۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
سفره‌ای به قدمت یک قرن

سال‌ها است که مردمان برزک با نذر محصولات کشاورزی و برپایی سفره‌های رنگین در ماه محرم، حاجات خود را از امام حسین(ع) طلب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفره برکت با قدمتی بیش از یک قرن شانزدهم محرم همراه با سوگواری و عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) در برزک کاشان برگزار می‌شود. پهن کردن سفره برکت و برگزاری آئین مذهبی از رسوم کهن مردم برزک است که هر سال، روز ششم شهادت آقا امام حسین (ع) انجام می‌شود.

ارادت اهالی برزک به اهل بیت (ع) منحصر به زمان خاصی نیست و در طول سال نمایان است. زنان برزک با جمع‌آوری محصولات کشاورزی قسمتی از محصولات برداشتی را نذر سفره برکت امام حسین (ع) می‌کنند.

لیلا، یکی از زنان اهل برزک می‌گوید: از دوران کودکی خود به یاد دارم، موقع برداشت محصولات کشاورزی، مادرم قسمتی از آن را نذر سفره برکت و در صندوق خانه نگهداری می‌کرد. روز ششم آقا امام حسین (ع) محصولات را در سینی روی سر حمل می‌کرد، به مسجد می‌آورد و در سفره برکت می‌گذاشت.

فاطمه، از دیگر اهالی برزک که سینی خشکبار و محصولات کشاورزی را بر سر دارد، خاطرنشان می‌کند: از این آئین و مراسم معجزه‌های بسیاری دیدیم، سال گذشته از خداوند خواستم که چنان‌چه فرزندی به من عطا کند، قسمتی از محصولات گردو و بادام باغمان را برای سفره برکت کنار بگذاریم و اکنون فرزندی دو ماهه دارم.

سفره‌ای به قدمت یک قرن

رواج فرهنگ نوع‌دوستی با برپایی سفره برکت

سجاد قاسمی، شهردار شهر برزک درخصوص فرهنگ مردمان این دیار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این شهر از دیرباز دارای آداب و رسوم غنی مذهبی بوده است. این مردم با تلفیق حس نوع دوستی در رفتارهای مذهبی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را از خود دور کرده‌اند و در توسعه و پیشرفت شهر نقش مهمی دارند.

محمد مهرانفر، رئیس شورای شهر برزک نیز درخصوص قدمت این مراسم می‌گوید: آئین سنتی مذهبی سفره برکت با قدمتی بیش از یک قرن در ششمین روز شهادت امام حسین (ع) در بَرزُک کاشان برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این آئین سنتی، زنان برزک هفت کاسه و بشقاب از آجیل یا تنقلات بومی را در مجمع (سینی بزرگ) مسی قرار می‌دهند، روی سر می‌گذارند و در سفره‌ای مشکی که در داخل مسجد محله مصلی بَرزُک پهن شده است، می‌چینند.

رئیس شورای اسلامی شهر برزک تصریح می‌کند: داخل سفره‌های برکت در مسجد آجیل یا تنقلات محلی نظیر جوزغند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی، برگه قیسی، سیب قرار می‌دهند و اهالی برزک با قرائت سوره مبارکه یاسین آن‌ها را متبرک می‌کنند؛ سپس مشغول عزاداری می‌شوند.

برکات سفره برکت

احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان درخصوص ثبت این اثر ناملموس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اهالی برزک با اعتقاد به اینکه با آوردن محصولاتشان در سفره برکت محصول باغ‌هایشان پر برکت می‌شود، بسته‌هایی را میان عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) تقسیم می‌کنند.

وی می‌افزاید: روضه‌خوانی و گریه در رثای سالار شهیدان (ع) و ۷۲ یار باوفایش از برنامه‌های اصلی آئین سنتی مذهبی سفره برکت برزک است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان خاطرنشان می‌کند: آئین سنتی مذهبی سفره برکت برزک بیست‌ودوم آذرماه ۹۱ به شماره ۷۰۵ در فهرست میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسید.

دانایی اضافه می‌کند: ۴۰ اثر ناملموس فرهنگی در منطقه کاشان ثبت شده و در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آئین‌هایی عاشورایی است.

گزارش از فاطمه بصیرتی، خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 596823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.