نقش زیرساخت در توسعه شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری

عمومی‌سازی فیبرنوری طرح بسیار خوبی است، اما این مسئله نیازمند زیرساخت است و درحال‌حاضر ایران زیرساخت مناسبی برای گسترش شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مانند شیشه یا پلاستیک است؛ فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بلندتر از کابل‌های معمولی است و به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان داده‌های تصویری، صوت و انواع داده را به راحتی با پهنای باند و سرعت بالا انتقال داد.

شبکه FTTX؛ شاهراه‌ها عصر جدید ارتباطات

FTTX اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکه پهن‌باند مجهز به فیبرنوری است؛ درواقع FTTX اصطلاحی کلی برای تمام پیکربندی‌های مبتنی بر فیبر است که به دو گروه FTTP/FTTH/FTTB و FTTC/N تقسیم می‌شود.

در FTTH فیبر از یک نقطه مرکزی یعنی مخابرات مستقیماً به ساختمان‌های مسکونی یا اداری برای ارائه دسترسی به اینترنت پرسرعت کشیده می‌شود. پیاده‌سازی این شبکه سرعت اتصال را تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه افزایش می‌دهد، اما در مقیاس بزرگ هزینه‌های زیادی نیز می‌طلبد. امروزه دنیا به سمت استفاده از شبکه FTTH سوق یافته که با واسطه این شبکه تمام کاربران می‌توانند از فیبرنوری استفاده کنند و ایران نیز برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خود برنامه‌هایی برای گسترش شبکه‌های FTTH دارد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری را شاهراه‌های عصر جدید دانست و گفت: شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری، شاهراه‌های عصر جدید است که زیرساخت مناسبی برای توسعه تمام بخش‌های کشور فراهم خواهد کرد.

وی افزود: اراده دولت سیزدهم بر این است که با اجرای طرح مهم و راهبردی «فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» یا همان FTTX، یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور راه‌اندازی کند تا مردم کشور از سرعت اینترنت خوبی بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: توسعه شبکه فیبرنوری در کشور یک پروژه ملی است و کسی نباید به دنبال منفعت شخصی خود باشد؛ باید دستگاه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و اصناف مرتبط تمام ظرفیت خود را برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه صرف کنند.

وی جمعه _بیست‌ویکم مردادماه_ نیز در نشست شورای اداری شهرستان راور با اشاره به اینکه با اجرای پروژه بزرگ فیبر نوری منازل سرعت اینترنت و شبکه در طول سه سال آینده چند ده برابر خواهد شد، گفت: پنجره ملی خدمات در ماه آینده توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد که با افتتاح این پنجره خدمات دولتی از طریق یک آدرس اینترنتی با یک‌بار احراز هویت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

فیبرنوری چیست؟

بهروز شاهقلی، دکترای مهندسی کامپیوتر در رابطه با شبکه‌های فیبر نوری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فیبرنوری رسانه مناسبی برای انتقال داده با سرعت بالا است؛ زیرا در انتقال بی‌سیم اطلاعات در کل محیط منتشر می‌شود، اما فیبرنوری کاملاً حفاظت شده است.

وی می‌افزاید: انتشار داده‌ها در کل محیط به دلیل وجود انعکاس‌های الکترومغناطیسی که گیرنده آن را دریافت می‌کند، افت کیفیت به همراه دارد، اما فیبرنوری از این نظر محافظت شده و به کاربر این دسترسی را می‌دهد که با فرکانس‌های بالا و در طیف نور مختلف داده‌های خود را ارسال کند.

این دکترای مهندسی کامپیوتر ادامه می‌دهد: در این انتقال مشکلات شدیدی که در ارسال بی‌سیم یا انتقال نور در محیط‌های خارجی وجود دارد با توجه به اینکه نور در فضایی محدود منتقل می‌شود، مشاهده نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: در این رسانه اثرات مخربی مشاهده نمی‌شود و از این نظر نسبت به سایر رسانه‌های بی‌سیم و سیمی برتری دارد؛ بنابراین استفاده از فیبرنوری موجب افزایش سرعت و کیفیت اینترنت می‌شود.

شاهقلی اشاره می‌کند: فیبرنوری با وجود مزایایی که دارد از محدودیت‌هایی نیز برخوردار است؛ از این رسانه نمی‌توان مانند انتقال سیمی در هر محیطی به سادگی استفاده کرد زوایا در شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری بسیار حائز اهمیت است؛ از طرفی اتصالات این رسانه نیز بسیار پر هزینه است.

وی در رابطه با FTTH می‌گوید: امروزه فیبرنوری در هسته شبکه‌های انتقال اطلاعات برای لینک‌های اصلی اینترنت استفاده می‌شود، اما بحثی که به تازگی در دنیا مطرح شده اتصال کاربران به شبکه‌های فیبرنوری است.

این دکترای مهندسی کامپیوتر تصریح می‌کند: اتصال کاربران به شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری یکی از مباحث به‌روز است که دنیا به سمت گسترش آن حرکت کرده و تحت عنوان FTTH (Fiber to the home) شناخته می‌شود.

وی می‌افزاید: طبیعتاً یکی از گام‌هایی که به افزایش سرعت دسترسی کاربران خانگی و تجاری صنعتی به اینترنت کمک می‌کند توسعه FTTH است و استفاده از این تکنولوژی در ایران نیز بسیار توصیه می‌شود.

در حال حاضر زیرساخت مناسبی برای توسعه شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری وجود ندارد

امید، مدیر یک کافی‌نت معتبر در رابطه با عمومی‌سازی شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: فیبر نوری نسبت به دیگر شبکه‌های ارائه‌دهنده اینترنت از تکنولوژی بالاتری برخوردار است و به همین دلیل ویژگی‌های بهتری نیز دارد.

وی می‌افزاید: استفاده از شبکه‌های فیبرنوری به کسانی که استفاده گسترده‌ای از اینترنت می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا با افت سرعت یا قطعی اینترنت مواجه نشوند که این مسئله مهم‌ترین ویژگی شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری است.

این مدیر کافی‌نت ادامه می‌دهد: گسترش شبکه‌های فیبرنوری و عمومی‌سازی آن برای منازل و کسب‌وکارها اقدام بسیار خوبی است، زیرا امروزه دنیا به دنبال تکنولوژی‌های جدید حوزه اینترنت برای افزایش سرعت این مسیر ارتباطی است.

وی تصریح می‌کند: عمومی‌سازی فیبرنوری بسیار مفید خواهد بود، اما این مسئله نیازمند زیرساخت است و درحال‌حاضر ایران زیرساخت مناسبی برای گسترش شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری ندارد.

گسترش شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری طرح بسیار خوبی است

امین، مدیر یکی از دفاتر فنی شهر اصفهان در رابطه با گسترش شبکه‌های فیبرنوری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فیبرنوری نوعی از اینترنت است که قطعی ندارد و کاربران با استفاده از این بستر افت سرعت را تجربه نخواهند کرد.

وی می‌افزاید: فیبرنوری در اصفهان گسترش نیافته است، اما برخی از ساختمان‌ها و دفاتر جدید برای استفاده از این تکنولوژی می‌توانند از مخابرات درخواست کنند و با پرداخت هزینه‌ای از ویژگی‌های فیبرنوری بهره‌مند شوند.

این مدیر دفتر فنی می‌گوید: عمومی‌سازی شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری طرح بسیار خوبی است، اما تکنولوژی فیبرنوری زیان‌هایی برای انسان دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: فیبرنوری از تکنولوژی خاصی برخوردار است که به واسطه این تکنولوژی قابلیت‌های ویژه‌ای نیز دارد.

گزارش از مهرداد رجبی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 597069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.