نگاهی به سفرهای استانی دولت؛ پوپولیسم یا توسعه عدالت‌؟

آیت‌الله رئیسی به عنوان منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با عزم جدی برای سرکشی به استان‌های مختلف، کمتر از یک ماه بعد از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری سفرهای استانی خود را شروع کرد تا از نزدیک شاهد مشکلات مردم باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت سیزدهم پنجم شهریورماه یعنی تنها دو روز بعد از رأی اعتماد مجلس یازدهم به کابینه پیشنهادی، سفرهای استانی خود را با خوزستان شروع کرد که حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد.

جمعه هفته گذشته آخرین سفر از دور اول سفرهای استانی هیئت دولت در حالی شکل گرفت که تصاویر زیادی از حضور آیت‌الله رئیسی میان مردم جنوب کرمان منتشر شد که او را در میان طوفان شن در کنار مردم نشان می‌داد.

روز جمعه _بیست‌ویکم مردادماه_ در آخرین سفر استانی دور اول، رئیس‌جمهور اعلام کرد که دور دوم سفرها کاملاً متفاوت با سفرهای دور اول خواهد بود. او در جمع خبرنگاران از متفاوت بودن نحوه سفرهای استانی دولت در دورهای بعدی خبر داد و اظهار کرد: «اولویت‌ها و کارهای فوری را در سفرهای اول دنبال کردیم و ضمن پیگیری مصوبات باید دنبال این باشیم که گام‌های بزرگ‌تری برداریم تا بتوانیم محور پیشرفت و عدالت را برای کشور در برنامه‌ریزی‌ها داشته باشیم.»

رئیسی درباره برنامه دور دوم سفرها گفته است: «در دور دوم سفرها ضمن پیگیری مصوبات، برنامه‌های مفصلی برای توسعه و پیشرفت استان‌ها طراحی خواهد شد.»

پیش از این هم معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت وزیران گفته بود: «دور اول سفرها مصوبات بود و در دور دوم پیگیری و اجرای مصوبات و ارزیابی دستگاه‌های اجرایی و اجرای طرح‌ها بررسی می‌شود و مجدد نیازهای استان‌ها احصاء و در صورت نیاز بر اساس توان دولت تصمیم‌گیری خواهد شد.»

افزایش کارایی سفرهای استانی و رضایتمندی مردم

احمد کریمی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پایان دور اول سفرهای استانی اظهار کرد: نخستین دستاورد این سفرها در تماس با مردم بودن است که علاوه بر شناسایی مسائل و مشکلات، باعث می‌شود بتوانیم برای آنها نسخه راهگشایی بپیچیم.

وی اثربخشی سفرهای استانی را در گروی وارد شدن به عمق جامعه دانست و افزود: هر چه مسئولان رده بالای کشور در این سفرها خود را به مرکز استان محدود نکنند و شهرها و روستاها نیز مورد توجه قرار گیرند، حل مشکلات این مناطق می‌تواند مانع از سرریز شدن جمعیت به مرکز استان‌ها و کشور شود و به طور طبیعی بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم رعایت اولویت‌بندی در این سفرها گفت: توجه به شهرها و روستاهای دورتر از مرکز استان می‌تواند در رونق تولید، جلوگیری از مهاجرت و سرازیر شدن جمعیت به کلان‌شهرها و ایجاد آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر باشد.

وی توجه به محدودیت‌های بودجه را برای اثربخش بودن سفرهای استانی ضروری دانست و ادامه داد: رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت باید از ردیف‌های بودجه‌ای و محدودیت هزینه‌ها آگاه باشند تا برای تحقق مصوبات سفرهای استانی با مشکلاتی مانند کسری بودجه و چالش‌های دیگر روبه‌رو نشوند.

کریمی حرکت مسئولان در سفرهای استانی را اثربخش خواند و خاطرنشان کرد: در صورتی که ملاقات با مردم و مصوبات سفرهای استانی با عملیاتی شدن وعده و قول‌های مسئولان همراه شود می‌تواند در ایجاد روحیه و انگیزه میان اقشار گوناگون مردم اثربخش باشد اما اگر این مصوبات عملیاتی نشود و در محدوده قول باقی بماند این ارزش‌ها نیز به طور طبیعی ضد ارزش خواهد شد.

وی با اشاره به تفاوت سفرهای استانی در دولت سیزدهم اظهار کرد: حرکت بسیار خوبی که در دولت سیزدهم شاهد آن بودیم، پیگیری وعده‌ها و مصوبات برای پیشرفت اجرای آنها بود که این حرکت برای تقویت کارایی سفرهای استانی و ایجاد رضایتمندی میان مردم ضروری است.

کارشناس مسائل سیاسی خواستار برخورد دولت با مسئولان بی‌توجه به مصوبات سفرهای استانی شد و گفت: دولت باید با مسئولانی که با مماشات باعث عملیاتی نشدن وعده‌های رئیس‌جمهور و وزرا می‌شوند، برخورد کند زیرا ممکن است در بعضی از سازمان‌ها و نهادها افرادی باشند که تعلل کنند و کاری از پیش نبرند؛ به همین دلیل رصد منظم مصوبات از سوی دولت ضروری است.

وی ضابطه‌مند شدن پیگیری مصوبات سفرهای استانی را ضروری دانست و ادامه داد: اجرای این وظیفه از معاونت ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود اما از آنجا که کار به شکل متمرکز و در مرکز به خوبی انجام نمی‌شود در استانداری‌ها و همه دستگاه‌های اجرایی نیز مرکزیتی برای پیگیری مصوبات ایجاد شده است و در کنار آن لازم است که موانع و مشکلات احتمالی در زمینه اجرای مصوبات معرفی و برطرف شود.

کد خبر 595984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.