اهمیت توجه مدیریت شهری به تفکیک زباله از مبدا

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از جابه‌جایی مرزهای به تسخیر درآمده توسط حیوانات مخرب و موذی به خصوص موش‌های فاضلاب هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرجس سلیمانی امروز _سه‌شنبه بیست و پنجم مردادماه_ در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان تذکر خود، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از جابه‌جایی مرزهای به تسخیر درآمده توسط حیوانات مخرب و موذی به خصوص موش‌های فاضلاب هستیم. با توجه به مراجعات و بازدیدهای انجام شده در مناطق بیست‌ودوگانه تهران، امکان بسیار کمی باقی‌مانده است که موش‌های فاضلاب هنوز موفق به جولان دادن در آن سطوح نشده باشند. حتی حضور این موش‌ها در منازل شهروندان نیز گزارش شده است.

وی ادامه داد: اگر چه در گزارش‌ها و مقالات علمی خطر سرایت بیماری‌های قابل انتشار با توجه به پیشرفت‌های حوزه درمان و بهداشت فردی کمتر شده است، اما در هر صورت، ظرفیت بسیار بالایی در جمعیت قابل ملاحظه موش‌های فاضلاب به عنوان یک تهدید بیماری‌زا مشاهده می‌شود.

عضو شورای شهر در زمینه نقش پسماند در افزایش خطر این بیماری‌ها با بیان اینکه یکی از دلایل این گسترش خارج از کنترل، بی‌توجهی چندین ساله به حوزه مدیریت پسماند است، گفت: سال‌های متمادی است که شهرداری از نظر بهداشتی به شکل آگاهانه موجب تقویت این چرخه معیوب و ویرانگر شده است. پیمانکاران جمع‌آوری پسماند خشک در ساختاری مشبک و ناملموس چه از نظر بهداشتی و چه از نظر بصری مانند اشباح سرگردان در شهر پرسه می‌زنند و جدای از بی‌توجهی به کرامت انسانی وی، عوامل بیماری‌زا را در نواحی مختلف تهران به علت همین ترک فعل و نگاه درآمدی، به چرخش وا می‌دارد. در این میان کودکان پناه جو به شکل ناخواسته و بنا به جاذبه مالی، در این تور آلوده و آشفته گرفتار شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای زیرزمینی شدن مخازن زباله گفته شد که باید برنامه‌ریزی انجام شود و در کارگروه ملی پسماند گفته شد که باید برنامه‌ریزی مدون و پشتیبانی شده داشته باشیم، یعنی تازه به این موضوع رسیده‌ایم که موضوع تفکیک زباله از مبدا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این با توجه به امکانات خوبی که شهرداری در این زمینه دارد و امکانی که برای رایزنی با سایر نهاد وجود دارد، امری مؤثر است.

کد خبر 596949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.