۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
تصاویر جدید جیمزوب بیانگر چیست؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: عکس فوری که توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب گرفته شده است، چشم‌‎اندازی را درمورد اتفاقاتی که در گذشته برای کهکشان Cartwheel رخ‌داده و آنچه که در آینده اتفاق می‌افتد، ارائه می‌کند.

نگار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی چند روز گذشته توسط جیمزوب تصویری از کهکشان چرخ گاری و کهکشان‌های همراهش منتشر شد، اظهار کرد: این تصاویر توسط ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) و مادون قرمز نزدیک (NIRcam) گرفته شده است.

وی افزود: این تصاویر ترکیبی در مقایسه با تصاویر خالص ابزار مادون قرمز نزدیک (NIRcam) جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: کهکشان Cartwheel در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی مجسمه‌ساز قرار گرفته است و بسیار شبیه چرخ یک گاری مشاهده می‌شود که ظاهر غیر معمول آن نتیجه برخورد سریع بین کهکشان مارپیچی بزرگ و کوچک است.

وی تصریح کرد: این کهکشان از دو حلقه درونی روشن و بیرونی فعال تشکیل شده است که هر دو مانند امواج ضربه‌ای از مرکز برخورد به سمت بیرون منبسط می‌شود؛ علی‌رغم این انبساط بسیاری از ویژگی‌های کهکشان مارپیچی بزرگ که قبل از برخورد وجود داشت مانند بازوهای چرخان باقی‌مانده است.

ناسخیان اشاره کرد: در میان چرخش‌های قرمز گرد و غبار، نقاط آبی رنگی بسیاری نیز وجود دارد که نشان‌دهنده ستارگان منفرد یا حفره‌های تشکیل ستاره در این کهکشان است.

وی در رابطه با تصاویر گرفته‌شده توسط جیمز وب گفت: این عکس فوری که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است چشم‌‎اندازی را در مورد اتفاقاتی که در گذشته برای کهکشان Cartwheel رخ‌داده و آنچه که در آینده اتفاق می‌افتد، ارائه می‌کند.

این منجم و ستاره‌شناس افزود: نور مادون قرمز میانی ثبت شد توسط MIRI نشان می‌دهد که ابرهای غبارآلود این کهکشان سرشار از هیدروکربن‌ها و سایر ترکیبات شیمیایی سیلیکات است؛ این ابزار از ستارگان جوانی که در گرد و غبار پنهان‌شده است نیز رونمایی کرد.

کد خبر 596455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.