وزارت نیرو بزرگ‌ترین دشمن نیروگاه‌های پراکنده است

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: در شرایطی که حتی اجازه خرید گاز به صورت آزاد هم وجود ندارد، به چه دلیل نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک باید ادامه کار دهند!

محمود پوربهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ در ایران وقتی مبحث راه‌اندازی نیروگاه‌های پراکنده مطرح شد، وعده‌هایی چون خرید تضمینی ۱۰ ساله، پیش‌پرداخت و اهدای زمین از سوی دولت اعلام شد بدون آنکه اجرایی شود.

وی افزود: این وعده‌ها به طوری بود که هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری داشت وارد این حوزه شد؛ با ضربات مستقیمی که وزارت نیرو به این افراد وارد کرد، اگر از نیروگاه‌های پراکنده گازسوز یا نیروگاه‌های تجدیدپذیر به کسی پیشنهاد تولید برق می‌شد، همگی فرار می‌کنند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان ادامه داد: تا سال ۹۴ فقط مجوز یک نیروگاه ۱۴ مگاواتی در نجف‌آباد را به اندازه هزینه یک ژنراتور می‌خریدند.

پوربهزاد با بیان اینکه پنج الی شش نیروگاه در استان اصفهان خاموش است، گفت: جای افسوس دارد که دستگاه این نیروگاه‌ها در شرایط تحریم از آمریکا وارد شده و بعد از گذشت پنج سال فعالیت از مدار خارج شده‌اند، در صورتی که ظرفیت این نیروگاه‌ها بالای ۵۰ مگاوات بود.

وی خاطرنشان کرد: اساس قرارداد بین ما و وزارت نیرو ۱۰ ساله بود اما بعد از پنج سال از فعالیت نیروگاه، اما و اگرهایی مانند اینکه فقط در چهار ماه از سال هر کیلووات برق را ۳۲۰ تومان خریداری کند و بقیه سال هر کیلووات فقط ۱۰۰ تومان؛ درصورتی که قیمت تمام شده به ازای هر کیلووات ۳۷۰ تومان است.

برق باید به نرخ روز خریداری شود

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه نرخ گاز نیروگاهی به ازای هر مترمکعب ۸۰ تومان و برای نیروگاه‌های پراکنده ۱۰ تومان است گفت: حتی حاضر هستیم بهای گاز را مانند نیروگاه‌های دولتی بپردازیم اما برق تولیدی به نرخ روز خریداری شود.

پوربهزاد گفت: دولت به خاطر اینکه گاز را با قیمت سوبسیدخورده به نیروگاه‌های پراکنده می‌فروشد، آن‌ها را وادار می‌کند تا چهار ماه از سال تعطیل باشند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که اجازه خرید گاز به صورت آزاد هم وجود ندارد، چه دلیلی دارد که نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ادامه کار دهند؟

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه حتی در واردات دستگاه نیروگاه‌ها معافیت گمرکی از سوی وزارت نیرو داده نشد، گفت: من به‌ناچار این مجوز را از وزارت صمت دریافت کردم.

اگر قسط وام بانکی نبود، یک روز هم برق تولید نمی‌کردم

پوربهزاد ادامه داد: از وزارت نیرو درخواست کردیم که در شرایطی که امکان پرداخت قسط بانکی، خرید ملزومات مورد نیاز مانند روغن و شمع وجود ندارد، فکری به حال فعالان این حوزه کند.

وی ادامه داد: ملزومات مورد نیاز برای نیروگاه‌ها با ارز آزاد خریداری می‌کنیم. برای مثال فقط قیمت یک شمع ۳۹۰ یورو است؛ اگر قسط وام بانکی نداشتم، یک روز هم برای وزارت نیرو برق تولید نمی‌کردم.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه وزارت نیرو بزرگ‌ترین دشمن نیروگاه‌های پراکنده است، گفت: چگونه باید کار کنم وقتی ۱۵ میلیارد تومان از خرداد پارسال تا امسال طلب دارم؟ نیروگاه‌هایی در استان اصفهان وجود دارد که میزان طلب آن‌ها به ۴۰ میلیارد تومان هم می‌رسد.

پوربهزاد در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی آیا راه‌اندازی نیروگاه خودتأمین به صرفه است یا خیر؟ گفت: ساخت نیروگاه خود تأمین کار دشواری است اما به سود هر شرکت است که برق مورد نیاز خود را از شبکه جدا کند. چون علاوه بر بالا رفتن نرخ خرید برق از سوی آن‌ها و خاموشی‌های متعدد، راه‌اندازی نیروگاه عقلانی است.

وی افزود: در حال حاضر صنایع، هر کیلووات برق را با حدود قیمت ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند، درصورتی که اگر از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس استفاده‌کنند، می‌توانند هرکیلووات را با نرخ پایین‌تری خریداری کنند.

کد خبر 596138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.