زائران اربعین بیش از زمان مورد نیاز در کربلا نمانند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با استناد به روایتی، از زائران اربعین حسینی خواست تا بیش از زمان مورد نیاز در کربلا نمانند و مردم عراق بتوانند به زائران بیشتری خدمت رسانی کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در نشست سراسری مسئولان کمیته‌های فرهنگی اربعین در حرم امام خمینی (ره) اظهار کرد: زیارت، در حقیقت اعلام حضور، میثاق، پیمان، همراهی و همگرایی است و زائر باید بر اساس روایات که می‌فرماید "زر فانصرف" (زیارت کن و سریع برگرد)، بعد از زیارت در آنجا زیاد نماند و بازگردد.

وی با بیان اینکه اربعین یک جریان بزرگ فرهنگی است و باید تلاش کرد بر رونق این مراسم افزود، ادامه داد: اربعین بستر فضائل اخلاقی است و هر کجای این مراسم درسی برای انسان است. ادامه این راه با حاکمیت فرهنگ زیارت و قدردانی و سپاسگزاری از خدمتگزاران مراسم اربعین یعنی مردم عراق امکان پذیر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، فعال‌تر شدن کارگروه‌های ایده‌پرداز و اطاق‌های فکر در خصوص اربعین را ضروری دانست و با اشاره به ضرورت شناسایی آسیب‌ها و راه‌های مقابله و برون رفت از آن گفت: ماندن بیش از زمان مورد نیاز، یک آسیب است که باید جلوی آن گرفته شود و در این صورت عراقی‌ها احساس خواهند کرد که به تعداد بیشتری از زائران اباعبدالله الحسین (ع) خدمت می‌کنند.

نواب در این مراسم که با حضور مسئولان کمیته‌های فرهنگی اربعین و رؤسای گروه‌های بانوان این کمیته در استان‌ها برگزار شد، افزود: پیاده روی اربعین به عنوان حرکتی نو و پدیده‌ای بسیار شگفت انگیز در جهان است. در روزگاری که برخی افراد به دنبال اهداف دیگری هستند، انسان‌های خدمتگزار در تلاشند تا برای زائران امام حسین (ع) ره توشه‌ای فراهم کنند تا از این سفر معنوی فیض بیشتر و بهتری را ببرند.

وی با اشاره به انتخاب شعار «انا من حسین» برای اربعین امسال گفت: انا من حسین یعنی اینکه پایداری دین با قیام و فداکاری خون مظلوم و یاران امام حسین (ع) شکل گرفت، یارانی که خالص بودند و با خون آنان درخت تناور دین رشد کرد. گاندی آزادی هند را مدیون الگوگیری از منش و شیوه مبارزاتی امام حسین (ع) می‌داند. ما باید برای صیانت و اعتلای این فرهنگ ارزشمند تلاش کنیم تا سال به سال از آسیب‌های آن کاسته و بر بالندگی اش افزوده شود.

زیارت اربعین تشکر کردن از انسان کامل

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه برخی از این راهپیمایی‌ها در اروپا و کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، گفت: راهپیمایی اربعین ویژگی دیگری دارد و آن تشکر کردن از انسان کامل است. چون زیارت تشکر کردن از انسان کامل است. زیارت اربعین، تجدید پیمان، رفتن خدمت امام معصوم، عرض ارادت و اعتقاد و تجدید میثاق با امام معصوم است ولی آن راهپیمایی‌ها این ویژگی را ندارد.

نواب خواستار بهره گیری از آزموده‌های گذشته و سعی در فراگیری آن در مناطق مشابه و وحدت جهت گیری، هماهنگی و هم افزایی و مراقبت در تلاش‌ها ی کلیه بخش‌ها شد و گفت: همه کمیته‌ها باید در یک جهت حرکت کنند تا هم افزایی به توان بیشتر و تأثیرگذاری فراوان‌تر در بخش‌های علمی، فرهنگی و اجرایی منجر شود.

وی با تاکید براینکه نباید موکب ها را شخصی، خانوادگی، منطقه‌ای و شهری کرد و عموم زائران باید بتوانند از آن استفاده کنند، از بزرگترها خواست که نقش پدری داشته باشند و هم سن و سال‌ها باهم برادرانه و خواهران با یکدیگر خواهرانه رفتار کنند.

ضرورت همراه بودن زیارت با تفکر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت زیارت همراه با تفکر را ضروری خواند و گفت: در این سفر انسان باید جای خود را جانمایی کند و ببیند اگر صحنه به هزار و چهار صد سال قبل بازگردد در کجا قرار می‌گیرد. اگر این روحیه را داشته باشیم که دنبال منافع شخصی بوده و بر روی اخلاق پای گذاریم مثل آن ساربانی خواهیم شد که انگشت امام (ع) را بخاطر انگشتر برید.

نواب با بیان اینکه اربعین باید در وجود انسان تأثیر داشته باشد، افزود: باید خود را بسنجیم که تا چه حد شبیه یاران امام حسین (ع) هستیم و اگر در کربلا بودیم کدام نقش و جایگاه را داشتیم. آن حضرت فرمود مردم بنده دنیا هستد و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند امّا وقتی به وسیله «بلا» آزموده شوند، دین‌داران اندک می‌شوند.

وی اضافه کرد: انسان باید به قدر توان خود کار و تعهد نماید و از بعهده گرفتن کارهای بزرگ که توان انجام آن را ندارد، بپرهیزد و این نکته باید در اربعین مورد توجه قرار گیرد. افرادی که در حال خدمت رسانی به زائران در مرزها و دیگر نقاط هستند، بدانند اگر زمینه زیارت دیگران را فراهم کنند، در صحن و سرای امام حسین (ع) هستند و ثواب بیشتری می‌برند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان لزوم توجه به اقامه نماز جماعت، قرائت و حفظ قرآن، برجسته کردن نام شهدا و زیارت به نیابت از شهدا را یادآور شد و گفت: در سفر اربعین، انسان خوب است زائر و خادم سایر زائران باشد، عراق را خانه خود بداند و به نظافت عمومی توجه کند.


کد خبر 596758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.