کاهش نرخ ولادت در استان اصفهان/روند سالمندی روی مرز ۱۲ درصد

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه روند سالمندی در برخی شهرستان‌ها از مرز ۱۲ درصد گذشته و در استان اصفهان به مرز ۱۲ درصد رسیده است که نشان از شروع سالمندی در استان دارد، گفت: برای فرزندان دارای مادران ایرانی و پدران غیرایرانی، حدود دو هزار و ۱۳۰ شناسنامه صادر شده است.

حسین غفرانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: جمعیت استان اصفهان طی سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر شامل حدود دو میلیون و ۵۲۱ هزار خانم و دو میلیون و ۵۹۹ هزار آقا بوده است، ۸۸ درصد این جمعیت ساکن شهر و ۱۲ درصد آن ساکن روستا بوده و ۳۶۱ هزار نفر نیز دارای سن بالای ۶۵ سال بوده‌اند.

وی افزود: دو میلیون و ۴۴۸ هزار نفر از جمعیت مذکور شامل افراد میانسال بوده و مابقی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که نشان از این دارد که جمعیت استان در آستانه ورود به فاز نخست پیری است، فاز نخست پیری طی سال‌های ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ به فاز اصلی پیری تبدیل می‌شود و ۳۰ درصد جمعیت جوان اکنون جامعه را به سالمند تبدیل می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: روند سالمندی در برخی شهرستان‌ها از مرز ۱۲ درصد گذشته و در استان اصفهان به مرز ۱۲ درصد رسیده است که نشان از شروع سالمندی در استان دارد. نرخ ناخالص ولادت سالانه در چندسال گذشته با کاهش محسوسی مواجه بوده است و نرخ ولادت که زمانی در استان اصفهان ۴۰ در هزار بوده، سال گذشته به ۱۱ در هزار رسیده است.

وجود نگرانی‌ها برای وجود طلاق و کاهش ازدواج

وی اضافه کرد: نرخ رشد سالانه ولادت استان اصفهان در سرشماری دوره‌ای که باید ۲.۱ باشد تا نرخ طبیعی جمعیت را نشان دهد به زیر یک در استان رسیده است که اگر در طول چندسال باقی مانده و در طول عمر پنجره طلایی جمعیت، اقدامی در راستای افزایش آن صورت نگیرد، مابقی پنجره جوانی نیز از دست خواهد رفت.

غفرانی گفت: گرچه رشد طلاق و کاهش ازدواج در طول یک تا دو سال اخیر آرام‌تر شده است اما همچنان نگرانی‌ها برای وجود طلاق، کاهش ازدواج، محدودیت‌ها برای امر ازدواج و میانگین سن ازدواج که درحال‌حاضر ۲۹ سال برای آقایان و ۲۴ سال برای خانم‌ها است، وجود دارد.

مرتفع شدن عقب‌افتادگی‌ها در صدور کارت ملی

وی ادامه داد: نمی‌توان میزان ازدواج و طلاق را در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان با تفکیک بیان و به آن‌ها استناد کرد؛ چراکه برخی شهرستان‌ها فاقد دفتر ازدواج و طلاق هستند و افراد ساکن این شهرستان‌ها برای ثبت ازدواج یا طلاق به شهرستان‌های دیگر مراجعه می‌کنند اما به علت وجود ثبت احوال در همه شهرستان‌ها، دقیق‌ترین آمار قابل استناد ارائه می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه نرخ تولد و فوت به حجم جمعیت حاضر در هر شهرستان باز می‌گردد، اظهار کرد: گلایه‌های مردم درخصوص کارت‌های ملی، گلایه‌های برحقی بوده است و با توجه به محدودیتی که در صدور و چاپ کارت ملی هوشمند پیش آمده بود، طی سال‌های گذشته مردم از لحاظ صدور و تحویل آن با فاصله‌ای مواجه شدند.

وی افزود: این موضوع به صورت کشوری در حوزه ثبت احوال حل شده و عقب‌افتادگی‌های صدور کارت ملی درحال مرتفع شدن است و مسئولان سازمان با جدیت کامل درصدد رفع نهایی این مشکل هستند.

صدور شناسنامه برای فرزندان پدران غیرایرانی / پرتکرارترین اسامی

غفرانی ادامه داد: در راستای ماده واحده صدور شناسنامه برای فرزندان دارای مادران ایرانی و پدران غیرایرانی که به صورت قانونی و از طریق سامانه اداره کل امور اتباع ثبت‌نام کرده‌اند، حدود دو هزار و ۱۳۰ شناسنامه صادر شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۳ دفتر پیشخوان در شهر اصفهان، تصریح کرد: شهروندان در سطح شهر اصفهان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، درخواست خود را مبنی بر تعویض شناسنامه یا گرفتن شناسنامه المثنی ثبت می‌کنند و سپس شناسنامه صادر و از طریق پست به درب منازل فرستاده می‌شود؛ درصورت نبود دفتر پیشخوان در یک شهرستان شهروندان باید مستقیم به ادارات ثبت احوال مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه به طور کلی اسامی محمد و علی برای مردان و اسامی فاطمه و زهرا به عنوان پرتکرارترین نام‌ها ثبت شده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته نیز اسامی مذهبی بیشترین فراوانی را داشته است. در سال گذشته اسامی امیرعلی، علی، حسین، امیرحسین، فاطمه و حلما پرتکرارترین اسامی بوده است.

کد خبر 596489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.