سفینه نپتون تاثیری در توریسم فضایی ندارد

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: سفینه نپتون نمی‌توان به فضا وارد شود، زیرا برای ورود به فضا ابتدا به سرعت بالایی نیاز داریم و پس از آن باید جنس بدنه فضاپیما نسبت به دمای جو مقاوم باشد؛ بنابراین یک بالن نمی‌تواند تأثیری در توریسم فضایی داشته‌باشد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مدتی پیش طرحی تحت عنوان سفینه فضایی نپتون ارائه شد، اظهار کرد: این طرح توسط شرکت فضایی Space Perspective مطرح شده و این شرکت قصد دارد، افراد علاقه‌مند را درازای پرداخت مبلغ ۱۲۵ هزار دلار در فاصله ۳۰ کیلومتری از جو زمین قرار دهد.

وی افزود: این سفینه مانند دیگر فضاپیماها از طریق موشک پرتاب نمی‌شود، بلکه با استفاده از بالن در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتر از سطح زمین قرار می‌گیرد و کسانی که در این فضاپیما مستقر هستند، می‌توانند به مدت شش ساعت زمین را از فاصله‌ای دورتر و آسمان را به‌صورت واضح‌تر مشاهده کنند.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: فضا در علم به صورت نظری محدوده‌ای است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و تنها هنگامی یک جرم در فضا قرار می‌گیرد که از این فاصله تجاوز کند؛ بنابراین نمی‌توان سفینه نپتون را فضاپیما خواند.

وی تصریح کرد: سفینه نپتون در فاصله ۳۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد و در لایه‌هایی پایینی جو است؛ بنابراین به فضا وارد نمی‌شود و تنها با توجه به ارتفاعی که می‌گیرد زمین را از دید بهتری نمایان می‌کند.

بیات در همین رابطه افزود: با توجه به اینکه برای ورود به فضا باید بیش از ۱۰۰ کیلومتر با زمین فاصله داشته‌باشیم، سفینه نپتون را نمی‌توان به عنوان یک فضاپیما در نظر گرفت و عملاً نوعی از بالن محسوب می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر سفینه نپتون در توسعه توریسم فضایی گفت: توریسم فضایی در صورتی رخ می‌دهد که توریست از خط کارمان عبور کند یا حداقل در مدار پایینی زمین قرار بگیرد، اما سفینه نپتون تنها در فاصله ۳۰ کیلومتری فعالیت می‌کند.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: سفینه نپتون نمی‌توان به فضا وارد شود، زیرا برای ورود به فضا در ابتدا سرعت بالایی نیاز داریم و پس از آن به دلیل اینکه دمای جو حدود پنج هزار درجه گرما دارد، باید جنس بدنه فضاپیما نسبت به دما مقاوم باشد؛ بنابراین یک بالن نمی‌تواند تأثیری در توریسم فضایی داشته‌باشد.

وی تاکید کرد: توریسم فضایی درحال‌حاضر بیشتر بر رفتن انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و در آینده مستقر شدن توریست‌ها در Gateway متمرکز است و سفینه نپتون تأثیری در این صنعت نخواهد داشت.

کد خبر 597083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.