راه‌اندازی سامانه تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در کشور

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «گردشگری» و مفهوم جامع‌تر آن «جهانگردی» امروزه گسترده‌ترین فعالیت بین دیگر فعالیت‌های جوامع جهانی به‌شمار می‌رود و با سرعتی فزاینده در حال گسترش است. همه کشورهای جهان برای بهره‌گیری از مزایا و منافع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در رقابتی تنگاتنگ هستند.

دولت‌های جهان با واقع‌نگری و تجربه دریافته‌اند که بهره‌مندی از این‌گونه مزایا به‌صورت پایدار و بدون حضور و کمک دست‌اندرکاران و متخصصان فن امکان‌پذیر نخواهد بود. به‌منظور بهینه‌سازی خدمات مربوط و جامع‌نگری نسبت به ابعاد گوناگون و پیچیده آن و با عنایت به سیاست‌های عمومی کشور مبنی بر جذب مشارکت همگانی، نیاز است که در کنار توسعه تشکل‌های گردشگری، سامانه الکترونیکی برای تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور راه‌اندازی شود.

لزوم راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور با اشاره راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور اظهار کرد: تاکنون سامانه‌ای برای دریافت اطلاعات و آمار تشکل‌ها وجود نداشت و این موضوع بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها را با دشواری روبه‌رو کرده بود، از همین رو با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر معاونت گردشگری در چند ماه اخیر، خوشبختانه سامانه ثبت اطلاعات تشکل‌های حرفه‌ای در ذیل سامانه «جانا» راه‌اندازی شده و زمینه استفاده از ظرفیت این‌گونه تشکل‌ها فراهم است؛ به‌نحوی‌که پس از انجام خود اظهاری در سامانه، دسترسی تشکل‌ها به سامانه‌های وزارت و همچنین امضا و تأیید پروانه‌های بهره‌برداری در چارچوب مقررات فراهم می‌شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای، افزود: تبلور این حق بر اساس اهداف هر تشکل در قوانین به انحای گوناگون ظهور یافته است. بعضی از آن‌ها بر اساس قوانین کار، برخی مطابق با قانون نظام صنفی و برخی دیگر نیز در چارچوب آئین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد (NGO) وزارت کشور تأسیس و فعالیت می‌کنند، به همین جهت تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، در زمره تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی هستند که مستند به قوانین و آئین‌نامه‌های بالادستی و در چارچوب دستورالعمل اجرایی وزارت گردشگری باهدف دفاع از منافع مشروع و قانونی اعضا، پذیرفتن امور تصدی‌گری، کمک و تعامل با وزارتخانه برای توسعه صنعت گردشگری تأسیس شده‌اند و فعالیت می‌کنند.

اهداف اولیه شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره اهداف اولیه شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری، تصریح کرد: ما به دنبال شکل‌گیری تشکل‌های قوی هستیم؛ تشکل‌های حرفه‌ای و فعال با مشارکت بالا، پیگیر و مطالبه‌گر، مستقل و در عین‌حال همراه و مصلح که با کمک به بخش دولتی، سازندگی و پویایی را به دنبال داشته باشد. ما از هر انتقاد عادلانه و نقد سازنده‌ای استقبال می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم انتقاد بخش خصوصی موجب می‌شود در مسیر صحیح گام برداریم.

وی اضافه کرد: اولویت دادن به منافع گروهی، واگذاری امور تصدی، ایجاد فرصت‌های برابر، ضرورت استقلال تشکل‌ها و اثرگذاری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان، از جمله اهداف شکل‌گیری این‌گونه تشکل‌ها بود و خوشبختانه اکنون نهال این‌گونه تشکل‌ها رشد کرده و در حال تبدیل‌شدن به درختی تناور است که امیدواریم برکات آن به توسعه و رونق صنعت گردشگری بینجامد.

برات افزود: به‌طورکلی وجود تشکل‌های فعال و نهادهای مدنی از جمله مؤلفه‌های اصلی مردم‌سالاری است و میزان توسعه‌یافتگی هر کشور با وضعیت تشکل‌های غیردولتی و میزان مشارکت آن‌ها در مسائل اجتماعی، اقتصادی، صنفی ارتباط مستقیم دارد؛ لذا مشارکت اجتماعی اقشار مختلف با روحیه تعاون و همکاری در ایجاد و فعالیت تشکل‌های غیردولتی موجب می‌شود دولت و نهادهای حاکمیتی وظایف و تکالیف خود را با کمترین انحراف به‌طور صحیح انجام دهند.

وی اظهار کرد: اهمیت وجود و فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مدنی به‌اندازه‌ای است که در ماده ۷۱ منشور ملل متحد به آن اشاره و تأکید شده است و اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود و فعالیت این تشکل‌ها را به‌عنوان یک حق برای آحاد مردم در نظر گرفته است.

کد خبر 596027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.