روان‌شناسی چپ‌دست‌ها + استعداد، ضریب هوشی و طول عمر

چپ‌دست‌بودن یکی از ویژگی‌های انسان است که امری اکتسابی و انتخابی نیست اما افراد چپ‌دست، تفاوت بسیاری با راست‌دست‌ها دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چپ‌دست بودن یکی از ویژگی‌های انسان است که البته امری اکتسابی و انتخابی نیست، اما افراد چپ‌دست تفاوت بسیاری با راست‌دست‌ها دارند و عملاً این ویژگی، زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

به گفته برخی از روانشناسان، هنر و خلاقیت چپ‌دست‌ها بیش از راست‌دست‌ها است و این افراد مهارت بیشتری در یادگیری ریاضی دارند. دانشمندان هنوز دلیل مشخصی برای اینکه چرا برخی مردم راست‌دست و برخی چپ‌دست هستند، کشف نکرده‌اند؛ اما در این زمینه نظریه‌های گوناگونی داده شده است که در ادامه مشاهده می‌کنید:

چند درصد مردم چپ‌دست هستند؟

پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ در استرالیا انجام شد نشان می‌دهد: که ۱۰ درصد از کل جمعیت دنیا چپ دست هستند.

طول عمر چپ دست‌ها با راست‌دست چه تفاوتی دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۸ درصد افراد راست‌دست از سمت چپ مغز خود برای مهارت‌های زبانی استفاده می‌کنند؛ در حالی که تنها ۷۰ درصد از افراد چپ‌دست سمت راست مغز خود را استفاده می‌کنند. محققان با بررسی‌های جهانی پیرامون ویژگی‌ها و خصوصیات افراد چپ‌دست به این نتیجه رسیده‌اند که به طور میانگین افراد راست‌دست ۹ سال بیشتر از افراد چپ‌دست زندگی می‌کنند.

چرا برخی مردم چپ‌دست و برخی راست‌دست هستند؟

دانشمندان هنوز به درستی علت اصلی راست‌دست یا چپ‌دست بودن افراد را کشف نکرده‌اند، اما مشخص شده که در ۲۵ درصد موارد ژن‌ها عامل تفاوت در مردم است؛ البته این چپ‌دست یا راست‌دست بودن ویژگی است که حتی در دوقلوهای همسان نیز می‌تواند متفاوت باشد. براساس برخی از تحقیقات تئوری مطرح شده مبنی بر اینکه اگر مادران در دوران بارداری خود دچار افسردگی شوند یا شرایط استرس‌زایی را تجربه کنند، بیشتر از دیگر مادران احتمال تولد نوزادان چپ‌دست را دارند.

چپ دست‌های معروف جهان

ارسطو و افلاطون از فیلسوفان یونانی، لودویگ فان بتهوون موسیقی‌دان، فریدریش نیچه فیلسوف، شاعر و آهنگ‌ساز آلمانی و ماری کوری فیزیکدان لهستانی ازجمله هنرمندان و عالمان چپ‌دست دنیا در طول تاریخ بوده‌اند.

شاید باور این موضوع سخت باشد، ولی چپ‌دست‌ها در سیاست هم دست بالا را دارند و ماهاتما گاندی سیاست‌مداری با اصول اخلاقی که می‌خواست بدون به‌کارگیری خشونت و با اتکا بر درستکاری و حقیقت با حکومت استعمارگر بریتانیا مبارزه کند نیز یک چپ دست بود.

آلبرت انیشتین، آنجلینا جولی، نیوتن، پیکاسو، شکسپیر و بیل گیتس ازجمله دیگر چپ‌دست‌های مشهور دنیا در طول تاریخ و عصر حاضر هستند.

چپ‌دست‌های معروف ایران

بهنوش بختیاری، لاله اسکندری، هانیه توسلی، حامد کمیلی، مهران غفوریان، فرهاد قائمی، نوشاد عالمیان، گلنوش سبقت‌اللهی، ندا شهسواری، کریم باقری، علیرضا نیکبخت‌واحدی مهرداد معدنچی و محسن خلیلی ازجمله چپ‌دست‌های معروف در ایران هستند.

استعداد چپ‌دست‌ها

طبق گفته روانشناسان هنر و خلاقیت در چپ‌دست‌ها بیشتر است و این افراد سنجیده فکر می‌کنند، علاوه بر آن مردم چپ‌دست مهارت بیشتری در یادگیری ریاضی دارند و در حرکات ورزشی و موسیقی موفق‌تر هستند.

ضریب هوشی چپ‌دست‌ها

در رابطه با این باور که آیا واقعاً چپ دست‌ها باهوش‌تر هستند، مطالعه و تحقیق جامعی نشده و در این زمینه بیشتر نوشته‌هایی پراکنده و بدون منبع معتبر وجود دارد. اینکه چپ‌دستی چه میزان روی هوش اثر می‌گذارد یا اینکه چپ‌دست‌ها باهوش‌تر هستند، مسئله‌ای است که تاکنون نتیجه روشنی نداشته است.

حقایقی جالب درباره چپ‌دست‌ها

  • مطالعات پیشین دریافته‌اند که ۲۰ درصد افراد مبتلا بیماری‌ها ازجمله افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و شیدایی، چپ‌دست بوده‌اند اما امروزه مطالعات جدیدتر می‌گویند که شیوع این بیماری در چپ‌دست‌ها بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود.
  • در حقیقت چپ‌دست‌ها در ورزش‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد مانند تنیس، بوکس، بیس‌بال و بولینگ موفق‌تر هستند.
  • بررسی‌ها نشان داده که شانس موفقیت چپ‌دست‌ها در مسابقات ورزشی زمانی که رقیب آن‌ها یک راست دست است، بیشتر خواهد بود.
  • سه رئیس‌جمهور از بین هفت رئیس‌جمهور اخیر آمریکا چپ‌دست هستند. اوباما، بیل کلینتون، جرج بوش و جرالد فورد افراد چپ‌دستی هستند که تا به حال رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شده‌اند.
  • اگر پدر و مادر چپ‌دست باشند ۵۰ درصد بچه‌های آن‌ها چپ‌دست خواهند بود. در صورتی که هر دو راست دست باشند احتمال چپ‌دستی فرزندان آن‌ها به دو درصد می‌رسد.
  • بسیاری از منابع ادعا می‌کنند که ممکن است چپ‌دستان ۹ سال زودتر از راست‌دستان بمیرند.
کد خبر 596244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.