۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم تدریس می‌شود

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم گفت: در استان قم ۴۱ مرکز تخصصی آموزش عالی حوزوی با حدود ۱۰۰ رشته فعال است، در شهرستان‌ها نیز برگزاری دوره‌های تخصصی در حال آموزش و توسعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به تخصصی شدن دروس در حوزه‌های علمیه و ظرفیت‌های موجود در مراکز تخصصی به آینده امیدواریم به‌طوری که با تصویب درختواره‌ای با حدود ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه بتوانیم به همت چنین موسساتی زمینه اجرایی شدن هرچه بیشتر این رشته‌ها را فراهم کنیم و مطابق با مطالبه رهبر معظم انقلاب پاسخگوی نظام باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های حوزه علمیه تخصصی شدن فضای آموزشی حوزه است، افزود: پیش از این مراکز آموزش تخصصی در حاشیه بود، اما امروز آنچه که به عنوان سیاست مورد توجه قرار گرفته این است که این مراکز تخصصی هم در متن وارد شوند و هم توسعه پیدا کنند که نمونه آن اجرای طرح درختواره رشته‌ها و گسترش مراکز تخصصی در سطح کشور است.

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم اضافه کرد: پیش از این تنها مراکز تخصصی در قم فعال بود، اما امروز این زمینه فراهم شده است که در سطح کشور نیز فعال شود و طلاب را بیشتر به این سمت سوق دهیم.

حامدی تصریح کرد: در استان قم ۴۱ مرکز تخصصی آموزش عالی حوزوی با حدود ۱۰۰ رشته فعال است و در شهرستان‌ها نیز برگزاری دوره‌های تخصصی در حال آموزش و توسعه است.

وی گفت: در سال تحصیلی در سطوح عالی، ۲۰ هزار طلبه و ۱۸۰۰ استاد مشغول به تدریس و ۱۱ هزار درس در حال اجرا است که با کمی دقت به این اعداد، متوجه دشواری برنامه‌ریزی می‌شویم.

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که در این معاونت در حال اجرا است، طرح هدایت علمی-تربیتی است که حدود هشت هزار طلبه در طرح هدایت علمی-تربیتی حضور داشته‌اند و ۷۰۰ مشاور هم به این فضا و مراکز کمک می‌کنند؛ البته این آغاز کار است و ان‌شاءالله تقویت خواهد شد.

حامدی تاکید کرد: اساتید، طلاب و مدارس علمیه سه رکن آموزش حوزه‌های علمیه است و آیت‌الله اعرافی نیز انتظاراتی داشته و اعلام کرده است که باید این سه رکن سروسامان پیدا کند و با برنامه‌ریزی‌، در حال انجام آن هستیم.

وی گفت: برنامه‌های مختلفی در معاونت سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی در حال اجرا است و انتظارات نیز از حوزه علمیه قم بسیار بالا است و دیگر همانند گذشته نیست، به همین دلیل نیاز بود که نظم و سامان بهتری به کارها داده شود و به همین دلیل، این معاونت راه‌اندازی شده است.

کد خبر 596154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.