جزئیات طرح تحول آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سند تحول آموزش عالی، شامل بخش‌هایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول‌آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم عموعابدینی امروز _سه‌شنبه بیست‌وپنجم مردادماه_ در نشست بررسی طرح تحول آموزش عالی، اظهار کرد: تمدن‌سازی یکی از موضوعاتی‌است که امروزه باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. اثرات جریان تمدن ایرانی اسلامی در غرب مشهود است. ایران تمدن‌ساز بوده و خواهد بود. نقش اصلی دانشگاه‌ها تمدن‌سازی بوده و این جریان از دانشگاه‌ها آغاز شده است. جریان گام دوم انقلاب در این راستا از دانشگاه‌ها انتظار ایفای نقش دارد.

وی افزود: دولت سیزدهم در جهت برنامه تحولی خود، آموزش عالی را مورد توجه قرار داده که نقش دانشگاه‌ها در آن قابل توجه است. همان‌گونه که تاکنون استان اصفهان در حوزه‌های مختلف پیشتاز بوده است در حوزه تحول علمی نیز می‌تواند پیش‌قدم باشد. در بیانیه گام دوم، علم و پژوهش یکی از سرفصل‌های مهم بوده و شیرازه آن تمدن‌سازی بوده که نیروی محرکه آن حوزه علم و پژوهش است.

معاون وزیر علوم گفت: سند تحول آموزش عالی شامل بخش‌هایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است. ارتقای سطح امید اجتماعی، مسئولیت‌پذیری ملی، سلامت معنوی و اشتغال‌پذیری دانشجویان ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب است.

عموعابدینی اضافه کرد: براساس آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان امروز بیکار هستند. دانشگاه‌ها امروز باید به سمت حکمت‌بنیان‌شدن حرکت کنند. ۵۰ درصد از شغل‌های فعلی تا ۵۰ سال آینده وجود نخواهد داشت؛ بنابراین دانشگاه حکمت‌بنیان نباید اکنون برای چنین شغل‌هایی دانشجو تربیت کند. باید به سمت ایجاد کارشناسی و کارشناسی‌ارشد حرفه‌ای مبنی بر نیاز صنعت حرکت کنیم و هم‌اکنون بورس صنعتی در برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله یزد در حال اجرا است.

پذیرش دانشجو باید براساس نیاز صنعت باشد

وی تصریح کرد: مأموریت‌های دانشگاه در طرح تحول به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شود. خدمت به جامعه و صنعت مأموریت عام دانشگاه‌ها است‌. براین اساس پذیرش دانشجو نیز باید براساس نیاز صنعت باشد. همچنین پذیرش دانشجوی استاد محور در مقطع دکتری برای ۲۰ درصد از ظرفیت دانشجویان سال آینده در این طرح اجرایی می‌شود.

معاون وزیر علوم گفت: افزایش توسعه‌یافتگی علوم و فناوری‌های نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور با تاکید بر علوم انسانی تحولی نیز ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب طرح تحول آموزش عالی است؛ در این طرح از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص‌بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال‌پذیری، تخصص‌گرا-اخلاق‌مدار و خانواده‌محور حرکت خواهیم کرد.

عموعابدینی اضافه کرد: پژوهش صرفاً معطوف به ارتقای جایگاه بین‌المللی به پژوهش نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور تغییر خواهد یافت. الگوی دانشگاه‌محور با الگوی جامعه‌محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی تغییر می‌کند و از یکسان‌انگاری در مأموریت‌های دانشگاه‌ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه‌مند مراکز علمی و پذیرش تنوع در مأموریت‌های محوله حرکت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در این طرح نباید «بین‌المللی خودمشروعیت‌بخش» بوده و باید به سمت دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهام بخش حرکت کنند.

معاون وزیر علوم گفت: ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، یکی از چالش‌های موجود بوده که طرح تحول برای رفع آن راهبردهایی ارائه کرده است. ایجاد شفافیت نهادی و تقویت انسجام بین‌بخشی در نظام حکمرانی آموزش عالی، تقویت هویت نهادی، خوداتکایی و تنوع هدفمند دانشگاه‌ها و ارتقای هوشمندی و هم‌پیوندی بین فرآیندهای اصلی توسعه آموزش عالی ازجمله این راهبردهاست.

عموعابدینی اضافه کرد: پاسخ‌گویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیازها و مسائل جامعه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ضعف در همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی نیز از جمله چالش‌های آموزش عالی است که راهبرد تسهیل، توسعه هدفمند و برنامه‌محور همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی برای آن ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی در طرح تحول دیده شده است و راهبردهای این سند با آن مطابق است، تصریح کرد: تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی-اسلامی، حکمت‌بنیان و همچنین حمایت از نخبگان از جمله طرح‌های راهبردی این سند است. زمان‌بندی این طرح دو سال بوده و باید به سرعت اجرایی شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: تفکیک شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی با محوریت تسریع در اقدامات تحولی و تفکیک و انسجام بخشی به فعالیت‌های شورای قانونی وزارت، تدوین برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت عتف و استقرار دبیرخانه آمایش آموزش عالی از جمله اقدامات کلیدی است که تاکنون برای اجرای این طرح انجام شده است.

کد خبر 596908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.