بازگشت حقابه هیرمند به ایران ضروری است

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: اظهارات وزیر نیرو در سفر به افغانستان نشان دهنده این است که ایران قابلیت‌های خوبی برای برطرف کردن معضلات، مشکلات و بهانه‌های طرف مقابل یعنی افغانستان دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ضرورت تأمین حقابه هیرمند اظهار کرد: توافقنامه ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان یکی از قوی‌ترین توافقنامه‌ها بین کشورهای منطقه بود که به تأیید مجلس دو کشور رسیده است.

وی افزود: تالاب هامون یک تالاب بین‌المللی و به رسمیت شناخته شده است که متأسفانه با رفتار نامعقول دولت‌های گذشته از جمله جریان طالبان مستقر در کابل، این تالاب چند هزار ساله به صورت کامل خشک شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان تصریح کرد: اکوسیستم منطقه به تالاب هامون وابسته است و اکنون نه تنها مردم سیستان بلکه مردم داخل افغانستان از این خشکی و تغییر اکوسیستم بسیار متأثر هستند؛ بنابراین افغانستان ناچار است برای منافع و مصالح خود این حقابه را به تالاب هامون و جغرافیای منطقه برگرداند.

وی اضافه کرد: حقابه هیرمند تنها مشکل ایران نیست، چرا که ایران دارای ثروت و تکنولوژی‌های فراوان بوده است و می‌تواند از آب‌های جنوب و شمال کشور استفاده کند. اما باید در نظر گرفت که در این منطقه جغرافیایی اکوسیستم و طبیعت نابود شده یعنی تغییرات بنیادین اقتصادی و اجتماعی در کل منطقه به ویژه برای افغانستان که جزو فقیرترین و آسیب‌دیده‌ترین کشورهای جهان است، به وجود آمده است.

می‌توان از آب جاری شده در هیرمند سدسازی کرد

سفیر سابق ایران در افغانستان اظهار می‌کند: اظهارات وزیر نیرو در سفر به افغانستان نشان دهنده این است که ایران قابلیت‌های خوبی برای برطرف کردن معضلات، مشکلات و بهانه‌های طرف مقابل یعنی افغانستان دارد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون می‌توان از آبی که در هیرمند جاری می‌شود سدسازی کنیم و برق پایدار و ذخایر برق کشورمان را به افغانستان برسانیم تا مشکل این کشور در زمینه برق برطرف شود.

ظهره‌وند افزود: آبی که از هیرمند به سمت ایران می‌آید مخصوص کشاورزی است و برای شرب مناسب نیست، از این رو می‌توان با احداث تصفیه‌خانه این آب را تصفیه و با لوله‌گذاری به افغانستان منتقل کرد تا مشکل منطقه از این طریق حل‌وفصل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی طالبان عقلانیت سیاسی است، ادامه داد: طالبان فاقد طرح ایجابی برای اداره کشور هستند و از مشروعیت و مقبولیت بین‌المللی و حتی داخلی هم برخوردار نیستند. بنابراین اکنون نمی‌توان روی طالبان حساب کرد مگر اینکه طالبان با تغییر سیاست‌ها و اثبات حسن نیت برای خود مقبولیت بخرد، با آوردن ایمنی ظاهری، استفاده از ظرفیت داعش، طالبان پاکستانی و جریانات تکفیری نمی‌توان مشروعیت گرفت؛ مشروعیت را باید با کار مؤثر و ایجابی به دست آورد که در حال حاضر این مسئله در طالبان دیده نمی‌شود.

بازگشت حقابه هیرمند به ایران ضروری است

ظهره‌وند با بیان اینکه بازگشت حقابه هیرمند به ایران ضروری است، می‌گوید: حیات منطقه وابسته به آب هیرمند است، این آب حق ایران و منطقه است و اگر حق منطقه و طبیعت را به رسمیت بشناسیم مردمان منطقه هم از این حق بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 596128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.