۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
ونک و معضلات پیش‌ رو

شهرداری ونک در تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، عمرانی و زیست‌محیطی برای پیشبرد اهداف خود و توسعه پایدار شهر بوده و در این مسیر با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ونک شهری در بخش مرکزی شهرستان سمیرم است که در ۱۹۰ کیلومتری اصفهان و ۳۳ کیلومتری سمیرم قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه‌های آن «چشمه ناز» است. این نگین ارزشمند در شش کیلومتری جنوب‌غربی شهر ونک با جاده‌های خاکی و در ۳۶ کیلومتری شهرستان سمیرم قرار دارد و با جلوه‌ای خاص، کمر کوه دو هزار متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند.

آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه‌ای کوچک، کمی بعد به رودخانه پر آب موسوم به «آب ونک» سرازیر می‌شود؛ رودخانه اخیر به سمت دشت ارمند پیش می‌رود تا در آنجا به کارون ملحق شود. به خاطر وجود آب این چشمه، اطراف آن از پوشش گیاهان مختلف پوشیده شده و یک منطقه‌ی فوق‌العاده سرسبزی را ایجاد کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.

شهرداری ونک با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، موقعیت مناسبی را فراهم کرده است تا هرساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. چشمه ناز جزو چشمه‌های آب معدنی سمیرم است که آبی خنک و گوارا دارد. در گفت‌وگو با حسین حاتمی‌زاده، شهردار ونک آخرین برنامه‌های شهرداری در راستای توسعه شهر، مدیریت زباله‌ها و ساماندهی شهر ونک را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

رفع معضل زباله‌های شهر ونک به کجا رسید؟

در راستای رفع معضل پسماند زباله‌های شهرستان، در کارگروه مدیریت پسماند مقرر شده که کار تفکیک و دفن اصولی و بهداشتی پسماند زباله شهر ونک توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به مرکزیت شهرداری سمیرم انجام شود که پس از جانمایی و اجرای طرح به صورت هفتگی زباله تحویل می‌دهیم.

بودجه شهرداری ونک در سال ۱۴۰۱ بر چه مبنایی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری ونک برمبنای پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در سه ماهه نخست سال جاری ۳۰ درصد آن محقق شد. براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ شهر ونک ۱۶۶۶ نفر جمعیت دارد، در بودجه ۱۴۰۱ سهم هر شهروند سه میلیون تومان تعریف شده است.

چه میزان قیر در سال جاری به شهرداری تخصیص یافته است؟

۹۲ تن قیر در سال جاری به شهرداری ونک تخصیص یافته است، اما به دلیل نبود منابع مالی داخلی امکان تبدیل قیر به آسفالت نیست و این موضوع معضل بزرگی برای شهرداری‌های کوچک از جمله شهرداری ونک است. از طریق استانداری اصفهان پیگیری‌هایی در مجلس شورای اسلامی انجام شده است که تفویض اختیار به شهرداری‌های کوچک محول شود تا بتوانیم کوچه‌های شهر را با این میزان قیر آسفالت کنیم.

مهم‌ترین معضل شهرداری ونک چیست؟

نبود درآمد پایدار، مهم‌ترین مشکل شهرداری ونک است. درآمد شهرداری ونک از محل ارزش افزوده، عوارض محلی و پروانه ساختمانی تأمین می‌شود. یکی از دغدغه‌های شهرداری و شورای شهر ونک، جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف است؛ جلسات متعددی با همین محوریت برگزار کردیم تا در کنار جذب سرمایه‌گذاران جدید بتوانیم مشکل سرمایه‌گذاران گذشته را برطرف کنیم و بسیاری از پروژه‌های اجرایی را با سرعت عمل و دقت نظر به سرانجام برسانیم.

نقاط گردشگری شهر ونک نام ببرید؟

به منظور جذب گردشگر لازم است زیرساخت‌هایی در این مکان‌ها اجرا شود. چشمه ونک، امام‌زاده معصومه خاتون و زین‌بن‌علی (ع) از نقاط گردشگری شهر ونک هستند که برای ساماندهی این مکان‌ها، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا چشمه ونک به شهرداری واگذار شود.

بن‌بست بودن شهر، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که موجب رویگردانی گردشگران می‌شود. دوره بازگشت سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت می‌شود و این موضوعی است که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ورود پیدا نمی‌کند.

شهر ونک چه میزان بافت فرسوده دارد؟

از ۸۰ هکتار وسعت شهر پنج هکتار آن بافت فرسوده است، کوچه‌های محل بافت فرسوده از محل بازآفرینی آسفالت شدند.

پروژه‌های در دست اجرای شهرداری ونک چیست؟

شش پروژه ازجمله میدان ورودی شهر ونک، ساماندهی آرامستان، احداث گلخانه و انتقال آب فضای سبز و طرح گردشگری چشمه ونک در دست اجرا بوده و برای تکمیل هریک از این پروژه‌ها نیاز به پنج میلیارد تومان اعتبار است که در توان شهرداری نیست.

کد خبر 596740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.