تفاوت تلسکوپ رادیویی و نوری چیست؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: تفاوت ستاره‌شناسی رادیویی با نوری در نوع تلسکوپ‌ها است؛ درواقع تلسکوپ‌های مادون قرمز و نور مرئی تقریباً مشابه یکدیگر است، اما در تلسکوپ رادیویی آینه و شیشه مشاهده نمی‌شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ‌ها براساس نوع کارکرد دسته‌بندی می‌شود، اظهار کرد: برخی از تلسکوپ‌ها در محدوده نور مرئی فعالیت می‌کند و تحت عنوان تلسکوپ‌های نوری شناخته می‌شود.

وی افزود: نوع دیگری از تلسکوپ‌های نوری مخصوص طیف فروسرخ است و امواج بالاتر را شناسایی می‌کند، اما جدا از تلسکوپ‌های نوری گونه دیگری از تلسکوپ‌ها وجود دارد که به عنوان تلسکوپ رادیویی شناخته می‌شود و ساختار آن‌ها با تلسکوپ‌های نوری متفاوت است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: تلسکوپ‌هایی که در محدوده نور مرئی و طیف فروسرخ یا مادون قرمز فعالیت می‌کنند تقریباً از ساختار یکسانی برخوردار است؛ بیشتر تلسکوپ‌های مخصوص خورشید مادون قرمز است و برای شکار لکه‌ها و فعالیت‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مطالعه دقیقی بر تلسکوپ‌های نوری، مادون قرمز و رادیویی داشته‌باشیم بهترین راه مشخص کردن طول موج است. باید عدسی تلسکوپ را برمبنای میزان بزرگ‌نمایی در نظر بگیریم.

منتظری تصریح کرد: در ابتدا باید طول موجی که به عدسی برخورد می‌کند و در فاصله کنونی آن تجمیع می‌شود را در نظر گرفته و مقدار شکست نور در جو را محاسبه کنیم زیرا ممکن است هنگامی که امواج فروسرخ به جو برخورد می‌کند از محدوده مادون قرمز خارج شود.

وی در رابطه با شرایط استفاده از تلسکوپ‌های مادون قرمز گفت: معمولاً این نوع از تلسکوپ‌ها نباید در مناطقی قرار گیرد که رطوبت وجود دارد، زیرا رطوبت موجب شکست نور و خارج شدن از طیف فروسرخ می‌شود.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: به دلیل اهمیت نبود رطوبت در نزدیکی تلسکوپ‌های مادون قرمز، معمولاً این نوع از رصدخانه‌ها در ارتفاعات مناطق خشک قرار می‌گیرد و اکثر مأموریت‌های مربوط به محدوده فروسرخ را برعهده تلسکوپ‌های فضایی قرار می‌دهند.

وی در رابطه با ستاره‌شناسی رادیویی گفت: تفاوت ستاره‌شناسی رادیویی با نوری در نوع تلسکوپ‌ها است؛ درواقع تلسکوپ‌های مادون قرمز و نور مرئی تقریباً مشابه یکدیگر است، اما در تلسکوپ رادیویی آینه و شیشه مشاهده نمی‌شود.

منتظری تصریح کرد: تلسکوپ‌های رادیویی در طول موج بسیار بالایی فعالیت می‌کند، به همین دلیل می‌توان امواج را با کمک «قطعه فلزی» دریافت کرد؛ این نوع تلسکوپ از بشقاب بزرگی تشکیل شده که طول موج‌های بلند را دریافت می‌کند و نمونه آن در حوزه مخابرات مشاهده می‌شود.

کد خبر 596449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.