علمدار جبهه‌ها به روایت فرماندهان دفاع مقدس

یکم شهریورماه، سالروز ولادت شهید حاج‌حسین خرازی است، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) که مدیریت و فرماندهی او و رشادت رزمندگانش به زعم بسیاری از فرماندهان ارتش و سپاه نقش کلیدی در موفقیت بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید حاج‌حسین خرازی، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، فرمانده توانا، مبتکر و جسوری بود که فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس به نیکی از او یاد کرده‌اند و مدیریت، خلاقیت و توانمندی این قهرمان حماسه‌ساز را ستوده‌اند.

حاج‌قاسم سلیمانی، سیدالشهدای جبهه مقاومت درباره شهید خرازی می‌گفت: «حسین سرلشکر نبود، حسین سرتیپ نبود، حسین حکم مسئولیت نداشت. حسین را کسی نیامد بر لشکر معرفی کند. حسین، خود معرّف لشکر بود. این‌قدر حجم تبعیت و اطاعت نسبت به او وجود داشته باشد. حسین یک عارف بود. حسین وقتی حرف می‌زد، اول به خودش جسارت می‌کرد بعد حرف می‌زد، خودش را کوچک می‌کرد. حسین بنیان‌گذار بود.»

شهید حاج‌احمد کاظمی، فرمانده لشکر ۸ نجف اشرف و یار و هم‌رزم حسین خرازی نیز درباره او گفته است: «حاج‌حسین خرازی، نمونه و رزمنده‌ای پرخروش و فرمانده‌ای مبتکر بود، به سرعت تصمیم می‌گرفت و خوب هم برنامه‌ریزی و عملیات را هدایت می‌کرد و در میدان مبارزه، تجربیات خوبی را کسب کرده بود، اغلب اوقات شخصاً به شناسایی می‌رفت، بدون ذره‌ای احساس خطر، می‌گفت ما از دیگر بسیجی‌ها عزیزتر نیستیم.

درست دو روز قبل از شهادتش دوستانه و به عنوان درد دل به من گفت: می‌خواهم یک موضوع را خصوصی به اطلاعت برسانم و بگویم که من خودم را از جهت شهید شدن کاملاً آماده کرده‌ام، سختی‌ها و ناراحتی‌های حاصل از جنگ را با رضای خاطر تحمل می‌کرد و هرگز لب به شکوه و گلایه نمی‌گشود. در هر شرایطی تصمیمش در جهت رضای خدا بود. به خاطر دارم در عملیات خیبر به ما اطلاع دادند که او به شدت مجروح شده و امیدی به زنده ماندنش نیست. با همه علاقه‌ای که به زیارتش داشتم، اما به علت درگیری در عملیات نتوانستم به عیادتش بروم و هر چند دورادور جویای حالش بودم و از احوالش خبر داشتم، با بی‌صبری منتظر فرصتی بودم تا بتوانم به دیدارش بروم، بعداً فهمیدم او هم منتظر من بوده است.»

شهیدعلی صیادشیرازی در سخنانی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۷۱ درباره شهید خرازی گفته است: «در قرارگاه صدای شهید خرازی را از بی‌سیم شنیدیم که می‌گفت اجازه بدهید با یک گردان وارد خرمشهر شویم، اما به او گفتیم، مگر می‌شود با یک گردان با چند لشکر روبه‌رو شد. به هر صورت او اصرار می‌کرد، ناخودآگاه به او اجازه دادیم، پس از ساعتی دوباره او با بی‌سیم گفت، عراقی‌ها تسلیم شدند و ما باورمان نمی‌شد، زیرا واقعاً این کار باورکردنی نبود که انجام دادند.»

سردار رحیم صفوی در مراسم وداع با فرمانده لشکر خود این چنین شهید خرازی را توصیف کرد: «این برادر عزیزمان حسین، بیست‌وسوم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ به کمیته دفاع شهری اصفهان آمد و من به او گفتم نگهبانی بلدی و او گفت من سربازی هم رفته‌ام به هر حال او از یک روز بعد از انقلاب فعالیت نظامی خود را شروع کرد و در جنگ‌های گنبد، کردستان و سپس سراسر جنگ تحمیلی با حضور مؤثر خود، تعیین‌کننده بود.»

سردار احمد غلام‌پور هم با اشاره به ایستادگی و شجاعت شهید حسین خرازی در عملیات فتح‌المبین گفته است: پیروزی در عملیات فتح‌المبین را مدیون شهید خرازی هستیم و این واقعیتی است که در صحبت از فتح‌المبین، به آن اشاره‌ای نمی‌شود و بی‌انصافی است، در واقع این پیروزی وضعیتی به وجود آورد که ما بتوانیم به‌سرعت به سراغ عملیات بیت‌المقدس برویم.»

کد خبر 596810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.