ضمانت اشتغال در طرح دوگانه فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان/فعالیت ۳۱۰۰ آموزشگاه آزاد

مدیرکل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در طرح آموزش دوگانه، به طور صددرصد ضمانت اشتغال وجود دارد، گفت: در این طرح ابتدا شغل را پیدا می‌کنیم و سپس آموزش‌های لازم به مهارت‌آموزان داده می‌شود.

آرش اخوان‌طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حدود ۳۱۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به ضعف بودجه کشور و رشد سریع تکنولوژی در بازار، دولت قادر به انجام به‌روزرسانی مراکز آموزش به طور مداوم نیست، سال‌های زیادی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با مشکلات اعتباری بسیار شدید مواجه بوده است و بیشتر کارگاه‌های کشور از تجهیزات بسیار ضعیف برخوردار هستند.

استفاده از ظرفیت صنایع در مدل آموزش دوگانه

وی تصریح کرد: در اصفهان مدل آموزش دوگانه بررسی و ارائه شد تا از ظرفیت صنایع و صنوف مانند کشورهای موفق دنیا استفاده شود؛ با این نگاه در این طرح دوگانه، آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استان به طور کامل به روز است زیرا از ظرفیت تجهیزات مستقر در صنایع و صنوف استفاده می‌کنیم.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در این مدل، کارآموزی در محیط کار واقعی انجام می‌شود، ادامه داد: در حال تلاش برای گسترده‌تر کردن آموزش‌های دوگانه سازمان و مهارت آموزی‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: مربیان سازمان موظف هستند حداقل دو دوره در سال در دوره‌های بازآموزی شرکت و اطلاعات خود را به روز کنند، همچنین در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اساتید و مربیان با اصناف و صنایع آشنا شده و به طرح کاربینی مشاغل می‌روند.

۶ تا ۷ هزار استاندارد شایستگی شغلی

اخوان اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای استان بالغ بر شش تا هفت هزار استاندارد شایستگی شغلی دارد که به هر فردی که خواهان اجرای این شغل‌ها باشد مجوز داده می‌شود، در برخی از استانداردهای مانند رشته‌های های تک، شرط مدرک تحصیلی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در قالب تورهای مهارتی دانش‌آموزان به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌آیند و مراکز و کارگاه‌ها را از نزدیک بازدید می‌کنند تا با مشاغل و حرفه‌های مختلف آشنا شوند و اگر علاقه‌مند بودند به جای رفتن به دانشگاه جذب یکی از مهارت‌ها شده و شغلی برای خود پیدا می‌کنند.

لزوم کاهش مدرک‌گرایی در کشور / رشته‌های دارای بازار کار خوب

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سعی داریم فرهنگ مهارت‌آموزی را در کشور جا بیندازیم تا مدرک‌گرایی در کشور کاهش یابد و جوانان به سمت مشاغل سوق پیدا کنند، افزود: برخی از رشته‌ها مانند آسانسور، تعمیرات پکیج، جوشکاری، اتوماسیون و کسب و کارهای دیجیتال بازار خوبی دارند.

وی تاکید کرد: در رشته‌های فنی، جمعیت بیشتر سازمان مردان هستند اما هم‌اکنون در نائین کارخانه‌ای راه‌اندازی شده که ۳۵ نفر زن آموزش‌دیده سازمان در شغل‌های تراشکاری و فرزکاری این کارخانه مشغول به کار شده‌اند و در واقع کارخانه را خانم‌ها اداره می‌کنند.

استقبال رشته‌های صنایع غذایی و فناوری اطلاعات

اخوان با بیان اینکه زنان از رشته‌های صنایع غذایی استقبال بیشتری می‌کنند، تصریح کرد: طراحی پوشاک، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و کافی‌شاپ دیگر رشته‌هایی است که زنان از آن استقبال بیشتری می‌کنند.

وی افزود: سازمان ظرفیت لازم برای ارائه تسهیلات را ندارد اما اگر فردی دارای شرایط ویژه بوده و خواهان دایر کردن مجوز آموزشگاه باشد مجوزهای لازم به وی ارائه می‌شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در طرح آموزش دوگانه، به طور صددرصد ضمانت اشتغال وجود دارد، گفت: زیرا در این طرح ابتدا شغل را پیدا می‌کنیم و سپس آموزش‌های لازم به کارآموزان داده می‌شود. در دوره‌های عادی نیز به طور میانگین حدود ۳۰ درصد کارآموزانی که به سازمان مراجعه می‌کنند مهارتی که فرا می‌گیرند برای آنها منجر به اشتغال می‌شود.

وی تاکید کرد: برای ایجاد فرهنگ مهارت آموزی در کشور تمام دستگاه‌های کشور باید به شیوه هم‌افزایی همکاری لازم را داشته باشند زیرا بهترین چیزی که می‌تواند کشور ما را نجات دهد مهارت آموزی است.

کد خبر 596661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.