‌ها و معابر نیاز به تعریض داشته باشند، لذا در این موارد به استناد قوانین شهرداری، مالک هنگام تخریب و نوسازی باید برّ اصلاحی را رعایت کند.

نظری می‌افزاید: به واسطه همین شرایط با تعرفه‌هایی که توسط شورای اسلامی شهر تصویب می‌شود و بنا به پیشنهادهای شهرداری، می‌توان بعضی از مشوق‌هایی را برای املاکی که در مسیر این طرح‌ها واقع شده است. در نظر گرفت، البته برای آن دسته از املاکی که در مسیر طرح‌های تعریض اجباری قرار دارند، شهرداری موظف است طبق قانون عرصه و اعیان پلاک‌ها را توسط کارشناسان رسمی مشخص کند و طی توافقنامه‌ای بین شهرداری و مالک که به تأیید شورای اسلامی شهر نیز می‌رسد، آن توافقنامه را عملیاتی کنند.

طرح تفصیلی توسعه زیرساخت‌های شهری سمنان را رقم می‌زند

سیدعلی مرتضی‌نژاد، شهردار سمنان اظهار می‌کند: تلاش مدیریت شهری بر آن است تا با برگزاری منظم و مستمر نشست‌های کارگروه، گام‌های اساسی برای تأیید و تصویب نهایی طرح تفصیلی برداشته شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با مصوب شدن این طرح، زمینه‌های تحول و شکوفایی سمنان مهیا می‌شود و شهروندان شاهد مشکلات کمتری در این بخش خواهند بود.

شهردار سمنان با تاکید بر توجه به تمام کاربری‌های مورد نیاز در بخش‌های خدماتی، مسکونی، تجاری، آموزشی، ورزشی، فرهنگی، مذهبی و فضای سبز، رعایت سرانه‌ها در تهیه طرح تفصیلی و برنامه‌ریزی متناسب با شرایط روز شهر و جامعه، می‌افزاید: تصویب این طرح، گام بلندی به سوی افزایش اعتبارات شهرداری و به دنبال آن توسعه زیرساخت‌های شهری است.

وی ادامه می‌دهد: نشست‌های کارگروه تخصصی طرح تفصیلی تا دستیابی به طرحی منسجم، با استفاده از خرد جمعی و هم‌افزایی کارشناسان حوزه‌های مرتبط در شهرداری، ادامه دارد.

کد خبر 597117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.