۲۰ سال اشغالگری آمریکا، عامل تشدید رنج و فقر افغان‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آستانه خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکا از افغانستان، ضمن انتقاد از ۲۰ سال حضور اشغالگرانه واشنگتن و متحدانش در این کشور جنگ‌زده، این حضور اشغالگرانه را عامل تشدید رنج و درد مردم افغانستان دانست.

به گزارش ایمنا و به نقل از تارنمای رسمی وزارت امورخارجه چین، وانگ ونبین در خصوص اقدام آمریکا در مسدود کردن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مردم افغانستان بعد از خروج نیروهایش از این کشور اظهار کرد: «من معتقدم اقدام دولت آمریکا برای تصرف هفت میلیارد دلار ذخیره ارزی این کشور به شدت افغانستان را به سوی فروپاشی اقتصادی سوق داده است. بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان اقدامی مستبدانه و ناعادلانه است و منجر به تضعیف روند بهبود اقتصادی این کشور می‌شود.»

وی افزود: تقریباً یک سال از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌گذرد. منتقدان در سراسر جهان اعتقاد دارند آمریکا هنوز از آسیب رساندن به مردم افغانستان دست نکشیده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است میلیون‌ها افغانستانی بر لبه مرگ قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، یک مقام رسمی برنامه غذای جهانی نیز اعلام کرد ۹۸ درصد مردم افغانستان با مشکلات امنیت غذایی روبه‌رو شدند و تقریباً نیمی از کودکان زیر پنج سال افغانستانی از سوءتغذیه رنج می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: به این ترتیب گذشت تقریباً ۲۰ سال از حمله آمریکا به افغانستان، چیزی جز فقر و آشفتگی برای این ملت به ارمغان نیاورده و بحران انسانی هرروز در این کشور بدتر شده است. این هم یکی دیگر از نمونه‌های دموکراسی آمریکایی برای بی‌ثبات کردن دنیا است.

وی افزود: باوجود اینکه نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کردند هنوز جنایت‌ها در این کشور ادامه دارد مگر اینکه آمریکا دست از آزار و اذیت مردم بردارد.

این دیپلمات چینی آمریکا را به پایان دادن اشتباهاتش ترغیب کرد و خواستار انجام اقدامات عملی برای برطرف کردن رنج و درد مردم افغانستان شد.

کد خبر 596312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.