۱۱۰۰ میلیارد خسارات ناشی از سیل در استان اصفهان/لزوم اختصاص اعتبار به پیشگیری از سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جمع‌بندی خسارات سیل ناشی از فعالیت سامانه بارشی مانسونی مردادماه در استان یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۰۰ میلیارد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت هوای استان تا فردا _دوشنبه بیست‌وچهارم مردادماه_ اظهار کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی تا امروز در مناطق جنوب و شرق استان مانند نائین، ورزنه، شهرضا، دهاقان وزش تندباد و گردوغبار خواهیم داشت و از پنجشنبه و جمعه این هفته هم وزش تندباد و خیزش کانون‌های گرد و غبار در مناطق ذکر شده پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر در شهرستان فریدون‌شهر و سیلابی شدن مسیل‌ها، تصریح کرد: این بارش‌ها در منطقه پشتکوه اول بخش موگوئی شهرستان فریدون‌شهر بین روستای رودبار و ونیزان باعث رانش زمین و مسدود شدن مسیر آب به دلیل ریزش بخشی از کوه شده بود؛ این موضوع برای پیگیری به وزارت نیرو اعلام شد که با هماهنگی یک بالگرد و بازدید یک تیم فنی، این مناطق صعب‌العبور به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت. با این وجود به امور عشایری منطقه اعلام کردیم دام‌ها، عشایر و گردشگران در این مناطق حضور نداشته باشند.

جمع‌بندی خسارت سیل ناشی از فعالیت سامانه بارشی مانسونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه جمع‌بندی خسارت سیل ناشی از فعالیت سامانه بارشی مانسونی مردادماه استان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: از این مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت مربوط به بخش کشاورزی بود که خساراتی به قنوات، خطوط لوله انتقال آب کشاورزی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، دام‌ها و چادرهای عشایری، شبکه آبیاری زهکشی، کولونی‌های زنبور عسل وارد کرد.

وی با اشاره به خسارات وارد شده سیلاب‌های اخیر به راه‌های استان، تاکید کرد: به ۹۸ کیلومتر از راه‌های استان و ۶۱ پل توسط سامانه مانسونی آسیب وارد شد که در این بخش گزارش‌ها جمع‌بندی شد، خساراتی نیز در حدود ۴۰ میلیارد تومان به بخش مسکن وارد و بیش از ۱۸ شهرستان تحت تأثیر این سامانه قرار گرفت.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خسارات افراد به شرکت‌های بیمه اعلام شد، گفت: بانک کشاورزی موظف شد اقدامات مربوط به بیمه را پیگیری و ارزیابی کند، کمیته امداد حضرت امام (ره) و شرکت‌های بیمه‌ای درمورد اماکن مسکونی فعال شده‌اند تا از ظرفیت‌های بیمه خود استفاده کنند، گزارش مابقی کسانی هم که بیمه نبوده‌اند به تهران ارسال شده تا متناسب با مصوبه هیئت دولت خسارت پیگیری و انجام شود.

وی اضافه کرد: علت بروز این سیلاب‌ها خشکسالی سال‌های اخیر، از بین رفتن پوشش گیاهی، کم شدن نفوذپذیری زمین و ایجاد روان آب‌ها، احداث پل‌هایی که توانایی عبور سیلاب را از خود ندارند، تصرف حریم بستر رودخانه‌ها بوده است. توصیه‌ها و ابلاغ‌هایی در این زمینه صورت گرفته تا اقداماتی در خصوص کاهش خسارت‌های سیل صورت بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: به ادارات راهداری، شهرداری‌ها، منابع طبیعی، آبخیزداری، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اعلام شد تا رودخانه‌ها ساماندهی، راه‌ها از گل و لای تخلیه، تخلیه نخاله‌ها از دهانه رودها و پل‌ها انجام و سایر اقدامات لازم عملی شود. عوامل مختلف استان و ادارات درگیر نیز طی این مدت آبگرفتگی‌ها را رفع، تخلیه آب از منازل و مغازه‌ها را انجام و راه‌های اصلی را باز کردند.

لزوم اختصاص اعتبار به موضوع سیل توسط وزارت نیرو

وی خاطرنشان کرد: قرار شد وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه پیگیری‌های لازم را انجام و اعتبارات ویژه‌ای برای استان اصفهان به منظور کنترل و پیشگیری از سیل درنظر بگیرند تا سیلاب‌ها کنترل و ذخیره شوند. بر طرح‌های آبخیزداری تاکید ویژه‌ای داریم در استان اصفهان مطالعات طرح‌های آبخیزداری انجام شده و بیش از یک میلیون هکتار از این مطالعات آماده شده و نیاز است ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها به استان اصفهان برای کنترل سیل و تغذیه سفره‌های زیرزمینی درنظر گرفته شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خشکسالی و سیل دو روی یک سکه هستند، افزود: لازم است اعتبارات ویژه‌ای برای این منظور در کشور تخصیص داده شود، سیل امسال در کشور نشان داد که باید یک بار برای همیشه وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مراتع و آبخیزداری کشور اعتبارات ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، احداث سیل بند، کنترل سیل و ذخیره روان آب‌ها درنظر گرفته شوند.

وی با بیان اینکه لازم است از اعتبارات به جای بازسازی، برای پیشگیری از وقوع سیلاب استفاده شود، گفت: تجارب سیلاب‌های اخیر نشان می‌دهد اجرای این طرح‌ها در خشکسالی‌های کشور بسیار اثربخش بوده و می‌تواند به تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی کمک کرده و از شدت آسیب‌های ناشی از سیلاب بکاهد.

کد خبر 596598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.