وضعیت افغانستان، نماد شکست سیاست‌های آمریکا

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه خروج آمریکا از افغانستان به آبرو اعتبار این کشور در افکار عمومی آسیب وارد کرد، ‌گفت: آمریکایی‌ها مجبور به خروج از افغانستان شدند زیرا نتوانستند برنامه‌های خود را در افغانستان محقق کنند و از این صریح‌تر نمی‌توان شکست سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را اعلام کرد.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سالگرد خروج آمریکا از افغانستان اظهار کرد: خروج آمریکا از افغانستان به آبرو، اعتبار و جایگاه این کشور در افکار عمومی منطقه آسیب وارد کرد و حتی بررسی رسانه‌های آمریکا نشان می‌دهد که تعداد زیادی از تحلیلگران، کارشناسان و مقامات سیاسی سابق یا کنونی آمریکا خروج نیروهای این کشور از افغانستان را نماد شکست و سرشکستگی این کشور در پیشبرد اهداف خود در کشوری مانند افغانستان ارزیابی می‌کنند.

وی ترک افغانستان را موجب فشار دوچندان به دولت بایدن دانست و افزود: در سطح منطقه نیز همین شرایط حاکم است و متحدان آمریکا، این اتفاق را به عنوان یک نشانه‌ای از قابل اعتماد نبودن این کشور مطرح کردند که متحدان خود را یاری نمی‌کند و در مواقع خطر متحدان خود را تنها می‌گذارد. بنابراین طبیعی است که این شرایط وجهه آمریکایی‌ها را در سطح بین‌المللی خدشه‌دار کرده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتقادات متحدان عرب ایالات متحده مانند عربستان، کویت و امارات از شیوه ترک افغانستان گفت: قابل اعتماد نبودن آمریکا موضوعی است که به صراحت در رسانه‌های کشورهای متحدان عربی اعلام می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که به طور کلی این جریان به وجهه آمریکا آسیب رساند و سبب پایین آمدن جایگاه این کشور بین هم‌پیمانان خارجی و مردم داخل ایالات متحده شد.

وی درباره دلایل خروج شتاب‌زده از افغانستان نیز تاکید کرد: آمریکایی‌ها مجبور به خروج از افغانستان شدند زیرا نتوانستند برنامه‌های خود را در این کشور محقق کنند و از این صریح‌تر نمی‌توان شکست سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده را اعلام کرد.

کد خبر 596670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.