واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

انتشار خبر غرورآفرین پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته و کاربران واکنش‌های فراوانی نسبت به آن داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماهواره خیام سه‌شنبه _هجدهم مردادماه ۱۴۰۱_ توسط موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار نزدیک زمین ارسال شد. وزن این ماهواره ۶۰۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در حال چرخش است و هدف اصلی آن جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر از سطح زمین به وضوح یک متر است. پایگاه فضایی ماهدشت، پایگاه دریافت کننده اطلاعات ماهواره خیام واقع در استان البرز است.

عمر عملیاتی ماهواره خیام پنج سال اعلام شده و از نوع سنجش از راه دور است. مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش مرزهای کشور، پایش تغییرات کاربری و پایش معادن و اکتشافات معدنی از جمله کاربردها و ماموریت‌های ماهواره خیام است.

تاکنون ۱۴ ماهواره توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و اولین ماهواره کاملاً بومی در ایران ماهواره امید بوده است. این در حالی است که ایران رتبه و جایگاه نهم را در پرتاب ماهواره به فضا دارد. از این رو مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره خیام که افتخاری دیگر از دانشمندان ایرانی است، واکنش نشان دادند.

سه نسخه دیگر از ماهواره خیام ساخته می‌شود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«پایدارسازی ماهواره خیام با موفقیت انجام شد. شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه‌های مختلف از تصاویر و داده‌های خیام، استفاده خواهند کرد. ساخت سه نسخه دیگر از خیام هم با مشارکت دانشمندان ایرانی در دستور کار دولت قرار دارد.

پ.ن: توئیت قبلی (تصویر زیر) هنگام ریتوئیت به اشتباه حذف شد.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

همچنین سخنگوی دولت در توئیت دیگری نوشت: فضا در تسخیر دانش ایرانی؛ ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد. از داده‌های خیام در ارتقا بهره‌وری کشاورزی، رصد منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی، مقابله با جنگ خواری، پایش معادن و اکتشافات معدنی و حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

استفاده از داده‌های ماهواره‌ای؛ فرصت جدید برای خلق خدمات مکان محور

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین ماهواره ایرانی، امروز در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. خیام باهوش، اطلاعات دقیقی را برای اولین بار از سرتاسر زمین به دانشمندان ما می‌دهد. امیدوارم داده‌های ناب آن هرچه زودتر در خدمت رونق اقتصاد دیجیتال کشور و کسب و کارهای وطنی قرار بگیرد.

استفاده از داده‌های مکانی و ماهواره‌ای فرصت‌های جدیدی برای خلق خدمات مکان‌محور و استفاده از فن‌آوری‌های نوظهور هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. دسترسی به داده‌های سنجشی ماهواره‌ای برای کاربردهایی نظیر مدیریت منابع طبیعی و اقتصاد هوشمند در حوزه کشاورزی حیاتی است.

در عین حال دیپلماسی دیجیتالی دولت، امکان مشارکت راهبردی در طرح‌های توسعه فضایی را برای ما هموار کرد. سال‌ها کشور منتظر این فرصت بود و قطعاً ایران قوی حاصل این تعاملات بین‌المللی با کشورهایی ست که منافع مشترک علیه هژمونی نظام سلطه دارند.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

پرتاب ماهواره خیام به معنای پیشرفت در برنامه فضایی ایران است

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«پرتاب موفق ماهواره خیام نشان داد برنامه فضایی ایران همچنان در حال پیشرفت است و تحریم‌ها نمی‌تواند آن را متوقف کند. دقت بالا و کاربردهای متعدد این ماهواره در کشاورزی، صنعت، محیط زیست و … حرکت در مسیر تحقق ایران قوی است.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

اکنون از آسمان با اندیشه خیام به جهان می‌نگریم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«در هزاره تولدش، "ماهواره خیام" به افلاک پر کشید تا بانگ زند:

این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

فانوس خیال از او مثالی دانیم

خورشید چراغ‌دان و عالم فانوس

ما چون صوریم کاندر او گردانیم

خیام بر خاک ایران بود و اندیشه ما را جهانی کرد، حال از آسمان با اندیشه خیام به جهان می‌نگریم.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

ماهواره خیام؛ قدم بزرگ در حوزه صنعت فضایی کشور

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«قرار گرفتن ماهواره خیام در مدار زمین و بهره‌برداری از این ماهواره توسط دانشمندان جوان فضایی ایران قدمی بزرگی در حوزه صنعت فضایی کشور است. ایران هسته‌ای و فضایی یعنی تحریم معنی ندارد و ما می‌توانیم.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

پرتاب ماهواره خیام جدیدترین دستاورد هوافضای دانشمندان ایرانی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«پرتاب ماهواره خیام، جدیدترین دستاورد هوافضای دانشمندان ایرانی به فضا، برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات ایران اسلامی است. مسیر درخشان پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران از جمله دانش بومی صنعت هوافضا و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران علی‌رغم تحریم‌ها و فشار حداکثری دشمنان ادامه دارد.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

استقامت مردم ایران تحریم‌های ظالمانه را در آستانه شکست قرار داد

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«تحریم برای ملت امام حسین (ع) معنا ندارد، در بایکونور قزاقستان در لحظه ۱۰:۵۲:۳۸ صبح شاهد پرتاب ماهواره خیام به ۵۰۰ کیلومتری زمین هستم، استقامت و پایمردی مردم ایران، تحریم‌های ظالمانه را در آستانه شکست قرار داده، انشاءالله به زودی شاهد پرتاب اینگونه ماهواره‌ها در ایران خواهیم بود.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است

محمود قائدی، مشاور سخنگوی دولت در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

«ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. طی یازده ماه گذشته اقدامات حقوقی و فنی بسیار سنگینی جهت احیا این پروژه بر زمین مانده انجام شده است.»

واکنش مسئولان به پرتاب ماهواره ایرانی «خیام»

کد خبر 595640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.