اسرائیل در بحران فروپاشی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسائل کنونی کشورهای غربی باعث شده است آن‌ها فرصتی برای ادامه سرمایه‌گذاری روی رژیم صهیونیستی شکست خورده نداشته باشند و با کاهش حامیان و از دست دادن پشتیبانی مالی و نظامی، این کشور در شرایط دشواری قرار گرفته است.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت ناپایدار رژیم صهیونیستی اظهار کرد: با تغییر معادلات منطقه‌ای و جهانی، رژیم صهیونیستی نخستین کشوری است که دچار آسیب خواهد شد زیرا از موقعیت، نفوذ و قدرت غرب به شکل استثنایی سوع استفاده می‌کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های همه جانبه غرب از رژیم صهیونیستی افزود: تمام حرکت‌های این رژیم مورد حمایت قرار داشت و کشورهای غربی همه کمبودها و خواسته‌های تجاری و غیرتجاری رژیم صهیونیستی را جبران می‌کردند، از نظر تسلیحاتی نیز همواره یک کریدور ویژه برای اسرائیل باز بود بنابراین طبیعی است که وضعیت جدید معادلات جهانی، رژیم صهیونیستی را نگران خواهد کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه جنگ اوکراین را باعث ایجاد هزینه‌های جدید برای کشورهای اروپایی دانست و گفت: غرب در چنین شرایطی حاضر به هزینه کردن برای رژیمی نیست که بجز هزینه، مصرف و تبعات، سودی برای آنها ندارد و بسیاری از کشورهای غربی اعلام کردند که مانند گذشته از کشتارهای رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کنند گرچه اروپاییان در این زمینه به صدور یک بیانیه بسنده می‌کنند اما امروز انتقاد به این رژیم و نحوه عملکرد خشونت‌آمیز آن نسبت به کشتار نامشروع مردم ادامه دارد.

اختلاف روسیه و رژیم صهیونیستی پس از جنگ اوکراین

وی با اشاره به تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر روابط منطقه‌ای اسرائیل، خاطرنشان کرد: با آغاز درگیری روسیه و اوکراین، رژیم صهیونیستی با دخالت‌هایی به نفع اوکراین موجب عصبانیت روسیه شد و برخی از امتیازات گذشته را لغو کرد از جمله فعالیت آژانس صهیونیستی را در این کشور تعطیل، مهاجرت اتباع دو کشور را به طور کلی متوقف کرد و این چالش به شکل شدیدتری بین روسیه و رژیم صهیونیستی ایجاد شد.

نعیمی وابستگی اسرائیل به آمریکا را موجب جدا شدن این کشور از روسیه دانست و افزود: همه این عوامل دست به دست هم داد تا رژیم صهیونیستی موقعیت قبلی را نداشته باشد بنابراین به نظر می‌رسد که دلیل برخی از ماجراجویی‌های داخلی آن جلب دوباره عاطفه و ترحم غربی‌ها به سوی اسرائیل و خطراتی است که آن‌را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای ادامه باج‌خواهی از غرب، اظهار کرد: تشنج، کشتار و درگیری‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با هدف باج خواهی از غرب ایجاد کرده‌اند تاکنون نتیجه عکس داشته است اروپا پس از تحولات اخیر منطقه با چالش‌هایی از جمله جنگ، منابع گازی و خشکسالی روبه‌رو است که بخش اعظم اروپا را تهدید می‌کند.

کاهش حامیان و پشتیبانی مالی و نظامی اسرائیل

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مسائل کنونی کشورهای غربی باعث شده فرصتی برای ادامه سرمایه‌گذاری بر روی رژیم صهیونیستی شکست خورده نداشته باشند بنابراین معادلات کاملاً در حال تغییر است و هر روز که می‌گذرد رژیم صهیونیستی با توجه به کاهش حامیان خود و حتی از دست دادن پشتیبانی مالی و نظامی از این کشور در یک شرایط تنگ‌تر و دشوارتری قرار خواهد گرفت.

وی درباره منافع روابط با روسیه برای ایران گفت: همه کشورها نسبت به یکدیگر منافع مشترک دارند و این ارتباط بین کشورهای همسایه قوی‌تر است همچنین در هر رابطه منافع دوسویه وجود دارد که این منافع به میزان همراهی در بعد سیاسی و اقتصادی می‌تواند دارای اشتراکات زیادی باشد.

نعیمی با اشاره به نیاز روسیه به کشورهای محیط برای تجارت افزود: روسیه نیازمند برقراری روابط با ایران، چین و دیگر کشورهای شرق آسیا نیاز است و این روابط برای کشور ما نیز منافعی مانند مبادلات تجاری و تأمین حبوبات و غلات به همراه دارد بنابراین ادامه روابط سیاسی و اقتصادی بین این کشورها طبیعی است.

کد خبر 596937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.