شیطان در مسیر دوزخ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌ودوم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در دیار حاج قاسم» نوشت: کرمان، زادگاه و مدفن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، آخرین مقصد دور نخست سفرهای استانی دولت مردمی بود که پنجشنبه و جمعه گذشته انجام شد.

آیت‌الله رئیسی در سی و یکمین سفر استانی، علاوه بر دیدار با فعالان اقتصادی، اقشار و گروه‌های مختلف مردم کرمان و جیرفت، در روستاهای محروم این استان نیز حضور یافت.

در این میان، حضور در جمع مردم روستای کروچان، از توابع زهکلوت کرمان در حالی انجام شد که بادهای ۱۲۰ روزه، طوفانی از شن را بر منطقه مستولی کرده بود. اما این اتفاق باعث لغو سفر نشد، بلکه آیت‌الله رئیسی باوجود طوفان شن، به میان مردمی رفت که ساعت‌ها منتظر حضور وی بودند.

آیت‌الله رئیسی، پنجشنبه گذشته در بدو ورود به کرمان، با گرامیداشت یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سلیمانی را نماد مقاومت و مایه افتخار کشورمان و جهان اسلام دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان یک مکتب یاد کردند که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: دولت خود را مصمم می‌داند پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل و برای رفع فقر و محرومیت در کرمان تمام تلاش خود را به کار گیرد.

آیت‌الله رئیسی عصر پنجشنبه در اولین برنامه سفر، در نشست بررسی مسائل اقتصادی این استان، خودکفایی، استقلال و عزت کشور را در گرو تقویت رونق تولید دانست و گفت: امروز تولید، مسأله محوری کشور است و همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی باید تلاش کنند که تولید در کشور رونق یافته و موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف رفع شود.

رئیس جمهور با تأکید بر باور مبنایی دولت سیزدهم به توان و ظرفیت‌های داخلی کشور، برخی کاستی‌های موجود در روند رشد و توسعه کشور در ادوار گذشته را متأثر از امید به بیگانگان دانست و گفت: هیچکس حق ندارد روند رشد و پیشرفت کشور را به هر دلیلی متوقف کند، راه تسریع پیشرفت کشور رفع موانع در داخل و تسهیل تعاملات و تبادلات با کشورهای همسایه و دوست است که دولت مردمی در این مسیر گام‌های موفقی برداشته است.

شیطان در مسیر دوزخ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحول در کتب درسی با کارمند نمی‌شود!» نوشت: بعد از تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم حذف مطالب بی‌فایده از کتاب‌های درسی، وعده‌های مختلفی از سوی مسئولان آموزش و پرورش در خصوص اجرایی‌شدن این خواسته رهبر معظم انقلاب داده شد؛ وعده‌هایی که البته با توجه به زیر چاپ بودن کتب درسی امسال قرار است اکثر آن‌ها برای سال آینده اجرایی شود.

با این حال، پیش از این نیز دیده شده که وعده‌های مسئولان بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. به سراغ حیدر تورانی، سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی رفته و با او در خصوص چالش‌های حوزه تألیف و تغییر کتب درسی گفتگو کرده‌ایم. وضعیت اصلاح کتاب‌های درسی با توجه به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب به کجا رسیده و این فرآیند قرار است چه زمانی به نتیجه برسد؟

اولاً نوع مواجهه ما با فرمایشات مقام معظم رهبری در امور آموزشی باید نظام دار و سیستماتیک باشد، یعنی نباید حرف آخر ایشان را بگیریم و بقیه را فراموش کنیم. مقام معظم رهبری از زمانی که سند تحول تصویب شد، یک دهه است راجع به آموزش و پرورش حرف‌های مختلفی را زده‌اند که باید در کنار هم قرار بگیرد و برای مواجهه با صحبت‌های ایشان برنامه‌ریزی کلان انجام شود، نه اینکه حرف آخر ایشان را بگیریم و بقیه را فراموش کنیم.

الان بحثی که رهبر انقلاب در خصوص کاربردی شدن کتاب‌های درسی مطرح کردند، در حالی مورد توجه قرار گرفته که انگار چیز دیگری نگفته‌اند. توجه به این بیانات بدون توجه به صحبت‌های قبلی راه به جایی نمی‌برد؛ یعنی باید محتوای کتاب‌های درسی بهتر از این شود؛ چگالی مفاهیم کتاب‌های درسی ما حتی از کشورهای فنلاند، سنگاپور و ژاپن هم بیشتر است. البته حجم کتاب‌های درسی تابع عوامل مختلفی اعم از آمادگی معلمان مدرسه، شرایط مدرسه، شرایط فرهنگی و اقتصادی است و همه این‌ها در اینکه کتاب‌های درستی به خوبی منتقل شود، تأثیر می‌گذارد.

همه چیز هم از طریق کتاب‌های درسی منتقل نمی‌شود، بلکه کتاب درسی بخشی از یادگیری را پوشش می‌دهد، اما یادگیری در برنامه‌های درسی و آموزشی اتفاق می‌افتد و هر آن چیزی که موجب یادگیری دانش‌آموز می‌شود باید کنار هم قرار بگیرد. به همین دلیل این وعده‌های جناب وزیر آموزش و پرورش که گفته‌اند می‌خواهیم کتاب‌های درسی را تغییر دهیم، ولی، چون کتاب‌های درسی ۱۴۰۱ چاپ شده از سال ۱۴۰۲ تغییرات اتفاق می‌افتد، خیلی حتمی نیست.

ضمن اینکه کتاب‌های درسی را مهم و اصل می‌دانم و باید به متن آن‌ها توجه شود تا حتماً مفید نوشته شود و مطالب و روش‌های نگارش آن‌ها هم مورد توجه باشد، ولی اگر قرار باشد اتفاقی در آموزش و پرورش بیفتد فقط از طریق کتاب‌های درسی نیست، بلکه از طریق معلمان مدارس، مدیران و رهبران آموزشی و همکاری والدین است.

شیطان در مسیر دوزخ

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شیطان در مسیر دوزخ» نوشت: سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک داشت هدف حمله واقع شد.

رشدی مهدور الدم در حال سخنرانی در یک مرکز آموزش غیرانتفاعی به نام مرکز «چوتوکوآ» در نیویورک بود.

دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسئولیت حفاظت از جان او را به عهده دارد حتی ملکه انگلیس هم به او لقب «سر» داده است اما جوانی در میان این همه تیم حفاظتی او را هدف حمله قرار داد. پلیس ایالتی نیویورک در بیانیه‌ای تأیید کرده او احتمالاً از ناحیه گردن هدف ضربه چاقو قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: «ساعت ۱۱ صبح ۱۲ اوت ۲۰۲۲ یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد. رشدی ظاهراً بر اثر اصابت چاقو در ناحیه گردن، زخمی و با بالگرد به بیمارستانی در آن ناحیه منتقل شد.»

این بیانیه تصریح کرده وضعیت سلمان رشدی هنوز نامشخص است. با این حال فرماندار نیویورک مدعی شد که رشدی زنده است و به وسیله امداد هوایی منتقل شده و در بیمارستان در حال دریافت کمک‌های مورد نیاز است. دیلی‌میل نیز مدعی شد که سلمان رشدی هدف اصابت ۱۵ ضربه چاقو قرار گرفته است که یکی از ضربات به گردن وی برخورد کرده است.

بی‌بی‌سی نیز در گزارشی از عمل جراحی بر روی رشدی خبر داده‌است. همچنین فرد دیگری که روی صحنه و در کنار رشدی نشسته بود نیز زخمی شده است.

یک شاهد عینی نیز به آسوشیتدپرس درباره مشاهدات خودش از حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی گفت: «این مرد (ضارب) به سرعت روی سکو قرار گرفت و شروع به کوبیدن سلمان رشدی کرد.

ابتدا از خود می‌پرسی چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ ولی به سرعت تا حد بسیار زیادی روشن شد که سلمان رشدی در حال کتک خوردن است. این اقدام حدود ۲۲ ثانیه طول کشید.»رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب آیات شیطانی را که رمانی در خصوص پیامبر اسلام (ص) بود به چاپ رسانید که در آن توهین‌های روشنی را به ایشان نسبت داده بود.

کانال تفسیرگر نوشت: در پی اطلاع امام خمینی (ره) از مفاد این کتاب، ایشان فتوایی مبنی بر واجب القتل بودن سلمان رشدی و ناشران مطلع از محتوای آن را صادر کردند.

در پی این فتوا هیتوشی ایگاریشی ناشر ژاپنی این کتاب در نیویورک با ضربات چاقو به قتل رسید. اولین تلاش برای کشتن سلمان رشدی توسط جوانی از حزب‌الله لبنان به نام مصطفی مازح انجام گرفت اما این تلاش ناکام ماند و وی با انفجار زودهنگام بمب به شهادت رسید.

پس از رحلت امام‌خمینی (ره) تلاش‌های بسیاری از سوی کشورهای اروپایی برای فشار بر رهبر جدید جمهوری اسلامی برای تغییر فتوای قتل رشدی صورت گرفت اما آیت الله خامنه‌ای با قاطعیت همچنان بر اجرای فتوای رهبر سابق اصرار ورزیدند.

فارغ از اینکه سلمان رشدی در پی حمله دیروز کشته شود یا نشود باید گفت پس از ۳۴ سال هنوز اجرای فتوای امام خمینی (ره) معتبر است و کسانی که با توهین به مقدسات امت اسلامی در پی تضعیف باورهای دینی مسلمانان و از بین بردن ایمان آنان هستند با شکست رو به رو شده‌اند.

سلمان رشدی در اروپا در انظار عمومی ظاهر نمی‌شد و به شدت تحت حمایت دولت بریتانیا قرار داشت گمان رشدی این بود که در آمریکا امنیتش تأمین است و به همین دلیل در نیویورک قصد ایراد سخنرانی داشت که هدف حمله با چاقو قرار گرفت. در همین حال کاربری با اشاره به تصاویر فرد حمله کننده به سلمان رشدی که سن او را کمتر از ۳۰ سال نشان می‌دهد نوشت: او جوان است و پس از حکم ارتداد رشدی زاده شده و پیام این عملیات، آرمانی است که نسل به نسل امتداد دارد.

شیطان در مسیر دوزخ

کد خبر 595880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.