علت پیدایش قاره‌های زمین برخورد شهاب‌سنگ است

محققان دانشکده «علوم‌زمین و سیاره‌شناسی کرتین» طی جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که علت شکل‌گیری قاره‌های زمین، برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقات جدید محققان دانشکده علوم‌زمین و سیاره‌شناسی «کرتین (Curtin)» در ایالت بنتلی استرالیای‌غربی، شواهدی قوی به‌دست آورده است که نشان می‌دهد قاره‌های زمین در اثر برخوردهای شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکری شکل گرفته که به‌ویژه در طول یک میلیارد سال اول از تاریخ ۴.۵ میلیارد ساله سیاره زمین رایج بوده است.

تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه ایده شکل‌گیری قاره‌ها از محل برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر برای چندین دهه وجود داشته است، اعلام کرد که تاکنون شواهد محکمی برای حمایت از این نظریه وجود به‌دست آمده و طی جدیدترین تحقیقات، بررسی کریستال‌های کوچک معدنی «زیرکن (zircon)» از سنگ‌های «پیلبارا کراتون (Pilbara Craton)» در استرالیای‌غربی به‌عنوان بهترین بقایای پوسته باستانی زمین، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر پیدا شده است. نتایج این تحقیق دهم آگوست سال جاری در مجله Nature منتشر شده است.

تیم تحقیق اظهار کرد: مطابق با اثرات زمین‌شناسی برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر، مطالعه ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن در بلورهای زیرکن یک فرآیند «بالا به پایین» را نشان داد که با ذوب سنگ‌های نزدیک سطح شروع و پس از آن عمیق‌تر می‌شود. این تحقیقات ارائه‌دهنده نخستین شواهد محکمی هستند که نشان می‌دهد فرآیندهایی که در نهایت قاره‌ها را تشکیل دادند، مشابه با آنچه که باعث انقراض دایناسورها شد، با برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر آغاز شده است.

محققان بر این باورند که درک شکل‌گیری و تکامل مداوم قاره‌های زمین بسیار مهم است زیرا این خشکی‌ها میزبان اکثر زیست‌توده زمین، همه انسان‌ها و تقریباً منبع تمام ذخایر معدنی مهم سیاره هستند. مهم‌تر از همه این‌که قاره‌ها میزبان فلزات مهمی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند که کالاهایی ضروری برای فناوری‌های سبز نوظهور محسوب می‌شوند و برای انجام تعهدات بشر در راستای کاهش تغییرات آب‌وهوایی ضروری به‌حساب می‌آیند.

ذخایر معدنی ذکرشده نتیجه نهایی فرایندی است که به‌عنوان تمایز پوسته شناخته می‌شود و با شکل گرفتن نخستین توده‌های خشکی تشکیل شده که «پیلبارا کراتون» تنها یکی از انواع فراوان آن‌ها است. به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به سایر مناطق پوسته قاره‌ای باستانی زمین، الگوهایی مشابه با آنچه را نشان می‌دهد که در استرالیای‌غربی شناسایی شده است. تیم تحقیق در نظر دارد با آزمایش گسترده‌تر یافته‌های خود از این صخره‌های باستانی مدل‌های پیشرفته‌تری را ارائه دهد.