مزایای ساختمان‌های پایدار

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساختمان‌های دارای معماری پایدار، مزایای مختلفی در ابعاد محیطی، اقتصادی و اجتماعی دارد، گفت: گواهی ساختمان پایدار به سازه‌هایی ارائه می‌شود که موارد الزامی و اختیاری ساختمان سبز را در قالب یک سیستم امتیازدهی رعایت کرده باشد.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: «معماری پایدار» نوعی رویکرد است که در شهر به تکنیک‌هایی در زمینه طراحی و معماری همسو با ایده‌های زیست‌محیطی می‌پردازد و در ذیل آن، ساختمان پایدار قرار دارد که فرایندی در راستای افزایش کیفیت ساختمان‌ها است و تأثیرات منفی آنها بر روی سلامت انسان و محیط از طریق مکان‌یابی بهتر، طراحی، ساخت، اجرا و نگهداری چرخه ساختمان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: ساختمان‌ها با معماری پایدار، مزایای مختلفی در ابعاد محیطی، اقتصادی و اجتماعی دارد و در بعد محیطی نیز مزایایی همچون استفاده بهینه از انرژی، آب و دیگر منابع طبیعی و حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها در آنها وجود دارد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساختمان‌های پایدار از لحاظ مزایای اقتصادی بر کاهش هزینه‌های اجرایی و بهبود بهره‌وری در ساختمان تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: از مزایای اجتماعی ساختمان‌ها با معماری پایدار، می‌توان به بهبود کیفیت زندگی، سلامت، آسایش ساکنان و کمک به مباحث اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و مدیریت شهری اصفهان نیز بر موضوع گواهی ساختمان پایدار که برچسب انرژی داشته باشد، تاکید دارد.

وی اضافه کرد: گواهی ساختمان پایدار به ساختمان‌هایی ارائه می‌شود که موارد الزامی و اختیاری ساختمان سبز را در قالب یک سیستم امتیازدهی رعایت کرده باشد که در این راستا شهرداری اصفهان اقدامات مختلفی از جمله مباحث زیست‌محیطی مربوط به استفاده از انرژی‌های خورشیدی و آبگرمکن خورشیدی که مصوبه شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۵ را دریافت کرده است، انجام داده است.

بازچرخانی آب‌های خاکستری در ساختمان‌های پایدار

پرهیز با بیان اینکه در حال حاضر در پروانه ساختمان‌های جدید، موضوع استفاده از آبگرمکن خورشیدی لحاظ و آموزش‌های لازم به مالک ارائه می‌شود، گفت: موضوع تأثیرگذار دیگر در ساختمان‌های پایدار، استفاده از آب‌های خاکستری است که با توجه به قرارگیری ایران روی کمربند کم‌آبی، نیاز است در ساختمان‌های جدیدالاحداث این موضوع رعایت شود و بازچرخانی آب‌های خاکستری را داشته باشیم که در این خصوص شورای اسلامی شهر اصفهان مصوبه مربوطه برای استفاده از این آب‌ها را دارد که برای گروه‌های ساختمانی «د» در مرحله بعد نیاز است که این مصوبه در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در خصوص بازچرخانی آب‌های خاکستری انجام شده، این است که با همکاری شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت آبفای استان، سندی تهیه شده است و به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان افزود: از دیگر شاخص‌هایی که نیاز است در ساختمان‌های پایدار لحاظ شود، رعایت مقررات ملی ساختمان و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در جداره‌های ساختمان است که روی امتیازدهی ساختمان‌های پایدار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر شاخص‌های ارزیابی معماری پایدار، بهینه‌سوزی سیستم‌های الکتریکی است که بهره‌گیری از سیستم‌هایی با راندمان و بهره‌وری انرژی بالا و دارای برچسب انرژی و استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مطلوب برای ساختمان‌های پایدار می‌تواند برای این ساختمان‌ها امتیازآور باشد.

کد خبر 596502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.