تولید «بیواتانول» در مسیر توسعه سبز

یک دکترای شیمی آلی گفت: یکی از مباحث مهمی که به‌تازگی پیرامون اتانول مطرح شده، تولید بیواتانول یا اتانول زیستی از طریق مواد دورریزی مانند ضایعات گیاهی، کشاورزی و پوست میوه‌ها است که از ساختاری سبز برخوردار است و کاربردهای بسیاری نیز دارد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اتانول از قدمت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: این ماده طبق منابع ایرانی توسط زکریای رازی کشف و سپس جابرابن‌حیان موفق به تقطیر آن شد، اما در جهان غرب شناخت آن به دوران باستان بازمی‌گردد.

وی افزود: این عنصر در گذشته به روش سنتی تولید می‌شد که طی این روش، فعل و انفعال‌هایی که از ریشه مخمر ایجاد می‌شد به صورت طبیعی منجربه پدید آمدن اتانول می‌شد، اما درحال‌حاضر عنصر اتانول به روش‌های صنعتی نیز از طریق اتیلن به‌دست می‌آید و در صنایع سوختی و موشکی استفاده می‌شود.

این دکترای شیمی آلی تصریح کرد: در دوران کرونا که مردم نیاز بسیاری به الکل ضدعفونی‌کننده داشتند، برخی از سودجویان متانول را جایگزین اتانول می‌کردند که این مسئله منجربه مسمومیت‌های بسیاری شد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود مردم الکل‌های ضد عفونی‌کننده را از مکان‌های معتبر و مجاز تهیه کنند.

یوسفی در رابطه با کاربردهای اتانول گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای اتانول که در جهان‌های صنعتی نیز بسیار مشاهده می‌شود، مباحث مرتبط با ضدیخ است، اما پول‌سازترین کاربرد اتانول استفاده در عطرهای پایه الکلی است.

وی افزود: عطرسازی یکی از صنایع مهم است که طی آن عطرهایی بر پایه روغن و الکل تولید می‌شود. عطرهای الکلی معمولاً فرار بودن بیشتری دارد و ممکن است منجر به سردرد شود.

این دکترای شیمی الی اشاره کرد: دستیابی به اتانول از طریق تقطیر چوب شاید روشی کاربردی باشد، اما درصد الکل اتانول و تأثیر ضدعفونی آن کم است و از طرفی تولید آن خطرات بسیاری به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که به تازگی پیرامون اتانول مطرح شده، تولید بیواتانول یا اتانول زیستی از طریق مواد دورریز مانند ضایعات گیاهی، کشاورزی و پوست میوه‌ها است که از ساختاری سبز برخوردار بوده  و کاربردهای بسیاری نیز دارد.

وی تصریح کرد: اتانول علاوه بر کاربردهایی که در صنعت عطرسازی و ضدیخ دارد در زمینه پاک‌سازی سطوح، صنایع غذایی و داروسازی نیز استفاده می‌شود، همچنین این عنصر به عنوان حلال نیز کاربردهای بسیاری دارد.

کد خبر 596095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.