توافق در نوبت انعطاف آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم» نوشت: در سال گذشته با سبقت گرفتن درآمد خانوارها از هزینه‌ها، وضعیت اقتصادی مردم بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد. گزارش جدید مرکز آمار ایران از هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میزان درآمد خانوار در سال گذشته نسبت به هزینه‌ها، بیشتر بوده و در برخی استان‌ها نیز درآمدها از ۱۰۰ میلیون تومان در سال عبور کرده است.

طبق داده‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار، هزینه کل خالص سالانه خانوار شهری در سال ۱۴۰۰ به ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه ناخالص نیز ۹۴ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان بوده که هزینه‌های خالص به میزان ۴۸,۹ درصد و هزینه‌های ناخالص نیز ۴۸,۳ درصد نسبت به سال ۹۹، افزایش داشته است.

بررسی ارقام ارائه شده در بخش هزینه‌های کل خانوار شهری برای سال ۹۹ نیز نشان می‌دهد که میزان هزینه خالص خانوار در این سال ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان و هزینه‌های ناخالص نیز ۶۳ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان بوده است. این درحالی است که در بخش مربوط به درآمد خانوار شهری ارقام حاکی از رشد بالایی است، به طوری که درآمد سالانه هر خانوار شهری کشور در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۱۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان بوده که نشان‌دهنده رشد ۵۰,۵ درصدی درآمدها در این سال است.

در سال ۹۹ میزان درآمد خانوار شهری کشور ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان بوده است. بدین ترتیب مقایسه درآمد و هزینه خانوارهای شهری در این سال نشان از دخل و خرج مثبت آنها دارد به طوری که درآمد سالانه خانوارها بیش از ۲۰ میلیون تومان از هزینه‌ها بیشتر بوده است.

محاسبه ماهانه میزان درآمد خانوارهای شهری نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته هر خانوار به صورت متوسط ماهانه ۹ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان درآمد داشته است، در حالی که این رقم در سال ۹۹ به میزان ۶ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان بود. با این وجود، متوسط درآمد ماهانه در برخی استان‌ها مانند تهران رقم ۱۳ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به متوسط کشوری، فاصله قابل توجهی دارد.

 توافق در نوبت انعطاف آمریکا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق در نوبت انعطاف آمریکا» نوشت: قرار بود ایران تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ بدهد؛ کاری که دیشب، قبل از ساعت صفر موعد اعلامی انجام شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیروز در یکی از خوشبینانه‌ترین موضع‌گیری‌های خود که نماینده روسیه را واداشت از تعبیر «سیگنال‌های دلگرم‌کننده» برایش استفاده کند، گفت که او و همکارانش در وزارت خارجه خودشان را متعهد می‌دانند مأموریت سپرده شده را «به نقطه توافق» برسانند، ولی «نقطه توافق عزتمند».

او با چنین چشم‌اندازی گفت که «اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم.» پاسخ ایران به متن توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام، دیشب، قبل از ساعت مقرر، به اروپا ارائه شد.

از هفته قبل که مذاکرات در وین متوقف و هیئت‌های دیپلماتیک به پایتخت‌ها برگشته‌اند، این متن در تهران بررسی شده و آن‌گونه که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم گفته، قرار شد قبل از ساعت ۱۲ دیشب برای اروپا ارسال شود.

امیرعبداللهیان دیروز فرصت مراسم روز خبرنگار را که امسال با چند روز تعویق برگزار شد، غنیمت شمرد تا سیاست خارجی دولت جدید و نتایج آن را تشریح کند و البته در این بین، صحبت‌های او درباره توافق احتمالی از همه مهم‌تر بود.

وزیر خارجه گفت: «تیم (مذاکره‌کننده ایران) با نگاه به اینکه می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرف‌نظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تأمین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو اینکه دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تأیید می‌کنند. بله تا اینجا را توانستیم بگیریم از این به بعد را نتوانستیم بگیریم.»‌

به گفته وزیر خارجه، یکی از دلایلی که تا الان (مذاکرات) طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز ایستادیم و برایمان مهم است روی خطوط قرمزی که درباره آن منطق داریم بایستیم، روی بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.»

 توافق در نوبت انعطاف آمریکا

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدرسه سازی برای «ژینا» های ایران» نوشت: اگرچه رفع محرومیت به ویژه در حوزه آموزشی، وظیفه دولت‌ها بوده و هست، اما نقش پررنگ مجموعه‌هایی مانند بنیاد برکت و جامعه خیران مدرسه‌ساز را هرگز نمی‌شود نادیده گرفت؛ دو مجموعه‌ای که ثمره تلاش‌هایشان، نجات هزاران دانش‌آموز از فقر امکانات آموزشی بوده و مسیر زندگی شأن را تغییر داده است.

سال ۸۶ بود که در راستای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب به رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت تأسیس شد تا توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را دنبال کند.

این هدف کلان، برگرفته از همان دستور رهبر انقلاب به رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که در آن فرموده بودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چقدر خوب است هزار نقطه، آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید» (به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد برکت).

این بنیاد با همین هدف و چشم‌انداز، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مدنظر آغاز کرد؛ توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌محور در مشارکت با کارآفرینان بومی، احیای کارگاه‌های تولیدی، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، اجرای بیش از ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی خُرد و خانگی، اجرای طرح‌های جامع پیشرفت منطقه‌ای در ۲۵ نقطه هدف برای پوشش ۳ هزار روستا، ساخت ۱۳۲۰ مرکز فرهنگی و مذهبی شامل مسجد، حسینیه، خانه عالم، حوزه علمیه، مصلی و دارالقرآن، ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی محرومان، مشارکت با وزارت بهداشت در تکمیل ۱۴ بیمارستان و ۲۳۰ مرکز و خانه بهداشت، تکمیل ۵۶۵ پروژه آب‌رسانی روستایی و البته عقد قرارداد همکاری با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس برای ساخت ۲۰۰۰ مدرسه، ۱۸۰۰ مدرسه ساخته شد.

 توافق در نوبت انعطاف آمریکا

کد خبر 596674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.